Suasana menjadi senyap, dapat dengar bunyi jarum jatuh ketika itu. Ishraf diam dengan kata-kata Kakaknya. Tiara turut diam,Hujung bajunya diramas gugup. Tiada guna tarik kembali kata-katanya,dia kena juga hadap adiknya. Sampau bila dia nak lari. Kedua mereka berpandangan lama.
"What?,"Ishraf bersuara mendatar.
"A..Akak nak kahwin,"Tiara berkata lagi, kali ni sedikit tergagap.
"Kamu nak kahwin Tiara?!..Dengan Wahyukah?,"Hajah Sakinah menyampuk.
"Erm..Ya,"Tiara mengangguk.
"Alhamdulillah!, Baguslah begitu..Nenda gembira sangat dengar ni,"Hajah Sakinah senyum. Akhirnya cucunya nak kahwin juga!.Tiara turut senyum nipis.
"Dia lamar Akakkah?,"tanya Ishraf dengan nada perlahan..Calm before the storm.
"Ya,"Tiara tunduk..Ishraf mencerum matanya.
"Dan akak terima?,"soalnya lagi.
"...Ya,"Tiara mengaku.
Ishraf mengetap geram..Lelaki tu lamar kakaknya?..Patutlah beria sangat nak keluar bersama. Ni mesti 'orang tu' suruh lelaki tu lamar.
"Tak, Ishraf tak benarkan,"
Tiara dan Hajah Sakinah tersentak.
"Adik,"
"Ishraf tak nak Akak kahwin dengan lelaki tu!,"Ishraf membantah keras.
"Kenapa?..Dik kenapa?,"
"Sebab Ishraf tak suka,"
"Kenapa kamu ni?, Kakak kamu nak kahwin kamu nak membantah kenapa?,"Hajah Sakinah pelik dengan perangai Ishraf.
"Tak kisahlah, Ishraf tetap tak nak Akak berkahwin dengan lelaki tu, Entah betul atau tidak dia serius cintakan Akak. Entah dia sengaja nak permainkan Akak...Akak baru 2 bulan kenal dia tiba-tiba dia nak ajak kahwin, Mesti dia ada muslihat ni,"
"Muslihat apa pula ni dik?, Jangan menuduh sebarangan boleh tak?. Wahyu bukan orang macam tu. Akak yakin dia ikhlas nak kahwin dengan Akak,"Tiara pertahankan Wahyu.
"Hm!, Masa bercinta memang nampak semua kebaikkan dia. Pijak semut tak mati...Cuba bila dah kahwin,tiba-tiba keluar perangai sebenar. Jadi barankah?,kaki pukulkah?..Masa tu Akak nak buat apa?. Dari itu terjadi lebih baik Ishraf halang,"
"Janganlah fikir begitu, Cuba jangan fikir negatif boleh tak?,"Tiara berkerut, Tapi betul juga kata-kata adiknya..Awal bercinta ni memang semuanya manis, bila dah berkahwin semua perangai keluar. Tapi dia tetap tak rasa Wahyu akan begitu.
"Ishraf, itulah cabaran alam rumahtangga ,memang akan ada pasang surutnya. Jika kakak kamu tak rasa semua tu bagaimana dia nak belajar jadi isteri yang baik?. Kamu nak takut buat apa?, Biar kakak kamu selesaikan sendiri hal rumahtangga dia nanti,"Hajah Sakinah menyampuk.
"Sudahlah!, Ishraf tetap tak nak Akak kahwin dengan dia!..Ishraf takkan jadi Wali Akak jika Akak bertegas juga,"Ishraf mengugut..Tiara terkedu.
"Astagfirullahaladzim, Ishraf!. Kenapa cakap begitu?,kamu sedar tak kamu satunya lelaki dalam rumah ni. Kalau kamu tak jadi Wali kakak kamu siapa lagi nak jadi?. Jangan sebab kamu bencikan Wahyu,kamu tergamak tak nak jadi Wali Kakak kamu ni,"Hajah Sakinah tak percaya apa yang keluar dari mulut cucunya. Ishraf alih pandangannya dari Nenda.
"Saya takkan tarik kata-kata saya,"Ishraf masih berdegil.
Tiara mengetap geram, Adiknya ni kalau dah keras kepala sangat cakap apapun tetap takkan jalan!.
"Kenapa dengan kamu ni Ishraf?!, Kenapa kamu selalu kacau hidup Akak?!..Akak dah besarlah!, I have my own life so please stop this!,Akak penat tau tak asyik ikut telunjuk kamu saja,"Tiara tempik geram.
YOU ARE READING
OVERprotective
Non-Fiction'Siapa pernah ada Adik lelaki dalam dunia ni? ,Hampir semua ada. Tapi pernah ada tak adik lelaki yang protective tahap mega?. Mungkin setengah ada, Dan Ini Salah seorangnya. Tiara Mardhiah -Seorang Wanita yang hampir menjangkau 26 tahun, Usia lanjut...