Malam lepas habis training.
"Bat, jaga bilik jap."
Aku sampai bilik terus bukak tudung. Dia kan bile rentap lelaju gitu rambut jadi auto menggerbang macam hantu kak limah. Ha gitulah. Aku pergi kat cermin, cecepat aku betulkan. Takut aku.
"Eh mana?"
"Aku nak pergi print kat bilik yani kejap."
Pendrive dan fon aku genggam. Tak lupa juga kunci bilik. Takut lah nanti balik di kuncinya pintu masa bat tengah mandi. Nak masuk bilik camne.
Aku jalan pergi pintu pakai selipar. Baru je nak gerak, bat bising.
"Mandi lah dulu gile tukar baju ke apa. Ko ni tak menyabar-nyabar kenapa." dah kata kan tadi bising.
"Ish org nak cepatlah!" aku hentak kaki, geramlah.
" 'nak cepatlah' " bat ajuk balik ayat aku tapi bunyi yg gedik punya.
Saja lah perempuan ni suka buang masa aku.
"Bodo" aku cakap lepastu terus gerak.
Masa jalan tu, aku sempat tangkap bat sakan gelak dalam bilik. Memang saje pompuan tu suka buat orang amuk.
Kalau nak tahu, bilik yani ni jauh sikit daripada mai. Bilik dia blok B. Lepastu tingkat bawah sekali. So, memakan masa lah nak berjalan tu. Taklah sampai kene redah kawasan luar. Cuma jauh sikit je. Lagipun blok A dengan B bersambung. Tak risau sangat kalau freehair ke berkemban ke. Tapi kalau tahap berkemban merata-rata tu tkdelah mai nak buat.
Time tengah mai melenggang tu kan tetibe macam ada angin kuat gitu tampar muka dia. Dia pun berhenti lah kejap tengok lah luar kan, langit tu kaler purple je. Awan kepul-kepul. Nak hujan lahni.
Satu lah kat sini, kalau nak hujan petir tu sambar menyambar. Berdentum-dentum. Seram tau. Sama gile seram macam tengok kat tv tu ha. Mengucap jela sepanjang mai berjalan tu.
Bilik yani ni kedudukan dia betul-betul tengah koridor. Nak ke bilik dia tu kena lintas tandas dulu. Kiranya tandas dengan bilik yani, sebelah-sebelah. Mula-mula tu jalan okay je, terang. Sekali lepas dentuman petir yang paling kuat terus pap gelap.
"DUMM!" tu ha lebih kurang la bunyi petir.
Aku terkejut sikit lepas dengar org menjerit dari tingkat atas. Ye, dah cakap tadi kilat tadi tu dahsyat.
"Mai hang okay dak?" yani tegur masa dia kuar bilik.
Eh dia ni macam tau-tau je aku nak datang.
"Wehhh..." aku lari pegi kat yani. Takutlah. Gelap tau tak. Muka yani pun susah nak nampak bayang.
"Black out ni. Teman kami nak cari peah jap," kata yani.
"Jom"
Baru je kiteorg nak gerak, tetibe dengar bunyi menjerit kat toilet. Yani pandang aku pandang yani. Meremang bulu roma memasing. Orang lain dah habis jerit, yang ni baru nak menjerit. Dah bende bukan bukan pulak aku fikir.
"Hantu ka?" yani bisik.
"Ishh ko ni yani mulut!" yg kuban kuban jela pompuan ni.
Tapi kan, suara tu familiar tau. Curious punya pasal, tak kisah dah mai kalau betul jumpe hantu. Tu dia pergi tengok. Yani ikut je dari belakang. Sampai je depan toilet tu, mai nampak alia terduduk kat lantai. Toiletries dia bersepah. Separuh badan dia basah. Tergelincir, alia tergelincir.
"Ya allah, alia!"
Mai nampak tu, terus dia tak pikir apa. Cepat-cepat dia pergi mencangkung sebelah alia. Tahan belakang badan dia. Alia pegang lengan kanan mai nak support badan dia. Mai tak berani nak sentuh tempat lain, takut terlanggar mana mana lagi kang makin menjerit budak ni.
YOU ARE READING
Sebab aku sayang dia
RomanceMaisarah seorang gadis serba biasa, hampir biasa. Perkenalan yang tidak diduga mengubah segala rasa yang tersedia ada.