Hoofdstuk 25

3 0 0
                                    

Buiten de drukte van het feestgedruis in de straten van Hill zaten Evelyn en Ave op een bankje van hun lunch te genieten. Ze hadden heerlijke platte broodjes gevuld met gekruid gehakt, paprika en een verrukkelijk sausje. Volgens de verkopen waren ze een specialiteit in een land ver ten westen van Nista. Dat wilde Evelyn graag geloven, want het broodje was het geld wat zij en Ave mee hadden gekregen dubbel en dwars waard.

'Zou je even zo'n gezouten haring voor me willen halen?' vroeg Evelyn aan Ave terwijl ze haar vriendin een paar muntjes gaf. 'Het wisselgeld mag je houden' voegde de prinses er nog aan toe.

De twee vriendinnen hadden voor een bankje aan de haven gekozen. Rond het kasteel, het marktplein en de straten daarom heen was het een drukte van belang voor de vijfde verjaardag van prins Endrew. Er waren veel verschillende activiteiten georganiseerd, een riddertournooi bij het paleis, een grote markt en zelf een kermisgezelschap dat hun kunsten vertoonde.

Later die middag zouden er een zeil- en viswedstrijd georganiseerd worden, maar nu was het nog rustig. Ave had haar geld uitgegeven aan de lunch en sieraden voor Alice en zichzelf, Evelyn had ook een ketting voor zichzelf gekocht, maar ze had meer geld meegekregen dan haar vriendin waardoor ze nog makkelijk een haring kon kopen en misschien ook nog wel wat anders.

'Prima' zei Ave en ze liep naar het kraampje van de vissers die net op de steiger stond. De meeste handelaren keken even vreemd op als hun klanten twee jonge meisjes ware, Ave was net twaalf en Evelyn werd bijna twaalf, maar zodra ze de dure kleding zagen wilde ze dolgraag dingen verkopen. Bij de juwelier hadden ze het vreemds opgekeken. Juwelen waren duur, dus Evelyn en Ave moesten uitleggen dat ze het geld van hun moeders hadden gekregen om juwelen te kopen.

'Ik kon van het wisselgeld en de paar centen die nog in mijn zak zaten nog een gezouten haring voor mij kopen' zei Ave toen ze terugkwam en een van de zakjes in haar handen aan Evelyn gaf. De prinses pakte hem aan en trok de haring er direct uit. Hij was waarschijnlijk niet net gevangen, want in deze tijd van het jaar zwommen er weinig haringen, maar Evelyn wilde hem zo vers mogelijk hebben.

Ave pakte haar gezouten haring ook meteen uit het zakje en stak hem vrolijk in haar mond. Evelyn en Ave hielden van bijna alle soorten vis, net als de meeste inwoners van Nista. Ondanks dat ze veel aan handel deden leefde de inwoners toch vooral op visserij.

'Wat zullen we zo meteen gaan doen?' vroeg Evelyn toen ze de hele haring doorgeslikt had. De prinses was niet verplicht ergens bij te zijn vandaag, dus kon ze haar tijd doorbrengen met Ave en had ze alle vrijheid om te doen waar ze zin in had.

'Ik zou wel even bij het riddertournooi willen kijken, maar ik denk dat ze daar al klaar zijn' antwoordde Ave. Evelyn knikte, daar had ze ook al even aan gedacht.

'Wat als we nu even bij de kermis gaan kijken en dan de zeilwedstrijd gaan bekijken' stelde Evelyn voor. Ave knikte en ze gooide het papieren zakje waar de haring in zat op de grond. De prinses deed hetzelfde en stond daarna op om richting de kermis te lopen.

Bij de tent van de waarzegster stond een hele rij van middenstanders uit Hill, de rijken waren niet geïnteresseerd in hun toekomst of geloofde er niet in en de armen konden het niet betalen. Evelyn geloofde ook niet zo in waarzeggerij en had nog minder zin om in die rij te gaan staan. In plaats daarvan liep ze met Ave achter zich aan door naar de dekenslikker en de vuurspuwers.

Evelyn vond het fascinerend hoe die mensen al het logische opzij zette en vlijmscherpe messen door hun keel lieten glijden en vlammen uit hun keel lieten ontstaan. Een deel in de prinses zou dat graag willen leren, maar het andere en verstandige deel in haar zei dat het levensgevaarlijk was. Maar dat nam het plezier van ernaar kijken niet weg.

Evelyn had nog wel langer naar de mannen op het podium kunnen kijken, maar Ave trok haar mee naar een pleintje met muzikanten. Er was een klein bandje vrolijke volksmuziek aan het spelen en op het pleintje danste jonge vrouwen op de maat van de muziek, hun rokken in het rond zwaaiend. Ave en Evelyn konden bijna niet stil blijven staan en al snel danste ze tussen de andere vrouwen en meisjes.

Vergeten Prinses - Gemaskerd deel 1 (Versie 2, voltooid)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu