Tiara kemurungan di tempat kerja, Kata-kata adiknya semalam masih terngiang di fikirannya. Jika dia nak tahu perkara sebenar, dia kena tolak lamaran Wahyu..Urghhh, macam mana ni?. Separuh hatinya nak tahu lebih lanjut tentang hubungan Datuk Yusoff dan Daddy..Dia tak percaya Datuk Yusoff punca kemalangan tu..Tapi kalau betul macam mana?. Kalau tak takkan Ishraf beria sangat nak jauhinya dengan Wahyu. Tiara mula resah..Bagaimana jika ianya betul?, Bagaimana dia nak hadapi Wahyu nanti?.Wajah digosok sedikit serabut.
"Ingat lepas berdating dengan Encik Wahyu dah tak mengeluh dah..Mengeluh lagi,"Risya duduk di kerusi hadapan Tiara.
"Saya rasa saya memang dilahirkan malanglah,semua benda tak kena dengan hidup saya ni,"Tiara mengeluh.
"Janganlah cakap begitu,Tiada satu manusia pun Allah jadikan malang..semua sama saja. Yang membezakan manusia itu ialah keimanan dan kesabarannya menghadapi ujian..Kalau ujian begini pun kamu dah mengeluh macam mana?..Allah tak suka hambanya mengeluh ya,"Kata Risya.
Tiara diam..hah kan dah kena tarbiah sentap dengan Risya,Padan muka kau Tiara.Mengeluh lagi."Yalah..Astaghfirullahaladzim,"Tiara raup mukanya.
"Hah begitulah, banyakkan beristighfar...bukan mengeluh..So,apa yang jadi pula kali ni?,"Risya ingin tahu.
Tiara mengeluh..Ha mengeluh lagi, Apa kau ni Tiara.
"Wahyu lamar saya,"
"Hah?!..Seriuslah?!..Ahh!,"Risya teruja.
"Jangan teruja, Ishraf tak benarkan,"kata Tiara lagi.Risya diam..ah.
"Tu yang kamu murung ni?,"tanya Risya..Tiara mengeleng.
"Lepas Ishraf tak benarkan tu, kami bergaduh...Ishraf tercerita kisah pasal Datuk Yusoff,"
"Datuk Yusoff?, Datuk Yusoff bapa En Wahyu tu?...Kenapa dengan dia?,"Risya pelik.
Tiara cerita dari awal hingga akhir pada Risya..Risya berkerut mendengarnya..Wah complicatednya masalah keluarga ni.
"So nak pendekkan cerita, Datuk Yusoff kenal Arwah Daddy kamu dah lama, mereka pernah bergaduh dulu dan jadi musuh?..Lepas tu Tuan Ishraf syak Datuk Yusoff punca kemalangan tu?,"
"Itu separuh dari cerita asal..Dia cakap kalau nak cerita full saya kena tolak lamaran Wahyu,"Kata Tiara..
"Hmm, otak business..selalu buat tawar-menawar,"Risya mengeleng, dah agak bukan mudah Ishraf nak beri keizinan.
"Apa saya nak buat sekarang ni?, Separuh hati saya nak dengar cerita full tu,separuh lagi tak nak tolak lamaran Wahyu tu,"Tiara mengeluh. Risya diam.
"Apa patut saya buat Risya?,"
"Janganlah tanya saya,Benda complicate macam ni...Kamu kena minta petunjuk dari Allah. Buat solat istikharah banyak-banyak,"kata Risya. Tiara diam.
"Kamu rasa kamu nak tahu pasal cerita ibubapa kamu atau tidak?..Jika nak tolak sajalah lamaran tu,"
"Tapi...Bagaimana dengan Wahyu?,"
"Tia, Jodoh tak kemana, Jika sudah tertulis di luh mahfuz jodoh kamu dan Wahyu, Tak kisahlah Tuan Ishraf buat apapun kalian tetap akan bersama..InsyaAllah,"Risya senyum. Tiara diam,betulkah ni?..Adakah jodohnya dengan Wahyu?.
"Cakap pasal Encik Wahyu, Selalu time begini dia dah datang,. Mana dia?,"Rista pelik. Sejak bercinta dengan bosnya ni, Butik ni dah jadi tempat dating dah. Nak keluar tempat lain tak boleh, takut Ishraf pasang mata-mata. Butik ni jelah tempat bertemu pun.
"Dia ada kerja di Langkawi 3 hari, Untuk projek Hotel di sana,"Tiara menjawab pertanyaan itu.
"Encik Wahyu tahu tak yang Bapa dia tu..,"Risya beri isyarat. Tiara diam.
"Entahlah, Saya pun tak tahu cerita ni benar atau tidak..Betulkah Datuk Yusoff tu terlibat dalam kemalangan tu, dan apa punca dia. Saya tak tahu,"Tiara mengutil hujung kertas fail di hadapannya.
"Jika betullah cerita ni, Apa kamu nak buat?. Rasanya saya boleh rasa apa yang Tuan Ishraf rasa. Yalah berkahwin dengan anak 'pembunuh' ibubapa kita...Mestilah dia tak nak benda tu jadi pada kakak kesayangannya ni," ujar Risya.
"Belum apa-apa lagi kamu dah cop Datuk Yusoff tu 'pembunuh'. Kalau tak betul kamu kena minta maaf dengan Datuk tu,"Tiara cebik. Risya senyum.
"Cik Tiara, Saya tahu kamu tak suka saya kutuk bakal Bapa mertua kamu tu, Tapi kalaulah apa yang Tuan Ishraf cerita itu benar.. Apa kamu nak buat?,"tanya Risya.
Tiara diam mendengarnya. Apa dia nak buat?. Itu soalan yang dari semalam dia fikir ,sejak dia dengar kata-kata Ishraf tu.
"Saya..tak tahu, Saya serabut sekarang ni. Kenapalah time saya mula suka pada Wahyu, tiba-tiba keluar berita begini?.. Macam mana saya nak hadap Wahyu jika apa yang Ishraf ceritakan tu betul?,"Tiara rengek serabut.
Risya senyum saja, Tak boleh nak bantulah Tiara oii. Sebab nilah dia tak nak bercinta lagi, takut jadi beginilah.
"Kalau nak minta pendapat saya, Saya cadangkan kamu dengar cerita Tuan Ishraf tu. Sebab ia melibatkan ibubapa kamu..Mungkin lepas dengar cerita tu kamu boleh selesaikan persengketaan antara Ishraf dan keluarga Wahyu...Mana taukan,"Ujar Risya. Tiara diam.
"Hey, tapi saya cuma cadangkan saja. Apapun kamu minta petunjuk dari Allah, semoga permudahkan segala urusan kamu...Saya pun akan selalu doakan kamu,"Risya senyum. Tiara turut senyum.
"Thanks Risya, I need that," Betul, dia tak boleh terus mengeluh, ia takkan selesaikan masalah. Apapun dia kena fikir sesuatu.
18/10/2021
-Salam Maulidur Rasul
-⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
YOU ARE READING
OVERprotective
Non-Fiction'Siapa pernah ada Adik lelaki dalam dunia ni? ,Hampir semua ada. Tapi pernah ada tak adik lelaki yang protective tahap mega?. Mungkin setengah ada, Dan Ini Salah seorangnya. Tiara Mardhiah -Seorang Wanita yang hampir menjangkau 26 tahun, Usia lanjut...