"MACAM mana kerja kat kuala lumpur? Seronok?" Soal Abi Wahid perlahan. Mirinda yang mengupas Apple itu tersenyum nipis.
"Bolehlah Abi dari kerja kampung, gaji besar sikit. Boss Inda pun baik-baik." Balas Mirinda perlahan.
"Yelah, Mak Izah cakap hari tu kamu gaduh dengan izah sampai keluar dari rumah sewa. Kenapa gaduh sampai nak keluar rumah?" Mirinda berdehem kecil. "Salah faham je abi," Ujar Mirinda.
Takkan dia nak cerita semua benda? Cukuplah benda tu berlalu. Harap Izah sudah memaafkannya dan menerimanya kembali masuk kedalam rumah sewa kecil kawan sekampungnya itu.
"Habis selama keluar rumah Izah tu, kamu tinggal dekat mana?"
"Inda tumpang rumah dato Hun Ailim, boss Inda. Dato dengan keluarga dia baik! Semua layan Inda dengan baik." Abi Wahid batuk keras sebelum kembali membuka mulut.
"Jadi Itu semua fitnah?" Mirinda tersenyum. Dia tahu fitnah mana yang dimaksudkan oleh Abinya.
"Ye Abi, itu semua fitnah. Inda tak pernah jual maruah inda dekat sana,lagipun..." Inda menunduk seketika.
"Inda dah ada seseorang." Abi Wahid tersenyum lebar mendengar kata-kata Anaknya itu. "Wah... Tak lama lagi Abi dapat menantulah ni? Siapa dia? Dia orang mana?" Mirinda tergelak kecil melihat keterujaan Abinya itu.
"Nama dia Aisyar.." Mirinda menunduk. Maafkan saya Aisyah...
"Dia anak dato Hun Ailim. Dia baik dia selalu tanya pasal Abi, jadi kalau Abi nak jumpa bakal menantu Abi... Abi kenalah cepat sehat!" Abi Wahid teranguk-angguk .
"Tak sabar nak jumpa Menantu abi."
*
"GOOD morning sayang..." Aisyah mengumam kecil sebelum tubuh Huq Aisyar disebelahnya itu dipeluk erat.
Huq Aisyar tergelak kecil. Kepala Aisyah diusap perlahan. "Taknak bangun?" Aisyah menggeleng kecil.
"Ngantuk..."
"Heh habis tu kita macam ni jelah?"
"Sayang..." bisik Huq. Jam disisi mejanya dikerli. 11:00 am.
"dah tengah hari sayangku." Aisyah mendemgus kecil. "Halah kejaplah! Ngantuk..." rengek Aisyah.
"Yela-yelah tidur-tidur," kata Huq Pasrah.
Huq Aisyar kembali mengusap kepala Aisyah. Dan mengimbas kembali perbualannya bersama sang ayah Malam semalam.
"PA daddy tu memang taknak balik ke?" soal Huq Aisyar mendatar. Kat office dahlah Berlambak kerja. Slamba je cuti.
Berminggu pulak tu! Pekerja baru yang tak beretika!
"Dia call daddy semalam. Cakap abi dia makin teruk kat hospital. Dah masuk icu, kesian pulak jadi Daddy bagi dia cuti sebulan." Huq Aisyar tercengang mendengar kata-kata daddynya itu.
Wah seronoklah perempuan tu dapat layanan special? "Kenapa daddy buat macam tu? Dia tu pekerja biasa je kan? Kalau pekerja yang lain tahu macam mana? Tak pasal-pasal timbul fitnah pulak!"
Dato Hun Ailim mengerutkan dahinya. Tidak faham dengan kata-kata Huq Aisyar. "Fitnah apa pulak? Salah ke apa yang daddy buat? Lagipun daddy memang akan bagi cuti dekat pekerja bila berkaitan pasal family dorangkan?"
Huq Aisyar mendengus geram. "Dad, Huq dengar ada orang cakap pasal perempuan tu dengan daddy tau."
"Mirinda, Aisyar... Nama dia Mirinda,"
YOU ARE READING
Please... Love Me Back !
Romance"Mirinda binti Abdullah, aku ceraikan kau dengan talak Satu!" Disebabkan satu peristiwa. Hidup Huq Aisyar berubah 100%. Hidupnya kini hanya untuk anaknya Putri Fatini. "Mama, Mama!" Jerit Putri Fatini seraya memeluk erat betis seorang perempuan...