انت إدماني الذي يسيطر على جسدي لينهش كل جزء من جسمي أنت إدماني الذي لا أستطيع التعافي منه أنت إدماني المحبب لقلبي أنت إدماني الذي كان لي معه أجمل اللحظات الذين أصل معه إلى النشوة والسعادة أنت إدماني الأمن أحبك يا من تتحكم في كياني .
♡°♡°♡°♡°♡
ورد:عايز منها ايه أبوك بعتك صح؟
أوس :أبويا عرف الحقيقة وانا كمان .
ورد بفرحة :عرفها !
اوس بحزن :ايوا بس بعد ماخسر أمي واحنا كمان خسرنها.
ورد بتفكير :قوم أقفل الباب وتعال .
أوس بإستغراب :ليه ؟
ورد :قوم .
قام أوس وأغلق الباب وجلس .
قامت ورد وأحضرت المصحف :أحلف على المصحف أن الكلام لهقولوا دلوقتي محدش هيعرفوا .
أوس بتوجس ولكنه وضع يده على المصحف وحلف.
ورد:دلوقتي اسمعني كويس أنا هقولك سري وسر أمك لمحدش يعرفوا ولازم تحافظ عليه .
لتكمل :أنت عندك أخ رابع .
أوس :أيه أمي خلفت من جوزها الثاني !
ورد :أمك اصلا ماتطلقتش من أبوك .
أوس بإندهاش :أزاي الكلام دا أنا مش فاهم حاجة .
ورد بهدوء:أسمعني يابني أمك بعد ما هربت من أبوك أكتشف أنها حامل في يوسف أخوك فخافت إن أبوك يشك أنه مش أبنه فيقتلوا ويقتلها .
أوس بإستغراب :وانت كمان مش كنتي معاها أزاي انكل علي ماشكش فيكي.
ورد بحزن ودموع :مين قالك أنه ماشكش فيا دا طلقني على طول وكمان أخذ مني بناتي وأتجوز عليا حرمني من بناتي لمدة سنة كاملة لحد مافيوم سمع أخوه نوح بيتكلم في التلفون عن الموضوع لحصل دا كله وعرف إني مظلومة وجاني عند بيت خالتي الله يرحمها وطلب مني إن أرجعلوا لكن أنا رفضت وطلب مني إني أسمحوا فسامحتوا لكن بشرط إني أعيش مع بناتي وهو اقترح إني اعيش في بيت العيلة بحكم أنه كبير وكمان خالتي كان عندها ولاد وبيتها صغير وانا وافقت بس لازم هو يعيش في مكان ثاني مع مراته ودا لحصل .
وأكملت :وأنا قلتلوا إن أمك أتجوزت لان أمك طلبت إني أقلهم كدا وانا ماعرفش السبب .
أوس بصدمة من كل هذه الأحداث التي لم يكن يعلم بها :طيب أنا أقدر أشوفها أزاي .
ورد :الأسبوع الجاي هنروحلها انا والبنات ممكن أنت كمان تجي معانا بحجة إنك هتوصلني لعند قرايبي ل في البلد .
أوس :هي أمي ساكنة في البلد ؟
ورد:لا هي ساكنة هنا بس دي عشان نروح نبقى عندها براحتنا ومحدش يشك فينا .
أوس :طب ماشي أنا متشكر لحضرتك جدا .
ورد:أنت بتشكرني على ايه الكلام دا المفروض أخواتك كلهم يعرفوه بس مش دلوقتي في الوقت ل مايا تحدده .
أبتسم أوس :عن اذن حضرتك أنا لازم أمشي .
ورد :أذنك معاك .
□■□■□■□■□■□■
مع حلول الظلام كان الجميع يجلس يتناول طعام العشاء حتى قاطعهم دخول تاج .
تاج :مساء الخير ياجماعة .
وتقدمت لتقبل خد مالك .
تاج وهي تنظر إلى الجميع بتقيم :ازيك ياحببي ماقولتليش إن عندكم ضيوف.
مالك بهدوء:دول أصدقاء العيلة دي مدام ورد صاحبة ماما ودول بناتها حياة وزينة ونور وشمس وفرح.
ورد :أتشرفت بيك .
تاج :أنا اكثر وانا تاج خطيبة مالك.
مالك :اقعدي أتعشي معانا .
تاج :اوك .
ورد :أستأذنكم انا بقى هروح انا اصل تعبانة قوي تصبحوا على خير .
الجميع :وانت من اهل الخير .
لتتجه ورد إلى غرفتها .
جلست تاج بجانب نور .
تاج بأمر : ناوليني الطبق دا .
نور بهدوء :الطبق قريب منك مدي ايدك وخوذيه .
تاج بتأفف :قولتلك هاتيه .
وأكملت بعنجهية :ولا أقلك هنادي حد من الخدم هو ليجيبوا .
كان هذا الحوار مسموع للجميع وكان الجميع غاضب من طريقة تاج في الحديث .
فرح بغضب:ومالك اتكسحتي عشان ماتمديش ايدك تجيبيه .
حياة بهدوء :سيبيها دي انسانة ماتفهمش فالذوق حاجة .
تاج بغضب وهي توجه كلامها لمالك :مالك شوفهم بيتكلموا معايا ازاي وبتقول عليا انا قليلة ذوق .
نور :ما انتي فعلا قلي...
ليقاطع مالك كلامها بصوت حاد :ماسمعش منك كلمة ثانية عليها دي مهما يكون خطيبتي .
صدمت نور منه لتتجمع الدموع في عينيها .
نور بصوت مرتعش تحاول االتماسك :ما انت كنت ساكت لما كانت سيادتها بتحاول تهني .
لتنهض نور وتترك مالك يشعر بإن دموعها نزلت على قلبه لتحرقه وكأنها جمرات من جهنم .
نظرت إليها تاج في شماته .
لينهض الجميع فيما عدا فرح وتاج .
فرح بغضب :مش خطيبتك بس لقليلة الذوق لا وانت كمان ما شفتش بربع جنيه تربية .
تاج :ما اسمحليكش تقولي كدا يابيئة انت .
فرح :بيئة دا انت لبيئة وبيئة جدا كمان شوفي بالله ستايلك دا انت لابسة بينك على احمر عل اخضر عملة زي شجرة العيد وطريقة كلامك ومشيتك لشبه مشية الفرخة لعندها كساح انت عارفة يعني ايه إتكيت اصلا .
واكملت وهي تنظر لها بإحتقار :اكيد مش عارفة لانك بنت شوارع ودا واضح من اسلوبك السوقي .
لتتركها تاج بغضب وتتجه إلى غرفتها التي اعتادت على المكوث بها عندما تأتي إلى منزل مالك .
أما فرح فنظرت إلى مالك بغضب وإحتقار وتركته.
اما مالك فكان كالمغيب عما يحدث حوله فهو يفكر فقط بنور التي لتوه أحرجها وجعلها تبكي .
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
في غرفة فرح ونور .
كانت نور تبكي وأخواتها يحاولن تهدئتها .
فرح :ماتزعليش ياحببتي والنبي لوريه هو وساحرة الجنوب دي .
لتضحك شمس على تشبيه اختها .
حياة :فرح .
فرح :نعم .
حياة :كنت بتعملي ايه تحت بعد ما مشينا .
فرح :هزئتها هي وهو جوز النحس دول .
نور وهي تمسح دموعها بطفولية :عملتي ايه.
قالت فرح لأخواتها على ماحدث .
زينة :ونبي دا انت جدعة يابت .
حياة :بس انت تعاملتي معاها بإسلوب مش متحضر كان لازم تسيبيها وتمشي .
فرح :أسيبها دا ايه انت هبلة دي وحدة صفرة وحقيرة ولو سكتلها هتزيد تعمل اكثر من كدا .
نور :ايوا احسن انك هزئتيها .
شمس : اسمعوا ايه رائيكم ننزل نقعد في الجنينة تحت .
حياة بتعجب :دلوقتي !
فرح :الوقت إتاخر قوي .
شمس :تعالوا اوريكوا حاجة وانت هتفهموا .
نور :حاجة ايه .
شمس :تعالوا بس .
ليذهب الجميع مع شمس لتريهم مكان ساحر في ذلك القصر كان يحيط به الأضواء الملونة ويوجد وسائد كبيرة موضوعة على الأرض وكان المكان محاط بالورد بجميع ألوانه .
نور بدهشة :الله المكان يجنن .
فرح وهي تجلس براحة على الوسادة:وانا كمان عندي ليكوا مفاجاة .
حياة :ايه المفاجاة يارب تطلع بحالاوة دي .
فرح :هجيبها واجي تعالي يازينة معايا .
لتذهب زينة وفرح لإحضار تلك المفاجاة .
♡♤♡♤♡♤♡♤♡♤
في غرفة مالك كان يفكر فيما حدث ولم يستطع النوم ليقرر التوجه للشرفة لعله يهدأ قليلا .
لينظر من شرفة غرفته فيجد كل من نور وشمس وحياة يتسامرن ويضحكن بين الحين والأخر ليقف يشاهد نور بندم لأنه أحزنها .
مالك في نفسه :انا ايه لبيحصلي اكيد اتجننت انا من امتى بيهمني حد يزعل ولا يتفلق اكيد انا صعبة عليا عشان قسيت عليها وهي معملتش حاجة .
لينفض تلك الأفكار ويقرر أن يدخل لينام .
□■□■□■□■□■□■□■□■□■□
عند البنات .
فرح :انا جييت شوفوا جبت معايا ايه .
لينظرو دا لها وهي تحمل الكثير من المكسرات والشبس وبعض وبعض الحلوة ومعها زينة تحمل عصائر و ايضا اكياس يوجد بها لب وسوداني .
شمس بضحك :انت جبتي كل دا منين .
فرح:كنت بحوشهم لتفس واكلهم بس مش خسارة فيكم .
ليضحك عليها الجميع ويجلسوا ويقضوا باقي الليلة بسعادة وهدوء غافلين عما ينتظرهم في الأيام القادمة .
°○●°•●°•○●°•○○°•○●
أنت تقرأ
بنات ورد
Romanceأم فقدت زوجها في سن ممبكر واضطرت لتربية بناتها الخمس في ظروف صعبة وسط كره من عائلة زوجها لها وذلك بسبب سر كبير تخفيه وهذا السر هو ما سيجمع بناتها مع العشق .