"Sya...hi...ra..." Dengan ekor matanya, Syahira memandang cermin. Dahinya berkerut. Pelik dengan wajah monyok personaliti keduanya.
"Aku nak baju raya juga..." Syamin merengek. Matanya memandang baju raya warna putih milik Syahira. Dia cemburu!
"Kau hujut dulu. Baru aku belanja kah baju melayu." Syamin mencebik. Terasa hatinya apabila Syahira perli dia.
"Untunglah... Encik tunang kesayangan belanja..." Tangan yang membetulkan tudung terhenti. Gigi diketap kuat. Dengan penuh geram, meja ditumbuk kasar.
"Ahg!" Terhinjut bahu Syamin. Matanya terkebil-kebil. Tak percaya, Syahira marah?
"Jangan sebut pasal Riz. Aku benci dia!" Dengan penuh geram, Syahira menghentak kakinya. Pintu dihempas kasar. Sekali lagi, bahu Syamin terhinjut.
"Dia gaduh dengan Rizwan ke apa?" Kepala tak gatal digaru. Dia salah cakap ke?
.........
Handphone ditenung dalam. Sesekali dahi Rizwan berkerut. Keluhan berat terlepas dibibirnya. Teringat detik Syahira pertama kali merajuk. Tidak dia sangka, Syahira salah faham!
"Abang Rizwan." Bahu Rizwan terhinjut. Kepala berpaling ke belakang. Tersentak apabila adiknya memanggil.
"Kenapa?" Mustafar tersengih. Dengan berhati-hati, kakinya melangkah mendekati katil abangnya. Dengan berhati-hati, Mustafar melabuhkan duduk di sebelah abangnya.
"Beli kerisik oi. Rendang bonda kau tak cukup." Keluhan berat terlepas dibibirnya. Matanya memandang tajam wjaha Mustafar mati-mati ingat adik dia nak pujuk hatinya yang lara...
"Serius. Terlalu membantu!" Tangan sudah disilang ke dada. Kepala berpaling ke arah lain. Hatinya sangat kecewa!
"Kau yang salah. Siapa suruh ungkit kawan kau dekat jepun tu. Kau dengan dia sudahlah lama tak jumpa. Sekali kau cite Kinima punya perangai. Memang merajuklah member tu. Bijak!" Tertunduk kepala Rizwan apabila Mustafar melontarkan kemarahan yang ada di lubuk jiwa. Sejujurnya, dia tidak sangka Syahira cemburu. Memang salah dia. Tapi, dari semalam Syahira tak jawab call dia. Dia pun dah buntu ni.
"Ada lagi ke barang nak beli?" Akhinya Rizwan mengubah topik. Dia bangun dari duduk. Kakinya melangkah mendekati pintu.
"Belilah hadiah untuk pujuk tunang kau tu." Tangan yang memulas tombol pintu terhenti. Kepala tertunduk lemah. Sejujurnya dia juga kurang yakin untuk memujuk Syahira. Menjadi ke?
"Yelah..." Akhinya pintu dikuak dari dalam bilik. Kakinya melangkah keluar dari bilik itu. Sekarang dia perlu cari idea untuk ambil hati tunangnya!
...........
"Syahira. Letak lemang dekat depan. Takut ada orang datang." Mendengar arahan Hani. Syahira berpaling ke belakang. Jelas, Hani baru membawa rendah ayam dari dapur.
"Jap." Beg telekung diletak di atas meja kaca. Kakinya memecut laju ke dapur. Sempat Syahira mengambil kek buah masuk ke dalam mulut. Tangan sudah membawa lemang dan ketupat yang baru telah dipotong.
"Syahira... Cuba jangan merajuk lama-lama dengan Rizwan tu. Kesian aku tengok dia punya effect tu." Dengan geram, Syahira menghentak lemang dan ketupat di atas meja. Gigi diketap kuat. Geram, Syamin kenapa nak pujuk dia?
"Sekarang ni. Kau nak salahkan aku ke? Nampak sangat dia lagi sayang kawan jepun dia tu. Bila aku suruh putus. Tak nak!" Syamin mengeluh berat. Boleh tahan susah juga nak pujuk Syahira.
"Sekali dia putus. Kau juga yang merana. Nanti mulalah. Syamin... Rizwan tak sayang aku... Syamin... Samai hati Riz buat aku macam ni..." Hati Syahira terbakar panas. Syamin mengejeknya?
YOU ARE READING
Mr.CEO & Miss.Cafe {Completed}
Historia CortaShort story challenge by @Angel_k20 Hani Qistina- dia pemilik Cafe The Three Colors Rose. Perwatakan yang lemah lembut dan baik hati membuatkan pekerja selesa dengannya. Dia mempunyai sejarah hitam yang membuatkan dia kehilangan seorang insan yang p...