PART 15 - Tetamu

1.1K 78 96
                                    

Kini, sdh hmpir seminggu Ali dn Alicia berada di London. Spnjg tempoh seminggu itu, mereka byk pergi ke tmpt2 menarik yg blum pernah mereka jejaki sblum ini. Antara tmpt yg mereka pergi adalah museum, ladang2, shopping mall dn bermacam2 lagi. Utk hri terakhir mereka berada di London, Ali dn Alicia pergi ke salah satu restoran mewah utk makan malam.

Ali : Alicia, mari saya suap awk 😊😊

Alicia membuka mulutnya dn membiarkan suaminya itu menyuap makanan pd mulutnya.

Alicia : Hmmm makanan awk ni pun sedap jgk 😊😊

Ali membalasnya dgn senyuman dn sambung makan makanannya. Kemudian, Alicia berkata......

Alicia : Ali......terima kasih sbb bawa saya jalan2 kt negara ni. Saya rasa seronok sgt 😊😊

Ali : Saya pun, Alicia. Dn terima kasih jgk sbb ceriakan saya spnjg kita pergi ke tmpt2 tu.

Alicia : Ceriakan awk ? Maksudnya ?

Pertnyaan Alicia itu membuatkan Ali berhenti makan. Dia letakkan pisau dn garfu di atas pinggan sblum menyambung.......

Ali : Sbnarnya......beberapa hri sblum ayah saya meninggal, dia pernah jnji dgn saya yg dia nk bawa saya melancong ke London klu dia menang pilihan raya Dato Bandar. Tmpt2 tu semua, saya yg buat research. Mmg saya dh plan sehabis baik apa aktiviti yg kitorang nk buat spnjg kami kt sana tpi.....apa nk buat. Ayah saya meninggal. Hajat dn plan saya terkubur mcm tu je 😔😔😔

Kata2 Ali itu membuatkan gadis itu berasa simpati dgn suaminya itu. Ali menyambung......

Ali : Lps saya kahwin dgn awk, saya mmg rancang nk bawa awk honeymoon kt sini. Kebetulan plk papa ada pakej utk ke London so saya pilih lah pakej tu. Dn lps tu saya cuba kembalikan plan yg saya rancang masa saya umur 12 tahun utk honeymoon kita.

Alicia menganggukkan kepalanya saat mndgr cerita Ali itu. Dia mula berkata.......

Alicia : Awk....x pernah cuba siasat siapa yg bunuh ayah awk ?

Ali : Adalah jgk saya simpan hasrat utk siasat siapa yg bunuh ayah saya tu tpi......saya batalkan shj niat saya tu sbb inspektor yg handle kes ayah saya ni ckp penjenayah tu dh hilangkan diri ke tmpt lain so.....mahu x mahu dia terpaksa tutup kes sbb dia ada byk kes yg dia mahu handle.

Alicia : Inspektor mana yg handle kes ayah awk tu ?

Ali : Dato Izzat. Awk kenal kan ?

Alicia : Dato Izzat ? Yg Ketua Polis Cyberaya tu ke ?

Ali : Ha ah. Dia tu org kuat Dato Othman dn dia pun senior kpd arwah U. Badrul. Maklumlah diorang kan sama2 inspektor dulu.

Alicia hnya menganggukkan shj kepalanya. Tiba2 Alicia bertnya......

Alicia : Ali, saya nk tnya blh ?

Ali : Awk nk tnya apa ?

Alicia : Apa awk akn buat klu awk dpt tahu siapa pembunuh ayah awk tu ?

Ali terdiam seketika saat mndgr soalan dri isterinya itu. Slg beberapa saat, dia mula menjwb.......

Ali : Saya x kan buat apa2 cuma......klu saya tahu siapa org tu, tk kisahlah org tu saya kenal ataupun tdk, saya x kan maafkan dia smpi bila2. Wlupun dia dtg melutut kt kaki saya sekalipun, saya xkan terima org yg dh musnahkan kluarga saya.

Alicia terdiam dn tergamam saat mndgr kata2 Ali itu.

Ali : Dh lah, Alicia. Kita x perlu ckp pasal ni lagi. Kita ckp tntg kita shj ya 😊😊

Alicia tdk mnjwb sebaliknya hnya menganggukkan shj kepalanya itu. Dia pun sambung jamah makanannya sehingga habis.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ejen MATA Misi : Kesetiaan Dan KehancuranWhere stories live. Discover now