"Assalamualaikum... Kak Hani!" Pintu diketuk. Beberapa saat kemudian. Mata kelabu Razia melihat daun pintu terkuak dari dalam. Matanya membulat besar. Kakaknya tak pakai baju raya lagi?
"Kak Hani. Kenapa tak siap lagi. Nanti nak solat raya ni," makin lancar mulut Razia berbicara. Razia menyambut tangan kakaknya. Dengan penuh hormat, kekura tangan Hani dikucup lembut.
"Tak sempat Razia. Syahira dengan makngah nak sampai dah ni. Kena jaga rendang lagi. Kalau ada Zurifah ringan sikit beban akak." Sempat Hani membebel sebelum pintu pagar ditutup sepenuhnya.
"Tolong kakak jaga rendang. Kakak nak potong sayur ni." Kaki Razia terus melangkah mengikut Hani. Serentak dia menjejakkan kaki ke dapur. Matanya membulat besar.
"Banyaknya kakak masak..." Air liur ditelan kelat. Haruman masakan kakaknya menusuk ke rongga hidungnya.
"Tinggal lontong dengan rendang je." Hani tersenyum. Kepala tergeleng mendengar kata-kata adiknya. Adik saudaranya, Syahira. Baru tahun ni boleh balik Malaysia untuk raya. Semestinya dia masak lebih.
Mesti Syahira suka!
Kaki mendekati dapur. Sudip diambil bersebelahan rak pinggan. Dahinya berkerut. Rasa macam lambat pula masak. Dengan selamba, Razia besarkan api dapur.
"Abang! Tolong belikan ais!" Bisu. Tak ada respon!
"Abang..." Hani melirikkan suara. Menahan sabar.
"Ye Honey. Honey nak berapa?" Zufar menjulurkan kepala. Matanya berkelip-kelip memandang figura isterinya dari belakang. Hani berpaling ke belakang. Matanya membulat apabila suaminya memanggilnya dengan panggilan manja.
"Hu... Honey ye... Kenapalah Razia single ye?" Razia tertawa hambar. Rasa kecil pun ada. Syahira dah tunang. Zara dan Masya dah kahwin. Dia belum berpunya lagi!
"Ikhwan kamu tu apa? Alien?" Razia tersentak. Lupa! Dia ada tunang juga. Lepas raya nak kahwin. Yey!
"Bukan Razia tolak Ikhwan ke?" Zufar mengusap dagu. Sesekali dahinya berkerut.
"Mana ada! Orang kata yakin ke kau nak kahwin dengan aku? Tak tolak pun..." Razia mencebik. Anak matanya dilarikan. Teringat detik Ikhwan melamarnya kali kedua. Apabila dia bertanya soalan itu kali kedua. Ikhwan bersungguh-sungguh menjawab soalannya!
"Segala kekurangan awak, saya akan terima. Awak adalah satu-satunya cinta hati saya."
Razia tersenyum nipis. Kepala tergeleng. Kan senang kalau Ikhwan cakap waktu Ikhwan lamar dia dekat hospital dulu. Mungkin dia akan terima. Ni tak. Membisu. Memang dia bla je. Balik je rumah. Menangis tak berlagu. Sedihlah! Orang yang dia suka sebenarnya tak serius dengan dia!
"Kacau rendang tu, Razia. Tahu nak kahwin." Razia tersentak. Kepala berpaling ke belakang. Eh? Zufar menghilang?
"Mana Zufar, kakak?" Hani menjeling tajam. Sempat dia mendengus geram
"Apa kakak selalu pesan?" Razia tersentak. Sempat dia tersengih.
"Maksud Razia, Abang Zufar. Ala... Masalahnya Abang Zufar dengan Razia sama baya... Tu selalu tersasul..." Hani tertawa kecil. Ye, dia pun beza sembilan bulan je dengan Razia. Sebab itu dia kalau sekolah, dia dengan Razia satu tingkatan!
"Bersiap sekejap." Razia terangguk-angguk mendengar jawapan Hani. Dahinya berkerut. Kenapa rendang yang dia masak makin gelap ni?
"Kak, kenapa rendang ni macam pelik?" Hani menoleh ke belakang. Membulat matanya melihat Razia buka api besar sangat.
"Hangit juga rendang aku oi!" Kelam kabut Hani berlari ke dapur. Hani kecilkan api. Dengan penuh geram. Kepala Razia dipukul dari belakang.
"Aduh!" Tertunduk kepala Razia dibuatnya. Baru saja dingin memarahi kakaknya. Pandangan helang kakaknya menikam dalam kornea mata kelabunya. Kepala tertunduk. Takut!
YOU ARE READING
Mr.CEO & Miss.Cafe {Completed}
Short StoryShort story challenge by @Angel_k20 Hani Qistina- dia pemilik Cafe The Three Colors Rose. Perwatakan yang lemah lembut dan baik hati membuatkan pekerja selesa dengannya. Dia mempunyai sejarah hitam yang membuatkan dia kehilangan seorang insan yang p...