Tiara pulang ke rumah,Aduh letihnya badan. Ishraf tak balik lagikah?. Tiara mengeluh ambil barangnya di belakang.Bunga yang dia dapat turut dibawa balik.. Kena paksa dengan Risya sebenarnya. Nak tak nak terpaksalah bawa balik,takkan nak tinggal dana kereta.
Dia masuk ke dalam rumah,Kasut dibuka dan disimpan ke dalam rak."Ah..Assalamualaikum.. Bik!,Bawa air untuk saya..Haus gila ni,"Tiara melaung.
Dia jalan ke ruang tamu,Letihnya rasa. Dia lihat bunga di tangannya..nak letak mana ni?.Kalau letak di ruang tamu pasti Ishraf akan tanya.Nak letak bilik dia tak ada pasu sesuai.
"Bunga siapa tu?,"
Terperanjat Tiara bila dengar suara itu,Berderau darahnya bila lihat Nenda muncul.
"Nenda!.Terkejut Tiara...Bila Nenda balik?,"Tiara terkejut. Orang tua ni selalu terkejutkan dia,silap haribulan dia 'pergi' dulu sebab terkejut.
"Pagi tadi, Penat duduk lama-lama di Cameron tu..Sejuk tak boleh tahan,"kata Hajah Sakinah. Tiara mengangguk.
"Kutlah nak bagitahu Nenda nak balik,Boleh Tiara bungkus nasi arab yang Nenda suka tu,"
"Nenda dah makan dah..Tu, siapa bagi bunga tu?,"Hajah Sakinah perhati bunga di tangan Tiara.
Tiara tersentak..Oh no.
"Ah..Tiara beli,"Alasan yang bodoh dia bagi.
"Kamu beli?, Jangan nak menipu Nenda Tiara..Takkan beli sampai berbalut cantik begini?. Siapa bagi?,Cakap pada Nenda,"
"Tak ada siapalah. Nenda ni tak payahlah kisah sangat,"
"Kenalah kisah,Kalau lelaki yang bagi,boleh kenalkan dia pada Nenda cepat,"
Dah agak dah itu yang Nenda nak cakap.
"Kalau Tiara cakap perempuan yang bagi?," Memang orang yang hantar bunga tu perempuan,Itu dikirakan?.
"Tiara,"Hajah Sakinah berkeras.
"Nenda tak yahlah tahu. Bunga ni hantar delivery, Tiara tak tahu siapa hantar,"
"Takkan kamu tak tahu siapa hantar?,"
Tiara diam..dia tahu sebenarnya.Tapi takkan nak cakap pada Nenda,Buat Nenda suruh ajak lelaki tu datang rumah tak pasal saja.
"Betul Tiara tak tahu,tak ada kad pun,"Tiara tunjuk..Nasib kad dia tinggal di butik,hilang bukti sedikit.
Hajah Sakinah diam lihat bunga itu. Tak tahu nak percaya atau tidak pada cucunya ni.
"Dahlah Nenda, tak payah fikirlah,buat orang gila yang hantar bunga ni kah,mana tau..tak ada nama..anggaplah mereka hantar bunga pada Tiara yang salah,"
"Hmm,"Hajah Sakinah mengalah,dia masih perhati bunga itu.
"Nenda,jangan cakap ni pada Ishraf tau..diam saja,"Tiara memesan,Tak sedia lagi nak hadap soal siasat Ishraf.
"Hmm..,"Itu saja yang dijawab.
Tiara naik ke atas,Baru jawab soalan Nenda dia dah penat,tambahan lagi nak dengar soalan Ishraf. I tak sanggup you!
***************
Ishraf pulang dari kerjanya,Dia bau sesuatu yang sedap..Wah ini macam masakan Nenda. Nenda dah balikkah?"Dik,Welcome home,"Tiara senyum di ruang tamu.Ishraf senyum.
"Kak,Nenda dah balikkah?,"
"Ya,Balik awal dari yang dirancang. Nenda kata nak buat nasi Ayam,"kata Tiara.
Ishraf diam, Hai malam-malam makan nasi ayam. Habislah nak kena workout lebih malam ni.
"Nah kak, Tadi Uncle Thoriq datang..dia bagi buah tangan dari mekah,"
"Eh?,Uncle dah balikkah?,"Tiara senyum.Dia tarik beg kertas itu dan lihat..Kurma mekah!..Yahuu!.
"Uncle kirim salam,Dah lama dia tak jumpa kakak dan Nenda,Nanti bila-bila dia lawat,"Ishraf buka kot hitamnya dan lempar ke sofa,Dia duduk sejukkan badan sebentar. Tali lehernya dirungkai sedikit.
"Rindunya kat Uncle, Wah perfume!,"Tiara senyum lihat perfume mekah yang dia suka. Uncle Thoriq memang tak pernah lupa mereka adik beradik...Mereka dianggap macam anak-anak Uncle walaupun Uncle ada 6 orang anak dah.
"Hah Ishraf,kamu dah balik?,"Hajah Sakinah muncul.Ishraf toleh.
"Nenda,"Ishraf salam kucup tangan tua itu.
"Nenda tengok ni,Uncle Thor bagi,"Tiara tunjuk segala barang di dalam beg kertas itu. Kurma,Manisan,Perfume dan Air Zamzam.
"Dia dah balikkah?,"
"Ya,tadi dia singgah pejabat bagi semua ni..Uncle kirim salam,"
"Waalaikumussalam,Baguslah tu. Nenda dah lama tak lihat keluarga dia, Dia ada anak lelaki 2 orangkan?..Bujang lagikah?,"
Tiara tersedak mendengarnya,Nasib tak tertelan kurma ni.
"Nenda,tak payah nak kenenkan kakak dengan anak-anak Uncle tu,"Ishraf tahu apa yang Nendanya fikir.
"Apa masalah,Kamu pun kenal anak-anak Tan Sri tukan?...Apa salahnya,"Kata Hajah Sakinah.
"Memanglah tapi..,"Ishraf diam...Dia agak rapat dengan anak-anak Uncle Thoriq,Abang Shakir dan Abang Shafiq tapi nak jadikan Abang Ipar tu agak tak sesuai sikit.
Mereka baik,Keduanya bekerjaya besar. Abang Shakir usahawan import export manakala Abang Shafiq pengurus Hotel.
"Saya dan Kakak kenal mereka sejak kecil kut,Kami kawan baik..takkan tiba-tiba Nenda nak kakak kahwin dengan salah seorang pula..,"
"La apa masalah?,Selalu kawan sejak kecil nilah bagus bersama..Kalian dah tahu hati budi masing-masingkan?..Anak-anak Tan sri tu pun boleh tahan juga,ada rupa,ada gaya,bekerjaya pun bagus,"kata Hajah Sakinah. Ishraf diam,dia toleh pada kakaknya.
"Um...Nenda...
"Kalian berdua ni,Nenda cadangkan orang tu kamu tak nak,cadangkan orang ni kamu tak nak. Kalau dah tak nak kahwin sangat tu, Orang baik pun kamu nampak jahatkan?,"Hajah Sakinah memerli.Tiara terdiam.
"Sukahati kamulah Tiara,kalau kamu susah nak hamil nanti jangan salahkan Nenda ya, Tak pasal suami panggil kamu mandul nanti,"Hajah Sakinah beredar.
"Nenda!Apa doa macam tu?..Sampai hati," Tiara terasa bila Nenda cakap begitu. Orang 30an pun boleh hamil lagi,takkan dia kahwin lewat pun susah nak dapat anak?.
Ishraf mengeluh saja..Kadang mulut Nenda ni bisa juga, Dia teringat kata-kata Uncle Thoriq di pejabat tadi.
"Tiara,Ishraf Kalian nak duduk di situ berapa lama?..Mari makan cepat!,"Hajah Sakinah melaung memanggil dia cucunya.
Tiara cebik,dahlah perli macam-macam tadi, lepas tu panggil makan pula..Nasib dia lapar kalau tak memang dia merajuk tak nak keluar bilik.
19 July 21
YOU ARE READING
OVERprotective
Non-Fiction'Siapa pernah ada Adik lelaki dalam dunia ni? ,Hampir semua ada. Tapi pernah ada tak adik lelaki yang protective tahap mega?. Mungkin setengah ada, Dan Ini Salah seorangnya. Tiara Mardhiah -Seorang Wanita yang hampir menjangkau 26 tahun, Usia lanjut...