PUAN Nia mengusap perlahan bahu gadis yang menunduk merenung batu nisan yang bertuliskan nama Abi Wahid itu.
Rasa simpatinya jatuh berkali lipat untuk Mirinda yang kini dianggap 'anak perempuan'nya. "Sayang, kita balik ya? Ikut mummy dengan daddy balik ya?" Mirinda menggeleng perlahan sebagai jawapan.
"Mirinda nak teman abi dengan ibu dekat sini, sini sejuk puan.. kesian dengan abi, ibu." Lirih Mirinda. Tangan Hallesa yang menggenggam tangannya itu ditepis perlahan "korang baliklah, jangan risaukan saya.. saya dah takde apa-apa dekat kuala lumpur sana. Terima kasih sebab layan saya baik selama ni.." jedah
"Terima kasih sangat-sangat." Akhir Mirinda sambil membalas pandangan simpati puan Nia. Tolonglah jangan pandang dia macam itu, tolonglah.
"Habis tu kau nak buat apa? Nak mereput dekat sini? Sampai bila? Kau jangan nak mengarut, ikut kami balik kl.. kami adalah keluarga kau sekarang ni, mommy adalah mommy kau, daddy adalah daddy kau juga.. kita satu keluarga sekarang." Aisyah memandang tunangnya dengan pandangan yang pelik. Aisyar cakap apa tadi? Kami keluarga perempuan ni? Kami? No way!
"Betul tu kak, we are family.. kami takkan tinggalkan akak Mirinda sorang-sorang macam ni, kita balik ya? Kalau akak rindu ibu and abi. Kita balik sini sama-sama Hallesa janji akan teman akak nanti." Pujuk Hallesa juga. Mendengarkan itu hati Mirinda bolak-balik. Dipujuk oleh Aisyar adalah benda yang diinginkannya selama ini. Dipandang lama oleh sepasang mata itu. Dijaga dan rasa disayangi adalah benda yang dia mahukan dari insan itu. Adakah rasa untuk lelaki itu selama ini akan membuahkan hasil?
"Kalau dia taknak tak payahlah paksa b, nan-" belum habis berbicara, kata-kata Aisyah pantas dipotong oleh suara serak basah Mirinda "Mirinda setuju."
***
"SAYANG, dont act like this please ." Sebelah tangannya memegang kendali stereng kereta manakalahnya sebelah lagi menggenggam tangan tunangnya erat biarpun tiada balasan.
"Sayang..."
"What? You nak i act macam mana? Tell me, you nak i sokong kata-kata you tadi? Or what?" Pintas Aisyah. Aisyar disebelah dijeling sekilas. MELUAT!
"Sayang kenapa you nak marah macam ni? Semua dah settle kan? Bukan you juga yang cakap nak minta maaf semua tu dengan dia? Dia dah takde siapa dekat dunia ni sayang, only our family je." Aisyah mendengus mendengar kata-kata tunangnya itu, memang! Memang itu yang dia mahukan sebelum dia mengetahui sifat sebenar Mirinda.
Perempuan hipokrit! Acah baik!
"Suka hati youlah! end-up i juga yang nampak jahat nanti dah jangan cakap apa-apa lagi.. i meluat! Nak tidur," tamat Aisyah seraya memejamkan matanya enggan bergaduh dengan Aisyar. Manakalanya Aisyar hanya mampu menghembuskan nafas lelahnya mata memandang kearah cermin kereta. Melihat sosok Mirinda yang tertidur pulas dibelakang mereka .
Tanpa mereka sedari. Mirinda tersenyum nipis dibelakang mereka dengan mata terpejam.
Sikit masa lagi.
Sikit lagi.
***
"MOM, dad.. Aisyar ada benda nak bincang." Aisyar memandang satu persatu manusia yang duduk dimeja makan bersamanya dan pandangannya berakhir pada sang kekasih. Aisyah menggangukkan kepala sebagai dorongan untuk Aisyar teruskan hajatnya.
"Apa dia sayang mommy?" Soal Puan Nia namun masih focus dengan santapannya, Aisyar dipandang sekilas .
"Aisyar nak percepatkan berkawinan kita orang, sebelum Aisyah sambung belajar. Aisyar dah fikir masak-masak, hal ni pun Aisyar dah bincang dengan Aisyah dengan Abah."
Ting
"Oh maaf." Sudu yang jatuh dari tangan dikutip Mirinda, Aisyah yang tersenyum sinis memandangnya itu dipandang sekilas.
Pandangan itu... Pandangan kemenangan.
"yakin ke ni, Aisyar? Aisyah? Dah fikir sehabis baik dah? Mommy takde masalah nak cepatkan. Benda baik, kalau daddy macam mana?"
Hun Ailim hanya memandang kedepan tanpa riaksi. Kata-kata abi wahid terngiang-ngiang ditelinganya. "daddy... Daddy tak tahu,"
Jawapannya itu disambut gelak ketawa dari mereka kecuali Mirinda, hanya tersenyum kelat.
"Apa daddy ni? Just say yes! Apa yang tak tahunya?" Gelak Hallesa.
'kawinkan anak aku dengan anak kau.' ayat itu menghantui Hun Ailim. Aaa dia buntuh!
Apa yang patut dia buat? Kawinkan Huq dengan Aisyah dan dia dihantui rasa serba salahnya sampai mati? Atau kawinkan dengan Mirinda tapi persahabatannya dengan Badrul pula yang jadi mangsa.
Maaf ambil masa yang sangat lambat untuk teruskan cerita ni.
Ada lagi ke yang nak baca? Pleasee show support for this story . 🦋✨
YOU ARE READING
Please... Love Me Back !
Romansa"Mirinda binti Abdullah, aku ceraikan kau dengan talak Satu!" Disebabkan satu peristiwa. Hidup Huq Aisyar berubah 100%. Hidupnya kini hanya untuk anaknya Putri Fatini. "Mama, Mama!" Jerit Putri Fatini seraya memeluk erat betis seorang perempuan...