19

50 7 0
                                    

"Sofiyyah..."

Qaiz terus melutut di hadapan isterinya yang sedang mengalirkan air mata, tangan gadis itu digenggam erat. Ya Allah, dia tidak kuat melihat gadis yang dicintai berada dalam keadaan begini. Ia seakan - akan menoreh hatinya sendiri.

"Sofiyyah, pandang aku."

Gadis itu perlahan - lahan mengangkat wajahnya bersama air mata yang masih lagi menitis, menatap mata lelaki di hadapannya itu. Air liur ditelan sebelum dia memandang ke arah isi kotak yang berterabur di atas lantai tadi.

"Sayang." Qaiz terus menekup kedua - dua belah pipi si isteri supaya memandang ke arahnya, air mata gadis itu diseka lembut.

"Jangan tengok kalau ianya menyakitkan hati kau." Ujar lelaki itu sambil memberikan tatapan lembut buat si isteri, dengan harapan dapat menenangkan hati gadis itu walaupun hanya buat seketika.

"Siapa kau, Ayden?" Entah buat kali ke berapa, soalan itu terpacul lagi daripada bibir Ayra.

"Sekarang bukan masa yang sesuai untuk kau tahu, Sofiyyah. Tapi aku janji, suatu hari nanti kau akan tahu juga. Apa yang penting sekarang ni ialah kau kena percayakan aku walau apapun yang berlaku." Tutur Qaiz lalu menghadiahkan sebuah senyuman ikhlas.

"Aku percayakan kau, Ayden. Tapi, aku..." Sekali lagi dia terpandang isi kotak tadi, argh sakit!

"Ya Allah, Sofiyyah."

Qaiz terus mengutip semua objek yang terdapat di atas lantai lalu dimasukkan ke dalam kotak. Ia ditutup rapat sebelum dimasukkan ke dalam laci, tempat asalnya.

"Dah, jom kita keluar." Ajak Qaiz sambil menarik lembut tangan isterinya supaya bangun, gadis itu hanya mengikut tanpa membantah sedikit pun.

Mereka berdua terus keluar dari situ. Namun sebelum pintu ditutup rapat, sekali lagi dia memandang ke arah meja tadi sebelum pandangan dialihkan ke arah suami yang sedari tadi memandangnya.

Siapa kau, Ayden?

*****

"Sofiyyah, makanlah. Tak payah fikir lagi apa yang kau nampak tadi." Pujuk Qaiz lalu menayang senyuman nipis.

"Aku pun tak nak, Ayden. Kalau boleh, aku tak nak tahu pun pasal kewujudan semua benda tu." Balas Ayra lalu mengeluh berat.

"No. Kau memang patut tahu, cuma kena tunggu masa yang sesuai je. Aku yang sepatutnya cerita dekat kau. Tapi tak sangka pula yang kau akan jumpa semua tu secepat ni, dengan cara yang macam ni. I'm so sorry, dear." Lelaki itu menunduk.

"Hey, no worries. Aku bukan tak percayakan kau, cuma terkejut je." Balas Ayra sambil menggenggam erat tangan suaminya.

"Thank you, my dear Sofiyyah." Qaiz terus tersenyum manis.

"Ha, dah start sweet mood dia tu. Cubit nanti baru tahu." Lelaki itu ketawa saat mendengar ugutan si isteri yang dirasakan agak comel pada pendengarannya.

Nampaknya keputusan dia untuk memperisterikan Ayra ialah suatu keputusan yang tepat, dia tidak salah memilih. Gadis itu ialah seorang isteri yang baik.

Perkara yang dilihat oleh isterinya tadi tidak dapat dinafikan agak menyakitkan hati. Namun gadis itu langsung tidak memarahi, dia lebih memilih untuk bertanya apa yang terjadi.

Sepatutnya ia diketahui dengan cara yang telah Qaiz fikiri, namun lain pula yang telah terjadi. Isterinya mengetahui dengan cara yang tidak dikehendaki, dengan masa yang tidak kenanya lagi!

Haih.

*****

"Lama tak nampak The Divas, kan? Dekat sekolah pun tak ada. Agak - agaknya ke manalah dia orang, ya?" Ujar Lyn yang sedang menikmati ice cream kepada Ayra, namun kakak kembarnya itu langsung tidak memberikan apa - apa reaksi.

the boy's badgirl Where stories live. Discover now