FFY 14

142 28 9
                                    

"Apa yang kau menungkan?".

Ujar mark lalu mendekati Rosz yang duduk bersimpuh di atas bangku berhadapan sawah padi.

"nothing".

"tell me".

Rosz mengeluh sedikit.

"I miss my family."

Mark tidak membalas dan turut memandang sawah padi di hadapan nya.

"kau masih tak sukakan aku,huh?".

"I don't know.Kalau saya sukakan awak,itupun tak akan lama".

"so why not you just stay ? stay here with me?".

"I can't mark.I have my own family and they worry about me right now,so I can't stay".

Suasana diam kembali.Hanya burung yang berkicauan menemani kesepian mereka.Tiba-Tiba tangan rosz di genggam oleh mark.

Rosz agak terkejut tapi tidak menarik tangannya.

"so kau memang betul-betul nak tinggalkan aku kat sini ? Kalau kau pergi sana balik,kau mesti akan kahwin lagikan?".

Pertanyaan Mark dibiar sepi.Rosz tidak tau hendak menjawab apa dan otaknya berfikir ligat untuk mencari topik lain.

"awak kan dah tau yang saya akan pergi dari sini so kenapa awak nak ajak saya kahwin ? suka bila tengok diri sendiri sakit ?".

"Because I want you to be mine. I was attracted to you as soon as you stepped into this village.I love you,rosz Isabell".

"why not kita jadi kawan je ? Awak happy and saya pun happy kan.Lain masa kita dapat jumpa lagi".

"aku rasa tidak.Aku tidak boleh tinggalkan kampung ni semenjak abah sakit.Apabila dia mangkat,maka aku yang akan mengambil alih tanggungjawab nya.So aku memang tidak boleh jumpa kau lagi".

Rosz termenung semula.Dia mengalihkan pandangan pada mark yang merenung diri nya.

" habistu kalau saya pergi nanti awak macam mana ?".

"aku tau nak jaga diri aku.cuma terpulang pada kau kau nak pergi juga atau stay".

"maaf.saya tak boleh.saya masuk rumah dulu".

Kata Rosz.genggaman tangan mark dilepaskan perlahan.Dia tidak berniat untuk menyakitkan hati lelaki itu tapi nak buat macam mana lah kan?

Mark memandang sepi pemergian Rosz sehinggalah dia masuk ke dalam rumah.

"Mark!".

Mark berpaling pada orang yang memanggil dirinya.

"kenapa adib?".

"Huh-huh hu-hutan arah utara terbakar!!".

"HAH?!".

Mark terkejut besar apabila mendengar berita itu.Tidak pernah berlaku lagi kebakaran di hutan tersebut tetapi hari ni tiba-tiba sahaja.

"apa puncanya??".

"tak tau kami masih menyiasat punca nya.Kau kena datang tengok mark!Api makin marak!".

"baiklah tunggu sebentar aku bersiap".

Laju mark naik ke atas untuk mengambil peralatan memadamkan api . Rosz yang duduk termenung di jendela menoleh kehairanan.

"ke-kenapa mark?".

"hutan terbakar!!".

"haa??! kejap awak nak pergi sana??saya nak ikut!!".

𝔽𝕒𝕝𝕝𝕚𝕟𝕘 𝕗𝕠𝕣 𝕪𝕠𝕦❤️(𝕿𝖍𝖊 𝖓𝖊𝖜 𝖚𝖘) || Hiatus☆Where stories live. Discover now