الفصل 10

13.1K 419 19
                                    

في مساء ذلك اليوم .
كانت ورد تجلس وبجانبها علي .
و معهم احمد و مالك يجلسون بهدوء .
ينتظرون قدوم ارسلان وجدته .
ورد :هما اتأخروا ليه .
احمد:اكيد هما على وصول .
وبالفعل عند كلامهم طرق الباب لتنهض ورد وعلي لإستقبالهم .
ورد :اتفضلوا اهلا وسهلا  .
علي :نوررتوا .
ارسلان :دا نور حضرتكم  .
ورد وهي توجه كلامها لجدة ارسلان :ازاي حضرتك .
الجدة :انا الحمدلله وانتوا .
ورد :احنا بخير اتفضلوا اتفضلوا .
اتجهوا إلى غرفة الضيوف ليسلموا على احمد ومالك ويجلسوا .
°•°•°•°•°•°•°•°•
في غرفة البنات .
شمس: انا متوترة جدا .
فرح :متوترة! ليه انشاء الله اطلعي كدا بثقة وأبهريهم دا انت انهاردة طلعة زي القمر والفستان بجد واكل منك حتة.
شمس :بجد .
حياة :ايوا بجددا انت من غير حاجة تجنني ما بالك بقى بالميكب واللبس دا .
زينة : ايوا والله طالعة شبه الممثلات .
شمس : بجد انا بحبكم .
واكملت وهي تنظر إلى نور التي كانت شاردة تماما عن هذا الحديث وكأنها في عالم اخر :نور مالك ياحببتي .
نور بفزع :ايه مالي .
نظر لها الجميع بإستغراب من ردة فعلها تلك .
حياة :نور فيك ايه انت انهاردة مش على بعضك .
نور بتوتر :مش على بعضي ازاي .
واكملت لك تحاول تشتيتهم :انا بس بفكر في شمس وهنعمل ايه في فرحها وكدا .
فرح وهي ترفع احد حاجبيها وتنظر لها بشك: فرح شمس اوك طيب نشوف الموضوع دا بعدين .
°•°•°•°•°•°•°•°°
كان يونس يجلس على البحر وحيد وهو يشاهد تلك الأمواج ترتطم بالصخور بعنف واصواتها وكأنها نغمة موسيقية معزاصوات الطيور .
كان يتذكر حبيبته التي خسرها كان يجلس معاها في هذا للمكان الساحر الذي شهد جميع احداث قصة حبه معاها وها هو الأن يشهد فراقهم الأبدي .
يونس :اه يا مايا نستني واتجوزتي نسيتي حبي ليك .
ليفكر في لحظة تهور في الإنتحار ولكن استعاذ بالله من الشيطان ونهض ليغادر المكان بعدما قرر أن يبحث عنها ويحاول جعلها تسامحه .
°•°•°•°•°•°•°••°••••°°°°••

ازاي قدر يهرب منكم ياشوية بهايم
كانت هذه كلمات اوس الغاضبة .
الرجل :انا اسف يافندم .
اوس بغضب جامح :انت مطرود انت ول معاك وأحمد ربنا انها جاتك على قد كدا لو حد غيرك كان زمانه مسجون او مقتول .
خرج الرجل بخوف وهو مدرك انه يستطيع تدمير حياته .
اوس بغضب وهويحطم مكتبه :ازااي يهرب .
صرخ اوس :ازاي .
واكمل في غل :لكن والله لأجيبوا واقتلوا انا مش هرحمك يا نوح والله لأوريك .
°•°•°•°•°•°•°•°•°•
كان الجميع يجلس في هدوء ويتحدثوا في أمور مختلفة حتى قاطعهم دخول شمس الهادىء .
نظر لها ارسلان وهو مسحور بجاملها ولعن نفسه على اختياره الذي يبدوا كناقوس الخطر بالنسبة لقلبه نفض تلك الأفكار ليترك عيناه تتمتع بجمالها .
كانت شمس ترتدي فستان بسيط من اللون الوردي ذو اكمام منفوخة ويضيق عند الرسغ وكان ضيق حتى منطقة الخصر ليتسع بعدها بطريقة ساحرة وهادئة .
نظر إلى شعرها الأسواد الذي صففته بطريقة اظهرت جمالها اكثر ليجعلها تبدوا كالأميرات وتزين رقبتها بعقد بسيط .
جلست شمس بهدوء بعدما رحبت بهم .
مال  احمد على ارسلان ليهمس في أذنه :امسك نفسك يامعلم دا انت اتفضحت وكلنا عرفنا انك بتحبها فشخ .
انتبه ارسلان لنفسه ليهمس لأحمد بنفس الطريقة:ايه فشخ دي ماتحترم نفسك وبعدين انا ب بص عادي يعني .
احمد بإبتسامة سمجة :اه واضح جدا دا حتى عنيك ماكنتش هتخرج من مكنها اول ما شوفتها .
ارسلان :طب اسكت عشان انت بتوترني .
احمد :انا لبتوترك ولا انت اتوترت اول مادخلت المهم ماشي هسكت .
ليتاجهله ارسلان .
ويكمل كلامه مع العائلة .
ارسلان:حضرتك ايه رائيك الفرح يكون الشهر الجاي .
علي بصدمة :الشهر الجاي ازاي دا موعد قريب جدا واحنا ماعملناش خطوبة حتى .
ارسلان :عادي  الخطوبة تكون الأسبوع الجاي وبعدها الفرح وانا من رأي ملوش لزوم التأجيل وخير البر عاجله .
على وهو يوجه كلامه لشمس التي كانت خجلة بشدة :ها ياشمس رأيك ايه .
شمس :لتشوفوا .
ورد :بس انا عندي شرط .
ارسلان بهدوء :اتفضلي يافندم .
ورد :لو حصل طلاق او حتى خلع لازم بنتي تعوضها بمبلغ هي لتطلبوا .
ليصدم الجميع من هذا الشرط .
الجدة بإستغراب:دول حتى ماتجوزوش عشان تتكلمي فالطلاق .
ورد :انا عارفة حضرتك بس انا عايزة اضمن مستقبل بنتي واحنا عارفين ان ارسلان راجل محترم ولو لا كدا احنا ماسلمنالوش بنتنا ولكن انا وابوها مش هنعشلها العمر كله والدنيا مش معروف هتخبيلنا ايه .
ارسلان بهدوء :انا موافق ودا حقك .
احمد :مدام اتفقتوا نقوم بقى ونسيب العرسان يتكلموا ويتعرفوا على بعض شويا ولا ايه رائيكم .
ورد :طيب يالا يا جماعة اتفضلوا معايا على الجنينة عشان نشرب شاي ونسيب العرسان لوحدهم .
مال احمد على اذن ارسلان :عد الجمايل.
ابتسم له ارسلان :جدع يلا .
سحب مالك احمد :يلا يابارد .
احمد:طيب بس ماتزقش .
ليضحك ارسلان ومن ثم ينظر لشمس التي كانت تنظر إلى الأرض بخوف .
ارسلان :تعالي .
شمس بصدمة:نعم .
ارسلان :تعالي قربي .
واكمل :احنا محتجلنا لاسلكي عشان نتكلم مع بعض .
اقربت شمس بهدوء لتقف امامه وهي حائرة أتجلس بالقرب منه ام تترك مسافة ابعد .
ليقاطع تفكيرها يد ارسلان التي سحبتها لتجلس قريبة منه جدا .
وصل إلى انفها رائحة عطره الرائعة ونظرت إليه وإلى عينيه ذات اللون الأسود الساحر وشعره الأسود الفاحم وذقنه التي تزين وجهه .
كان ساحر بكل ماتعنيه الكلمة من معنى .
ارسلان :عجبتك .
اخفضت شمس عينيها بسرعة .
ليضع يده اسفل ذقنها ويرفعه .
ارسلان :بصيلي وانا بكلمك .
ابعدت شمس يده بهدوء لتبتعد قليلا عنه وتسأله .
شمس :انت خطبتني ليه .
ارسلان : وما أخطبكيش ليه .
شمس :انا عارفة انك كنت خاطب وسبتوا بعض وكان فرحكم قريب جدا وليعرفك قال انك بتحبها سبتها ليه .
ارسلان بهدوء وهو يحاول التحكم في غضبه : نصيب ومش لازم تسألي في حاجات انت مالكيش علاقة بيها .
شمس :ماليش علاقة ازاي هو مش انت جاي تخطبني وعايز تتجوزني فمن حقي اعرف سبتها ليه .
اقترب منها حتى أنها شعرت بإنفاسه الساخنة على  وجهها .
ارسلان بصوت مسموع فقط لها ودب الرعب في اوصالها :قلتلك مالكيش دعوة وكلمة زيادة مش هيحصل طيب .
ليبتعد عنها ويعود إلى مكانه .
ارتجفت شمس من كلماتها التي يهددها بها بكل صراحة .
°•°•°•°••°°
كان يشاهدهم من اعلى الدرج حياة وزينة وفرح .
شهقت فرح : شوف البت ازاي ولا اتحرك دا كان شوية ويبوسها وهي زي الصنم .
زينة بهيام :سبيهم الله دا رومانسي قوي تفتكري قلها ايه .
حياة :  بطلوا شغل المراهقات  دا.
واكملت بإستغراب:سكتوا فجاءة ليه واختك مالها مخضوضة كدا ليه .
فرح بإندفاع :ليكون بيتحرش بيها والله لأنزلوا .
لتمسكها حياة : الله يخرب بيتك هتفضحينا يتحرش بيها دا ايه ماهو قدامك مالمسهاش .
زينة :ايوا وانت عارفة شمس جبانة اكيد متوترة وخصوصا بعد ما همسلها اكيد قلها كلام رومانسي فتلقيها اتكسفت .
°•°•°•°•°•°°○°○°
في شقة فخمة كان ينام اوس على ظهره وبحانبه فتاة عارية لا يسترها سوا غطاء خفيف .
نهض اوس وارتدا ملابسه واقترب منها ليوقضها بإحتقار .
اوس : شهد شهد قومي امشي يلا أهلك زمانهم قلقانين عليك .
شهد بنعاس : طيب شويه وهقوم .
واكملت : وبعدين انا قلتلهم هبات عند صحبتي .
اوس :طيب .
شهد :اوس .
اوس :نعم .
شهد :هو انت ندمان عشان اتجوزتني.
ليتركها اوس دون إجابة ويتجه إلى الخارج مغادرا الغرفة .
♤♡♤♡♤♡♤
❤❤انا بعتذر عن التأخير لحصل ودا كان بسبب ضروف عندي ونزلت فصلين كإعتذار مني ليكم .
اتمنى ليكم قرأة ممتعة .

بنات وردحيث تعيش القصص. اكتشف الآن