Chapter 5

964 40 5
                                    

IKHWAN berjalan mendekati peti sejuk. Pintu peti sejuk dibuka. Botol air mineral diambil lalu membuka penutup botol air. Pintu peti sejuk ditutup. Kakinya melangkah mendekati meja bersebelahan dengan tingkap rumahnya. Dia melabuhkan duduk di atas kerusi. Melihat pemandangan waktu malam membuatkan dia teringat kejadian tengahari tadi.

"Wei... Takkanlan satu analisis aku pun kau tak boleh terima? Penat wei seminggu aku ulang alik dekat makmal semata-mata nak kaji bahan kimia ni. Please... Satu pun jadilah," mata Umar dikelip-kelipkan. Kedua-dua belah tangannya dicantumkan. Tangan diletakkan ke dagunya. Ikhwan mengusap dagu. Dia menyelak semula helaian kertas di dalam fail putih. Keluhan berat terlepas dibibirnya.

"Sorry bro. Satu pun tak tepat," Umar terus membuat muka monyok. Tak lama kemudian dia mehentukkan kepalanya ke stereng kereta berkali-kali.

"Wei! Wei! Broken sangat ni," melihat mimik muka Umar ingin menangis membuatkan Ikhwan ketawa besar.

"Kau tak rasa apa yang aku rasa wei! Aku tak tidur malam semata-mata nak buat kajian ni tahu tak!" tengkingan Umar membuatkan ketawa Ikhwan terhenti.

"Bak sini! Nampaknya aku terpaksa tanya Masya," Umar terus merampas fail putih itu dari tangan Ikhwan. Nampaknya Masya adalah jangka hayat terakhirnya.

"Masya? Kenapa aku macam pernah dengar? Adik Zara ke?" Ikhwan mengusap dagunya. Sesekali dahinya berkerut.

"Haah. Dia dah jadi saintis. Tu aku nak tanya dia," mendengar jawapan Umar membuatkan Ikhwan menganggukkan kepala. Dia tak hairan kalau Masya jadi saintis. Sebab, kali pertama dia jumpa Masya. Masya yang beri pendapat tentang campur bahan kimia. Senang kata gadis kacukan Arab itu memang genius dalam dunia kimia.

"Kau tahu tak adik owner kedua cafe tu? Maksud aku... Adik saudara Zara," mendengar soalan Ikhwan membuatkan Umar tersengih.

"Macam tiba-tiba... je ni? Kau berkenan ke?" usik Umar.

"Jangan nak mengarut! Aku tanya je," bantah Ikhwan.

"Okey... Nama adik saudara Zara tu Razia Adawiyah," mendengar jawapan Umar membuatkan Ikhwan tersenyum nipis. Jadi, itulah nama gadis bertudung merah tu.

"Kalau berkenan, bagitahu aku. Boleh aku dapat merasa nasi minyak," gelak Umar. Ikhwan mengetap gigi. Matanya mengerling ke arah Umar.

"Aku dengar. Ada orang tu ada hati dekat adik Zara. Bila nak minang dia? Bau nasi minyak dah makin kuat ni." Ketawa Umar terus terhenti. Mukanya merona merah apabila Ikhwan mengusiknya.

"Di..diamlah kau!" Umar terus menundukkan kepalanya ke bawah. Kepalanya menoleh ke tempat lain. Alamak... Nampaknya Ikhwan kembalikan semula paku keras kepadanya!

"Razia Adawiyah ye... Boleh tahan." Senyuman lebar terlakar dibibir Ikhwan. Matanya memandang bulan purnama menyinari waktu malam. Teringat kelancangan gadis itu pagi tadi membuatkan Ikhwan ketawa kecil.

Tangannya menekup dada kirinya. Dengupan jantung mula bermain iramah rancak. Teingatkan gadis bermata kelabu itu membuatkan hati Ikhwan tidak berkelaruan!

 Teingatkan gadis bermata kelabu itu membuatkan hati Ikhwan tidak berkelaruan!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Mr.CEO & Miss.Cafe {Completed}Where stories live. Discover now