SASD 13

1K 44 8
                                    

Kafe, 7 pagi.

Seperti kebiasaan, kafe penuh pelajar. Kesemuanya muka masih sembab, kantung mata gelap. Ya, minggu yang sangat padat. Tidak kurang juga dengan jadual mai. Semalam je dia tidur pukul 4 pagi siapkan assessment dia tu.

Entah apa kena dengan mood mai pagi ni. Rasa ngantuknya kuat sangat. Mai lelapkan matanya sebentar beralaskan lengan di atas meja.

"Mai,"

Ada suara memanggil. Kepalanya di elus lembut. Mai tersedar.

Asyik sangat melayan mata sehingga tahu-tahu muncul dah sekujur badan memakai baju kurung bercorak bunga kecil di hadapannya. Mata mai melirik daripada bawah sehingga mata mereka bertemu. Mai memandang alia dengan lebih lama.

"Kenapa sayang?" usik alia lantas dia duduk bangku sebelah mai dengan senyuman nakalnya tu.

Nafas mai bertambah goyah sewaktu alia duduk disebelahnya. Bau perfume alia yang menerpa di segenap ruang udaranya membuatkannya seketika lupa cara untuk respirasi . Gosh, stop it.

Mai berpeluk tubuh. Menggosok-gosok sebelah lengannya dengan harapan cara itu mampu menutup keterlanjurannya merenung alia tadi. Tidak tahu pula dia melihat kecantikkan wanita berpakaian tradisional melayu macam gini mampu menarik perhatiannya di luar jangka.

"Sayang huh?" soal mai hairan tentang penaik taraf baharu yang dia tak tahu.

Alia memandang mai manja sambil tangannya menongkat dagu.

"Tak suka?"

Mai tiru gaya alia. Lantas dia membalas.

"Kata siapa?"

Tiada perbualan antara mereka sepanjang perlawanan melawan renungan tersebut. Akan tetapi alia tewas. Terpegun dengan keangunan pasangannya. Dua-dua tersenyum sipu.

"Awal sampai"

Kedua gadis itu tersentak. Asyik sangat dengan dunia sendiri sampaikan tak perasan berdiri tegak sudah bat depan mereka. Sebanyak mana bat nampak perilaku mereka berdua tiada siapa yang tahu. Mai dan alia menjarakkan sedikit ruang antara mereka.

Lantas bat duduk bangku kosong menghadap mai. Di letakkan sebungkus plastik di tengah tengah meja makan. Tangan mai yang mula menggapai isi plastik itu dulu. Ada kuih dengan nasi lemak dalam 3-4 bungkus macam tu.

"Siapa bagi ni bat?" soal alia.

"Dr munirah. Aku tolong dia tadi. Lepastu dia bagi ni" jawab bat sambil mulutnya sudah 2-3 suap mengunyah nasi lemak tu.

"Kesayangan" usik mai

"Jealous much?"

"Dr munirah yang mana ek?" tanya alia.

"Yang ajar subjek ********* tu " jawab mai.

"Yang mana ea...." alia cuba menilik semua nama munirah yang ada dalam fakulti.

"OH!" alia memetik jari

"Dr munirah yang banyak songeh tu kan" sambungnya lagi.

Bat dan mai memandang alia dengan pandangan seribu makna.

Cepat-cepat alia pandang tempat lain. Buat-buat betulkan tali beg. Buat-buat betulkan tudung. Buat-buat muka tak bersalah.

Mampus aku. Bisik hati alia sendiri.

Boleh pulak dia lupa yang mai dengan bat ni senior dia. Lecturer dorang tu lecturer dia jugak masalahnya.

Tiba-tiba mata bat beralih ke figura yang berada di belakang mai tak jauh daripada mereka. Bat angkat tangan tanda menegur. Dorang berdua pun pusing kepala nak pandang orang tu. Perbualan mereka terhenti.

Sebab aku sayang diaWhere stories live. Discover now