Jett
Hon hade slitits ur hans hand. Han hade lovat att inte släppa taget, men hon hade slitits ur hans hand.
Den ljudlösa explosionen hade nästan slungat honom tillbaka till den mörka tillvaron som alltid fanns närvarande. Med viljestyrka hade han knuffat undan den och förvirrat sett sig omkring. Var tog Asterin vägen?
Han såg bort mot änglastatyerna igen, förbi dem. Och där låg hon, men han såg att hon rörde sig.
"Asterin!" ropade han, men hon reagerade inte.
Hon svepte med händerna runt sig och såg blint framför sig - mot honom - utan att se. Han kommer upp på fötterna igen och springer mot henne, men slungades tillbaka när han försökte passera statyerna. Asterin ligger fortfarande på backen men började ropa efter honom.
"Jag är här!" ropade han, men hon reagerade inte, inte ens när hon på stapplande ben gick mot honom och ropade på honom igen.
Han kände en förändring i luften som påminde om energierna från bergen och såg sig omkring. Tunga vingslag hördes från luften och han såg upp - och trodde att han skulle frysa till is av rädsla. Tanken att fly fanns inte, det var ingen mening med att fly från denna fallna ängel. Det måste vara en fallen ängel? Men ängeln såg inte på honom, verkade inte ens lägga märke till att hans fanns där i närheten. Han spände sina kalla ögon mot Asterin som fortfarande såg förvirrad och rädd ut på andra sidan av statyerna.
"Asterin, spring!" skrek han samtidigt som ängeln landade intill statyerna. Ett tag trodde han att hon hade hört honom, för hon hade återigen vänt sin blick mot honom. Ängeln började gå emot henne, och han såg hur hon vacklade till - av både rädsla av och den kraft som strålar ut från ängeln.
För varje steg som ängeln tog mot henne kände han hur mörkret drog honom till sig. För varje steg kände han hjälplösheten spridas i kroppen och sakta kände han hur han försvann från henne. Försvann från henne, lämnade henne ensam med det hemska monstret framför sig.
Du ska inte var här, sa mörkret, silkeslent men hotfullt. Mörkret hade slutit sig om honom helt, men innan hade han sett in i Asterins skräckslagna ögon som stirrade in i ängelns.
***
Han spärrar upp ögonen, men ser ingenting. Det enda han kan förnimma är den numer igenkännliga triumfen om att hålla honom fångad närvarande och det mörker som han en gång hade vaknat upp i. Minnesbilderna från ängeln och Asterin plågar honom samtidigt som hjälplösheten fyller honom. Det iskalla, ihåliga skrattet som han hört så många gånger vid det här laget ekar i hans huvud.
Mmm, det var värt att låta dig ta dig dit bort för att uppleva det där. Dina känslor är smaskiga.
Den ihåliga rösten ekar i hans huvud och han begraver sitt ansikte i sina händer samtidigt som han frustar ut. Den här hjälplösheten, oron, rädslan... den skulle förinta honom. Skrattet ekar igen och han skriker rakt ut.
Åh, det här är roligt. Inte lika roligt som att leka med den andra Empaten, men dina djupa känslor fyller mig till bredden. Hur ska jag någonsin kunna släppa taget om dig, min kära vän? Du som ger mig så delikata känslor att frossa i.
Jett känner hur den osynliga handen tar tag om hans hals och pressar luften ur honom. Utan att få fram ett ljud känner han hur kroppen börjar rycka i spasmer på grund av syrebristen. Innan han tror att han ska få slippa den här verkligheten släpper handen honom och hans kropp drar hungrigt efter luften som skulle rädda honom.
Den där alven tar henne ifrån oss.
"Blanda inte in mig i dina jävla lekar," skriker han och skrattet fortsätter att eka i hans huvud. Men tankarna börjar snurra. Alven? Tar henne? Ja, han hade både känt och sett hur hon hade reagerat när hon pratade om alven. Han hade inte gillat det, även om han och Asterin inte är något annat än... Ja, vad? Det som endast finns mellan dem är en attraktion - känslor. Vad för känslor? Åtrå? Finns där något mer? Skrattet faller återigen på plats i hans huvud.
Mmm, såja. Tänk vad dina känslor skulle kunna göra för mig om jag berättade vad som har hänt när de två har varit ensamma.
Han stirrar tomt framför sig, ser in i mörkret.
"Du ljuger," viskar han tyst.
Nej. Han väcker den vilda sida du en gång kände i henne. Kommer du ihåg? Jag vill minnas att jag har grävt fram speciella känslor från det minnet. Känslor som jag anade från henne sist.
Den osynliga handen smeker honom hotfullt över halsen igen, rispar med klor som är lika osynliga.
Jag var på ett förnämligt humör för att leka den gången, men något hände med henne. Hon försvann från mig. Hur kunde du hjälpa henne? Jag kan inte ha dig omkring när du hjälper mina leksaker.
Klorna på den osynliga handen rispar upp svidande sår ner mot hans bröst, stannar ovanför hans hjärta, hotandes för att borra in dem. Han hör hur skrattet kommer tillbaka och han anar det värsta.
Jag är tvungen att göra dig svagare, och jag kommer att njuta av det. Njuta av varenda känsla du har i kroppen. För varje gång du bygger upp din styrka igen kommer jag att komma tillbaka och tömma dig. Det är ditt straff, din jävla häxa.
Klorna borrar in sig i bröstet på honom och hans skrik ekar i mörkret lika mycket som skrattet ekar i hans huvud som mer och mer blir tomt. För varje sekund som går blir mörkret mer kompakt och kroppen känns som flytande vatten.
Men ljuset långt där borta med den varma rösten finns kvar.
YOU ARE READING
Bortom alla gränser
FantasyAlla sägner du har hört kan vara sanna. Vad gör man när de blir verklighet? Asterin är häxa, en Empat. Det är både en tacksam förmåga som en förbannelse. När hon en dag möter en likasinnad blir det svårt att hantera - speciellt när andra känslor bla...