إلى من استحوذى على قلبي
عيناك اهلكت روحي وابتسامتك هي شمسي ورائحتك هي هوائي
نظرت لك لساعات ومرت وكأنها جزء من ثانية الحديث معك ينسيني ألم الايام حتى ولو لم تقل شيء النظر لك يكفيني أحبك بكل ماتعنيه هذه الحروف من معنى أحبك .
♡°♡°♡°♡°
في صباح اليوم التالي .
في منزل ارسلان كان يجلس يرتشف قهوته مع جدته التي عادت للنو من سفرها .
ارسلان :تيتا انا كنت عايز اقلك إن النهاردة انا عايزك اروحي معايا عشان تخطبيلي .
الجدة :دا يوم المنى ياحببي ..
ارسلان :غريبة ما سألتيش هي بنت مين ولا استفسرتي .
الجدة :مش مهم المهم انك هتفرحني .
ارسلان :انشاء الله ياحببتي بس لازم تكوني جاهزة النهاردة وانا هاجي اخذك بعد الشغل .
♡°♡°♡°♡°♡°
في غرفة ورد .
ورد :اقعدي ياحببتي .
جلست شمس بهدوء تستمع لوالدتها .
ورد : انا كنت عايزة اقلك إن وافقت على ارسلان وهو هيجي النهاردة عشان يتكلم مع باباكي .
شمس بصدمة وإنفعال يتنافى مع شخصيتها :ازاي تعملي كدا انا مش موافقة عليه .
ورد بصدمة فهي توقعت أن تحزن ولكنها لم تتوقع أن تنفعل بهذا الشكل:انت ازاي تتكلمي معايا بالأسلوب دا انا عايزة مصلحتك وانا متأكدة أنك مش هتلاقي أحسن منه دا حسب ونسب وأدب ايه واخلاق ايه لا وكمان طول بعرض وزي القمر شبه لبيطلعوا فالتلفزيون .
شمس بصدمة :ماما انت بتقولي الكلام دا انت ازاي تاخذي قرار مصيري في حياتي من غير ما تسأليني .
ورد بحزم وكأن ما فعلته هو الأصح والأفضل لإبنتها :من غير نقاش انا عملت الأفضل ليكي ويلا اجهزي عشان تقابليه.
شمس ببكاء وصدمة: ماما انت بتتكلمي جد دا انت عمرك ما غصبتينا على حاجة طب قوليلي السبب وانا راضية بيه لكن ماتسبنيش اتقهر كدا ارجوك يا أمي .
ورد بشفقة على حال ابنتها اقتربت منها لتحتضنها وتربت على ظهرها بحنان لتحاول تهدأتها .
ورد بعطف : اهدي ياحببتي انت شايفة الوضع لأحنا فيه .
لتكمل بحسرة وقهر :مع ناس غريبة واطردنا من بيتنا انا لازم اضمن مستقبلكم وانا الراحة ماشفتش فيه عيب خصوصا بعد ما ابوك قالي انه ابن عيلة وناس ومحترم يعني مافيهوش عيب .
شمس وهي تنتحب بهدوء وردت من بين شهقاتها: انا بخاف منه و وياماما دا هو لكان بيبعت مرسي عشان يعرف اخبار عمي و ويا ماما دا موضوعه غريب انا مش فاهمة ليه انا بالذات ليه وهو يعرفني منين عشان يقرر يتجوزني .
ورد : اكيد عرف انك بنت عيلة وكويسة وانت بسم الله مشاء الله زي القمر يعني مش نقصك حاجة عشان تستغربي ليه اختارك انت .
شمس :بس ياماما .
لتقاطعها ورد :مابسش وبعدين ابقي اتعرفي عليه في فترة الخطوبة ولو مااتفقتوش يبقا كل واحد يروح لحاله .
شمس بحزن :طيب .
نهضت ورد لتغادر وتترك ابنتها تفكر في مصيرها المجهول .
♡◇♡◇♡◇♡◇
عند فرح .
كانت تجلس في حديقة المنزل ومعها حياة يتبادلن اطراف الحديث حتى قطع عليهم كلامهم دخول تاج .
نظرت إليهم تاج باحتقار وقالت : انت يابيئة يالي اسمك فرح امبارح انا سكتلك عشان انا مش عايزة ازعل حبيبي مالك لكن لو ما احترمتيش نفسك انا هخليه يطردك انت .
ثم اشارت لحياة بإحتقار واكملت :والجرابيع اخواتك .
اشتعلت فرح بغضب ونهضت لترد عليه ولكن اوقفتها حياة بيدها لتنهض حياة بهدوء وبطريقة ارستقراطيةوتتقدم نحوها بهدوء وتنظرلها بتعالي .
حياة بثقة : فرح ياحببتي سمعتي ذبانة كانت هنا .
فرح بضحك :ايوا دي مزعجة جدا والله لو اشوفها لضربها بالشبشب .
حياة بهدوء :ماتستهلش ياحببتي يالا خلينا نقوم لان المكان بقى مقرف جدا .
لتنهض كل من حياة وفرح .
تااج :انت يابتاعة انت وهي .
وتتقدم لتمسك يد حياة بغضب .
وتكمل :انت ازاي تتكلمي معايا كدا .
تقدمت فرح لتمسك بيد تاج وتبعدها عن حياة وهي تقول بقرف :هش هش من هنا مقرفة .
وتذهب هي وحياة ليتركوا تاج تشتاط من الغضب .
وتتوعد لهم بالهلاك .
○●○●○●○●○
في غرفة مالك كان يجلس في هدوء إلى أن استمع لصوت غناء عذب أتجه إلى بلكونة غرفته ليرى سارقة قلبه تغني وهي ترسم لوحة .
نظر لها بعشق هو غافل عنه او يرفض الأعتراف به .
كانت هي تجلس وأمامها لوحة وبجانبها مجموعة الوان وترفع شعرها بعقدة محكمة ولكن فلتت منه بعض الخصلات الثائرة على وجهها لتعطيها مظهرآ ساحر وترتدي تيشرت أبيض عليه بعض الرسومات وتلطخ ببعض الألوان ومعه بنطلون بجامة واسع ذو اللون الأسود .
كان مالك يستمع لكلمات الأغنية وتمنى لو أنها تقولها له .
(لو على قلبي داب في هواك وكفاية ليل وسهران وعناد وييايا جوا عيوني حنين وغرام مشتاق لعنيك قلبي ندهلك حن وفي يوم وتعالى وديك روحي بس تعالى
يلي بحبك قرب طمن قلبي عليك ).
انتبهت لوجوده لتنهض بفزع .
نور بغضب:انت من امتى هنا .
انتبه مالك لها وقال بهدوء : خرجني صوتك المزعج وكنت عايز اقلك اسكتي عشان اعرف اشتغل .
نور : تشتغل !
مالك :ايوا مالك مستغربة كدا اصل انا مش رايح الشغل النهاردة .
نور :ماليش كنت فاكرة انك روحت الشركة عشان كدا خرجت .
واتجهت ل تلملم اغراضها .
اما هو فوقف ليشاهدها وهو يريد ان يعتذر منها على تصرفه امس .
مالك :نور .
التفت له بإستغراب :نعم .
مالك :انا كنت عايز اعتذر منك على لحصل امبارح .
نور بصدمة فكانت تتوقع أنه لن يعتذر خصوصا ان شخصيته جادة وغامض بالنسبة لها .
نور : اوك سمحتك .
رن هاتف نور لتجيب على المتصل .
نور :ازيك ياحببي كويس ؟
ليشتعل غضب مالك ولكنه كتمه ليستمع إلى باقي المحادثة .
نور :انا كويسة .
ليرد الطرف الأخر ولكن مالك لم يستطع سماعه .
نور :اوك انا هجيلكوا البيت النهاردة تمام باي .
لينفعل مالك عند تلك النقطة ويقفز من بلكونة غرفته إلى بلكونتها واقترب منها بغضب لتفزع نور و تتراجع بخوف وإندهاش .
نور: انت ازاي تعمل كدا انت اتجننت .
مالك :انت بتروحي لشاب في بيتوا ازاي انت لظاهر اتجنني .
واكمل بقسوة وهو يقترب منها : انتوا شكلوكوا بنات وس*خة .
ارتطم ظهر نور بالجدار الذي خلفها لتنظر خلفها بفزع بينما اكمل هو اقترابه منها حتى ألتصق بها .
نور ببكاء وهي تحاول إبعاده عنها :انت فاهم غلط وابعد عني بدل م اصوت والم عليك البيت .
مالك : اسكتي ما انت اكيد متعودة.
وعند ذكره هذه النقطة بدأ عقله يصور له أنها مع شخص اخر وان أحد قبله قبلها او لمسها وتلك الأفكار اشعلت الغيرة في قلبه ودفعته لأن يقترب منها ويقبلها بعنف وهو يبرر لنفسه فعلته تلك بأنها حقيرة ولا ضرر بإن يتسلى بها حتى يخرجها من أفكاره .
أما نور فضلت تقاومه بعنف ولكنه اقوى منه وكبل حركة يديها .
عضت نور شفته بعنف حتى يتركها .
ابتعد مالك عنها قليلا وهو ينظر لها بغضب .
نور وهي تبكي وترتعش وتحاول إبعاد جسده عنها .
نور :انا شريفة انا ماعملتش حاجة سبني دا اخو صحبتي الصغير .
واكمل بهسترية :سبني ارجوك ماتعملش فيا حاجة .
ليصدم مالك من كلامها ويجعله يبتعد عنها بندم وقلب ينبض بخوف وهو يشاهدها تجلس على الأرض تضم قدميها إلى صدرها .
اقترب منها مالك بهدوء لتنهض هي برعب وتحاول الهرب إلا انه امسك يدها وارجعها إلى صدره واحتضنها بينما هي تحاول الفكاك من حصاره حولها ولكنها في أخر الأمر أستسلمت بين يديه وبكت بحرقة .
مالك وهو يربت على شعرها ويهمس في اذنها بهدوء وندم حقيقي :انا اسف انا مش عارف عملت كدا ازاي انت غيرتي عمتني .
ابتعد عنها بهدوء عندما هدأت .
نور وهي تمسح دموعها بظهر يدها :اطلع برا .
خرج مالك وهو يلعن نفسه على ما فعله .
شاهدت تاج خروج مالك من غرفة نور بغضب .
تاج وهي تحدث نفسها : انا شكلي هغير خطتي وهتكوني انت كبش الفدا يا نور.
○●○●○●○●○●
أنت تقرأ
بنات ورد
Romanceأم فقدت زوجها في سن ممبكر واضطرت لتربية بناتها الخمس في ظروف صعبة وسط كره من عائلة زوجها لها وذلك بسبب سر كبير تخفيه وهذا السر هو ما سيجمع بناتها مع العشق .