SETELAH panggilan telefon ditamatkan oleh jejaka memakai kot putih. Ikhwan memejamkan matanya. Nafasnya turun naik. Perasaan risau hadir dalam diri hati Ikhwan. Ikhwan meletakkan kepalanya di stereng kereta. Tangannya menggenggam erat stereng kereta.
"Ibu... Razia sakit ibu..." Ikhwan mencelikkan matanya apabila mendengar rintihan Razia. Dia menengakkan badannya. Kepalanya menoleh ke wajah pucat Razia. Bawah bibirnya digigit. Kenapa dia bertindak bodoh!
Kalau dia tak panggil Razia datang ke sini. Mesti gadis idamannya tak berada dalam kesakitan! Tiba-tiba dia teringat kejadian 20 minit lepas.
SUASANA malam dinikmati oleh Razia. Senyuman terlakar dibibir merah jambu Razia. Palang besi digenggam. Air pancut yang menari-nari di tengah-tengah tasik buatan manusia. Ketenangan berjaya mengambil alih ketertekanan di kepala gadis itu.
"Hai! Sorang je ke?" Razia menoleh kepalanya ke arah suara dari belakang. Senyuman Razia termati. Reaksi serius terpancar di wajahnya apabila melihat Ikhwan tersenyum.
"Eh! Tak lah. Ramai ni ha. Ada dua ratus orang dekat sebelah saya ni." Sindir Razia. Ikhwan tersengih sambil menggelengkan kepalanya. Jual mahal. Itulah dia bertambah suka terhadap gadis bertudung putih itu.
"Kau Inspektor Razia kan?" soal Ikhwan. Dahi Razia berkerut seribu. Hairan jejaka berkot putih itu tahu akan pekerjaannya.
"Jadi kau lah Professor Ikhwan?" soal Razia pula.
"Pembetulan. Professor 'Dokter' Ikhwan." Perkataan 'Dokter' sengaja ditekankan oleh Ikhwan. Razia menjelingkan matanya ke atas.
"Sama je lah tu! Itu pun nak kecoh," omelan Razia membuatkan Ikhwan tertawa. Alahai... Kenapa comel sangat bila gadis itu mencebik.
Ketawa Ikhwan termati. Kakinya melangkah ke hadapan. Muka Razia berubah cuak. Razia berundur beberapa tapak ke belakang. Terasa palang besi di belakang tubuhnya membuatkan langkah Razia terhenti. Melihat Ikhwan ingin menyentuh kepalanya membuatkan Razia mengetap bibir.
"Kau! Kalau teringin sangat nak lutut aku hinggap dekat tempat paling sensitif kau! Cubalah sentuh aku." Tangan Ikhwan terhenti. Mukanya berubah warna merah padma apabila mendengar ugutan Razia. Dia terus berundur beberapa tapak ke belakang.
"Ka..Kau ni kan! Bo..boleh tak jangan sebut be..benda tu. Sensitif tau." Ikhwan bermain dengan kedua-dua jari telunjuknya. Kepalanya ditundukkan ke bawah. Walaupun Razia guna bahasa kiasan. Tapi tetap rasa kurang selesa.
"La..lagi satu... Ada habuk hitam dekat selendang putih kau tu." Ikhwan menghalakan jari telunjuknya ke tompok hitam di selendang putih Razia.
"Habuk?" Razia menyapu depu di kepalanya. Melihat debu hitam terlekat di tapak tangannya. Razia tersengih. Rasa bersalah menguasai dirinya.
"Maaf. Tapi lain kali cakap!" tegas Razia.
"Mana barang tu? Aku jumpa kau dekat sini pun sebab kau kata kau ada bukti kematian ASP Aryana je ye." Kali ini Razia ingin mengubah topik perbualannya.
YOU ARE READING
Mr.CEO & Miss.Cafe {Completed}
Short StoryShort story challenge by @Angel_k20 Hani Qistina- dia pemilik Cafe The Three Colors Rose. Perwatakan yang lemah lembut dan baik hati membuatkan pekerja selesa dengannya. Dia mempunyai sejarah hitam yang membuatkan dia kehilangan seorang insan yang p...