chapter 15

1.8K 93 34
                                    

END[HAPPY VERSION]
'Tidak ada yang akan mencintaimu seperti mana aku mencintaimu'


"Boleh saya bertemu Iris ?"

"Iris tiada disini kalau Naim nak bertemu Iris ikut aunty sekejap nanti kita jumpa Iris "

Surah Yassin itu diberikan kepada Emir Naim . Hatinya mula dilanda gelisah . Iqmal pula hanya senyap tanpa sebarang suara . Dia menahan diri dari mengeluarkan titisan air mata . Dia harus kuat demi Iris .

"Ye tak perlu , ibu jaga diri baik-baik ya . Iris sayang ibu sangat-sangat .Abang Iq jaga ibu tau "
-
Sebuah bilik yang menempatkan  yang sekujur tubuh kaku di atas katil . Badannya dipenuhi dengan wayar berselirat dan alat pernafasan .

Sudah seminggu dia berkeadaan begitu . Dia dimasukkan ke hospital kerana mengelak dari dilanggar kereta .Mujurlah masih ada insan yang baik membawanya ke hospital dengan segera . Masih tiada tanda-tanda untuk dia bangun . Kata doktor , Iris tiada harapan untuk bangun kembali dan memerlukan sokongan ahli keluarga . Dia bergantung sepenuhnya dengan mesin sokongan hayat . Jika hari ini masih tiada tanda-tanda untuk bangun juga doktor terpaksa matikan mesin sokongan hayat kerana tidak mahu menyakiti pesakit .

Surah Yassin dibaca beramai-ramai . Emir Naim turut tidak terlepas membacanya sekali memohon agar Iris bangun .

Selesai sahaja bacaan yassin , Iqmal dan Amani memutuskan untuk menunggu diluar sementara Naim di dalam .

"Assalamualaikum Iris , ni saya Emir Naim "

Senyap .

"Awak tak nak bangun ? Tak nak tengok saya lagi ke? Saya tahu awak terluka kerana saya . Saya ... cintakan awak Iris Arissa "

"Tak bukan ! saya nak bangun tapi saya tak boleh.."

Air matanya mengalir. Tangannya menyeka air mata Iris dari mengalir . Jari halus Iris diurut lembut bagi melancarkan pengaliran darah .

"Awak menangis kerana saya? Saya minta maaf untuk segalanya Iris.  Bangun , saya nak tengok awak bangun untuk saya"

"Saya cuba untuk buka mata saya tapi tetap tak boleh"

Sekali lagi air mata gadis itu mengalir . Air mata Emir Naim yang ditahan akhirnya keluar juga bagaikan empangan .

"Bangun Iris buka mata awak .. kita mulakan balik dari awal. Perjuangkan cinta awak . Saya ada disini untuk awak . Ibu awak , Iqmal semua orang menunggu awak . Takkan awak nak biarkan perjuangan cinta awak terhenti sampai sini ? "

"Saya cuba tapi....."

Tetttttttttttttttt

Mesin ventilator itu menunjukkan garis lurus .

"Doktorrrrrr! Tolong!" Emir Naim memanggil doktor yang berdekatan dengan wad Iris . Amani dan Iqmal yang berada di luar sudah menangis keesakan .  Akhirnya seorang doktor yang lalu disitu bergegas  menghampiri wad Iris

-
"Macam mana dengan Iris" Soal Naim . Amani dan Iqmal masih menenangkan diri mengharapkan jawapan dari doktor yang bernama Farah itu .

Doktor itu mengeluh perlahan sebelum bibirnya mengatakan

"Masa kematian 3 : 45 petang "

"Tak ! Ini tipu kan?"

"Saya minta maaf encik"

"Irissss"

Emir Naim menghampiri sekujur tubuh yang tidak bernyawa itu . Kain putih yang menutup mukanya dibuka perlahan.

"Saya takkan give up Iris Arissa!"

"Saya suka awak!i love u Iris Arissa!"

"Saya cinta awak!saranghae Iris Arissa ! Bangun demi kita "

Tiada apa yang berlaku.

Emir Naim melepaskan tangan Iris . Kakinya diundur ke belakang . Wajahnya diraup dengan kasar

"Awak pilih untuk pergi?"

please, just for this time

Tangannya mula bergerak perlahan . Matanya yang tadi tertutup rapat secara perlahan terbuka .Apa yang dia lihat sekarang ini adalah cahaya yang agak silau dihadapannya . Dia mendengar suara yang agak tidak asing lagi . Emir Naim .

"Cikgu.."

"Ya Allah Iris ! " Amani memeluk puterinya itu manakala Iqmal dan Emir Naim mula sujud syukur dengan keajaiban yang berlaku dihadapannya .

"Terima kasih Iris"

-

Masjid dipenuhi dengan ramai orang .   Ramai orang yang dijemput hadir termasuklah bekas pelajar kelas 5 Diamond bagi menyaksikan penyatuan dua hati antara Iris Arissa dan Emir Naim . Iris Arissa tersenyum bahagia apabila melihat Emir Naim akan melafazkan akad nikah sebentar lagi . Sungguh dia tidak menyangka hari yang dia impikan selama ini benar menjadi kenyataan .

Haji Safawi dan Amani senyum melihatkan senyuman kedua anaknya  yang jelas menunjukkan kebahagiaan . Mereka sedar bahawa selama ini mereka terlalu berkeras menginginkan apa yang terbaik buat anaknya sehingga lupa akan apa yang sebenarnya  anak-anaknya inginkan .

"Aku terima nikahnya Iris Arissa binti Irwan dengan mas kahwinnya  satu ratus ringgit tunai "

"Sah" "sah"

Akhirnya dia sah bergelar isteri kepada cikgu Emir Naim . Hanya tuhan yang tahu betapa bahagianya dia .

"Assalamualaikum isteriku"

"Waalaikumussalam suamiku"

"Sayang , terima kasih untuk segalanya . Terima kasih kerana masih bertahan untuk abang . Untuk kita berdua "

"Sayang?" Aku menyoal kehairanan . Sejak bila cikgu Emir Naim ni pandai Sweet ni ?

"Sayang jangan buat-buat lupa pulak , kan sayang suruh abang panggil sayang waktu pertama kali kita jumpa dulu dalam kelas hm"

"Nama saya Iris Arissa but for cikgu you can call me as sayang . pakej unlimited hanya untuk cikgu Naim sahaja"

Aku memproses kembali ingatanku . Ya Allah aku lupa ! Malunya aku . Mana nak menyorok ni .

"Hehe , abang terima kasih sebab sudi Sama-sama perjuangkan cinta Iris sampai sekarang . Terima kasih untuk
cipta memori yang terindah dalam hidup Iris and abang bila nak erm"

"Nak apa sayang?" Laju sahaja tangannya memeluk tubuhku sambil matanya merenung tepat kearahku dengan pandangan yang agak itchy .

"Bukan yang tu lah!Bila abang nak unblock balik saya dekat whatsapp"

"Saya lupa la "

"Abanggg!jangan lupa unblock tau"

"Nanti la abang penat ni

Awak bukan yang pertama , atau yang kedua .Tapi awak adalah yang terkini , terakhir dan untuk selamanya .

Hati ini milik Iris Arissa

TAMAT

LAGU PENUTUP✨

DENGAN INI DEAR CIKGU MENGUNDUR KAN DIRI . BYE! SEMOGA READERS SUKA DENGAN DUA ENDING INI YA <3

[𝐂] 𝐃𝐄𝐀𝐑 𝐂𝐈𝐊𝐆𝐔 |Where stories live. Discover now