SASD 3

706 32 0
                                    

Keesokan, 9.30 pagi.

"Byeee kak mai," budak budak tu cakap.

Mai senyum sebelum ditinggalkannya mereka berjalan ke depan. Mai mengikut namun langkah mai perlahan. Telefonnya di selak. Banyak chat masuk. Ralit sangat main phone, mai tak perasan langkahnya mulai mendekati kembali. Budak-budak tu pun pelik,

"Eh kak mai ikut sekali?" tanya fatin, hairan.

Yelah, kolej mai kat belakang sana. Buat apa dia menapak sini. Lagipun dorang kenal sangat perangai mai, mana suka merayap tempat orang.

"Eh, kenapa tak naik bilik lagi ni?" budak-budak ni kenapa macam tunggu aku pulak.

"Yelah tengok kak mai tak gerak balik kolej kak mai, tu fatin pelik. Ada bende tetinggal ke kak?"

"Lahhh, taklah kak mai nak singgah beli air kat dm korang. Haus sangat,"

"Ohhh, ingatkan apa tadi. Nak kiteorg teman tak?"

"Hahahaha ape korang ni. Kak mai dah besar lah. Dahlah pegi naik sana, busuk." usik aku.

"Eihh jual mahal betul!"

Budak-budak tu tergelak.

"Elok-elok jalan," aku pesan seraya mereka bergerak langkah.

"Baik kak mai,"

Aku tersenyum.

Bila aku masuk je dewan makan tu, zazzz. Amek kau, penuh. Dalam hati sumpah serana mai mencarut. Patutlah budak-budak tu tadi pelawa nak teman. Ramai ni, malu aku.

Semua lengkap baju kurung, yang lelaki kemeja putih. Aduh, ni mesti budak-budak orientasi semalam.

Kalut la mai waktu tu. 36 kali mundar mandir pikir nak masuk ke tak gitu ha. Tapi pikirkn dahaga ni lagi penting, dia nak kan jela.

Ok takpe mai, kita cool je. Acah-acah buta. Jalan straight tengok depan. Tekak kering kau lebih penting dari dorang. Selagi kau tak pandang dorang, selagi tu dorang takkan perasan kau kat-

"Mai,"

Beku, serta merta langkah jadi pegun. Hm, tak cukup halimunan mai.

Eh, tapi³ aku kenal suara tu.

Aku pusing, mata dari lantai naik sama paras.

"Alia,"

Dengar je nama kene sebut, dia senyum.

Dari jauh, di tatapnya mai dengan sepasang mata belo. Atas bawah mata tu menjelajah. Lantas, perlahan-lahan gadis tu mendekat.

"Buat apa kat sini? Cari adam ke?" alia tanya,

"Eh tak bukan hahaha" apehal pulak nak cari adam tengah² sini.

"Ohh...habistu?"

"Tak, ni ha singgah kejap je ni nak beli-" mai terkelu.

Mata terpejam rapat. Nafas tersekat.

Terkejut dia bila ada sepasang tangan menyeluk ke dalam hujung t-shirt nya. Sedar akan reaksi kecil dari mai, tangan tu terus terbenti. Serta merta mata mereka naik, melihat masing-masing. Takut kut-kut mai tak suka orang pegang-pegang dia macam ni . Yelah, drastik sangat.

Tapi mai diam tak kata apa. Dia biar seolah merelakan sesuatu tanpa ada rasa ingin tanya terlebih dahulu.

Alia menyambung kembali.

"Pergi mana jela dia baju comot² camni" alia tertawa, perlahan.

Di tepuk-tepuknya lembut. Di cubit-cubitnya kain jersey tu. Buang sesuatu. Ada kemuncup melekat kat baju mai.

Sebab aku sayang diaWhere stories live. Discover now