Aisyah meletakkan frame gambarnya yang berada diatas meja kerjanya itu kedalam kotak sederhana besar itu perlahan. Sebelum menghembuskan nafasnya. 'Sabar Aisyah... Sabar...' bisik hatinya.
"Cikgu." Aisyah membuka matanya lalu memandang anak-anak muridnya yang kini berada dihadapan meja kerjanya itu.
"-- Betul-ke cikgu nak pergi? Cikgu tak-nak mengajar kami dah ke?" ujar anak muridnya yang bernama Syabil itu.
"Cikgu janganlah pergi.. Kami janji kami tak nakal-nakal dah." sambung Aqila pulak seakan memujuk Aisyah.
Aisyah hanya tersenyum kecil memandang wajah anak-anak muridnya yang berumur 7tahun itu.
"Cikgu pergi bukan sebab korang nakal, tapi.." Aisyah menunduk tak sanggup rasanya memberitahu sebab sebenar dia dipecat dari sekolah tempat dia mengajar itu.
"Tapi Cikgu korang tu kena pecat oleh guru besar! Sebab mencuri hah! Guru besar tak-nak dia tu mengajar korang, nanti lain diajar-nya!" Kata Cikgu Bavilea kuat. Cikgu berbangsa china itu begitu bangga membuka aib Aisyah dihadapan anak-anak murid aisyah itu. Perlahan-lahan bibirnya tersenyum sinis sebelum berjalan menghampiri Aisyah.
Aisyah hanya mampu memandang kosong muka Anak-anak muridnya itu. Jelas reaksi terkejut mereka.
"Cikgu? Cik... Cikgu curi apa?" soal Salah seorang murid yang berada dibilik guru itu.
Aisyah segera memintas kata-kata cikgu Bavilea yang kelihatan hendak menjawab soalan Anak murid-nya itu.
"Cikgu Bavilea dah la tu! Saya tak buat semua tu! Itu semua fitnah." pintas Aisyah. Matanya berkaca memandang Cikgu Bavilea sekarang. Sungguh dia merasa rapu sekarang. Siapa je tak sedih? Dituduh mencuri duit Sekolah? Beribu pulak tu. Yang guru besar pun satu! Cuai letak Cek yang bernilai beribu tu atas meja kelas dah kenapa?
"Heh Fitnah konon. Kalau fitnah kenapa Guru Besar terus buang kau kerja? Kalau fitnah kenapa guard cakap dia nampak kau masuk Kelas 'Darwish' padahal time tu kau patut mengajar kelas Dalilah? Huh kenapa?" soal Cikgu Bavilea bertalu-talu.
Aisyah tergelak kecil seraya menggeleng kecil. Cepat betul fitnah ni tersebar ea? Hal ni baru je terjadi 30minit lepas. Hal ni cuma Guru besar, dia dan Guard je yang tahu. Macam mana cikgu Bavilea laju sangat tahu semua ni?
"Mana cikgu tahu saya pergi kelas Darwish? Time tu saya dalam kelas Qayum lah! Kalau tak percaya boleh tanya anak-anak murid cikgu Fahmi!"
"Huh tak kisah lah cikgu Aisyah nak cakap apa pun. Dah terang-terang semua bukti menunjukkan yang curi cek tu cikgu Aisyah kan? Apa kata Cikgu pulangkan je Cek tu. Siapa tahu Guru besar ambik cikgu mengajar balik ke..." Perli Cikgu Bavilea.
YOU ARE READING
Please... Love Me Back !
Romance"Mirinda binti Abdullah, aku ceraikan kau dengan talak Satu!" Disebabkan satu peristiwa. Hidup Huq Aisyar berubah 100%. Hidupnya kini hanya untuk anaknya Putri Fatini. "Mama, Mama!" Jerit Putri Fatini seraya memeluk erat betis seorang perempuan...