Tok tok tok!
Alia memaling ke arah pintu biliknya. Gegas dia bangun. Buka buka sahaja, alia telah dihidangkan dengan sebuah bukit senyuman dari tetamu itu. Manis seperti biasa
Muka yang agak letih, mai mendekati sekujur tubuh gadis di hadapannya. Inginkan sebuah pelukkan.
"Emm lia..."
"EH!"
Panik
Cepat-cepat alia menahan bahu gadis itu.
Macam nak menangis dah mai waktu itu. Ada bahagian di sarang hatinya seperti di giris. Kitonya manja. Nape tolak tolak pulak dah ni.
"Siapa tu alia?"
Sedar saja dia bahawa alia tidak bersendirian di dalam kamar, mai pula yang panik. Bola matanya membesar.
"Eh tak, ni ha-"
Belum sempat soalan itu terjawab, muncul wajah lyn dengan menjuntai-juntai lehernya ke arah mereka. Cepat-cepat mai tutup paniknya dengan sebukit senyuman.
"Lahh kak mai!" sapa lyn dengan nada sedikit nyaring "ingatkan sape lah tadi dok sembunyi-sembunyi kat pintu tu." sambungnya lagi.
Mai tersenyum manis. Malu pun ada dalam senyumannya itu. Malu ke atas perbuatannya tadi. Walaupun lyn tak nampak pun apa apa sebab terhalang pintu tu tapi tetap dia malu dengan alia.
"Sihat lyn?"
"Sihat sangattt. Kak mai dari mana ni? Kenapa datang sini? Rindu kite ea~"
Mai tertawa sendiri.
Sekilas mata alia menjeling.
Entah kenapa nada lyn yang ramah tu tetibe bila sampai ke dalam gegendang telinga alia sekaan memberi impak yang lain terhadapnya. Padahal biasa je lyn berseloroh.
Alia goyang kepalanya. Seperti sedang membuang sesuatu.
Bukan-bukan betullah aku ni.
"Yang kau ni kenapa goncang-goncang kepala"
"Ha?" alia tersentak
Lyn memandang alia dgn raut wajah hairan. Sama seperti mai. Tapi mai lebih kepada concern.
"Eh, tkde apa lah hahaha" sambungnya lagi menahan malu.
Lyn mengeleng kepala. Disappointment terpampang di muka.
"Tengoklah dia ni kak mai, saya kadang takut tau nak tinggal alia ni duduk sorang. Kadang duduk saja pun dia menjerit tak tentu hala. Ni goncang-goncang kepala pulak. Dah serupa orang gile dah nengoknya."
Kritikan pedas shalyn tu membuatkan jiwa alia tetibe panas. Kalau tengok mata belo tu lelama gamaknya boleh kuar leser mcm superman tu ha. Mengerikan.
"Wah...wah...wah engko shalyn, penambah cerita nombor 1 asia ya"
"Mestilah nombor 1, kalau nombor 2 nanti papa aku bising 'kenapa tak dapat nombor 1?' haa gitu. We must excellent in everything you know alia"
"Banyak cekadak punya excellent..." alia mengomel sendiri
Sepanjang dorang bercakap tu mai diam menahan tawa yang cuba di tutup pakai bahu dia.
"Ha yang ni," alia menjeling. Tersedak mai kena jeling gitu.
"Nak apa" sambungnya lagi dengan nada agak gangster.
Sudah, semua orang dia nak marahnya pula...
"Nak kunci..." pelan je mai jawab.
YOU ARE READING
Sebab aku sayang dia
RomanceMaisarah seorang gadis serba biasa, hampir biasa. Perkenalan yang tidak diduga mengubah segala rasa yang tersedia ada.