08 -the truth II

127 17 0
                                    

POV AUTHOR

"Appa?!" Youra berlari mendapatkan ayahnya yang terlantar di atas katil. Air mata yang mengalir tanpa henti diabaikan.

"Omma, kenapa dengan appa?" soal Youra lalu menoleh memandang ommanya di sebelah. Ommanya hanya kekal mendiamkan diri dan menunduk sebagai balasan.

"Appa bangun!" teriak Youra. Dada ayahnya menjadi sasaran tumbukannya.

"Omma cakaplah something! Jangan senyap macam ni!"

Air mata semakin laju mengalir. Muka Youra basah dengan air mata serta peluh.

"Appa dah tak ada sayang. Youra jangan macam ni" kata omma aku.

"Omma tipu! Appa dah janji dengan Youra yang dia takkan tinggalkan kita lagi!" teriak Youra. Dia menepis tangan ommanya yang cuba untuk memeluknya.

"Appa bangunlah..." rintih Youra. Dia menggoncangkan tubuh kaku appanya.

"Sudah tu Youra.." halang ommanya lagi. Tubuh Youra ditarik masuk ke dalam dakapannya.

"Kita dapat luangkan masa dengan appa sebulan je. Kenapa nasib kita macam ni omma?" kata Youra. Wajah ommanya ditenung. Air matanya mengalir dengan sangat deras.

Omma Youra tidak dapat hendak membuka mulut. Perasaan sebaknya hanya mampu ditahan. Dia tidak boleh menangis di hadapan anaknya. Nanti Youra akan bertambah sedih.

••••••••••••

Youra mencelikkan matanya. Wajahnya penuh dengan air mata. Disebabkan mimpi yang dia dapat tadi, dia menangis dalam tidurnya.

Mimpi tadi terimbas kembali dalam ingatannya. Sekali gus dia teringat kisah lamanya yang perit itu.

Esakan kecil Youra mengganggu Jungkook yang sedang tidur di sofa sebelah katil gadis itu.

Sedaya upaya Youra menahan dirinya untuk tidak menangis dengan kuat supaya tidak mengganggu Jungkook. Tetapi tetap tidak berjaya. Jungkook amat peka dengan pendengarannya.

"Youra? Kenapa ni?" soal lelaki itu. Tubuh Youra didekatinya. Youra menangis sebab sakit ke?

"Jungkook.." panggil Youra. Dia amat rindukan ayahnya..

"Kau okay tak ni?" soal Jungkook. Cemas dibuatnya apabila Youra menangis secara tiba-tiba. Pagi-pagi buta pulak tu. Youra tidak menjawab malah kekal menangis.

Jungkook tidak betah lagi melihat keadaan Youra yang sedang menangis teresak-esak itu. Lantas kepala Youra ditarik masuk ke dalam pelukannya. Disebabkan Jungkook sedang berdiri jadi kepala Youra didakapkan tepat di dada sasa miliknya.

"Saya rindu ayah saya Jungkook.." rintih Youra dalam tangisannya. Jungkook sedikit sebanyak cuba memahami situasi yang dilalui oleh gadis itu.

Tiada apa yang mampu dibuat selain mengusap lembut kepala Youra demi menenangkan gadis itu. Setelah keadaan Youra sedikit tenang, Jungkook meleraikan pelukannya. Kepala Youra diangkat supaya mata gadis itu bertembung dengan matanya.

"Tell me" kata Jungkook mengarah Youra untuk menceritakan perkara yang menganggu gadis itu.

"Appa saya pernah tinggalkan saya dan omma selama 16 tahun. Bila dia balik semula, dia disahkan cancer. Pada mulanya penyakit dia tak terlalu teruk. Tapi lepas sebulan dia dah terlalu lemah sampai tak boleh berjalan" terang Youra. Air matanya kembali bergenang.

SILENT IN LOVE | JJK ✔️Where stories live. Discover now