🌧️🌨️|•' bab 1🌼

105 4 0
                                    

Syahh mengalas beg nya. Tudung yang agak senget dibetulkan. Siap! So pretty!.

Puji diri sendiri nampak! Amboi!.

Pintu bilik dibuka menuju ke dapur. Puan yaina menghidang makanan di atas meja. Tiba-tiba sahaja otaknya timbul muncul sesuatu.

Kaki dijengket perlahan menuju ke puan yaina. Dan...

"Bak!!" Puan yaina terlepas dari meletakkan air kopi di atas meja. Nasib dekat. Kalau tak...mahu merajuk 2 bulan.

"Syah! Terkejut ibu!" Diurut dada nya perlahan kemudian tangan nya turun mencubit pinggang syahh.

"Aduhh! Sakit ibu" mengadu syahh memandang puan yaina.

"Yang syahh terkejut kan ibu tu kenapa? Ni bukan salah ibu. Salah kan diri sendiri" tersengih syahh seketika. Kerusi meja ditarik lalu duduk.

"Hmm~sedapnya bau~" laju pinggan nya ambik lalu menyendok nasi ke pinggan. Puan yaina menggeleng kepalanya perlahan. Haih.. Syah..Syah..

Langsung tak berubah.

"Sedap nya ibu masak!. Ibu the best!" Puji syahh menunjukkan jari 'good' tanda sedap.

Pipi puan yaina memerah tanda malu. Haih..sehari tak buat macam ni, tak sah!.

Nasib anak aku

Macam ni lah anak kau Haziq.

Sebijik macam kau.

"Okey lah ibu, syahh pergi dulu! Bye" ujar syahh selepas membasuh pinggan lalu beg digalas. Pintu utama ditolak perlahan.

"Asalamualaikum ibu!"

"Waalaikumussalam syahh! Hati²!. Kalau ada apa², call ibu atau maskmana!" Jerit puan yaina. Syahh tergelak kecil lalu melangkah ke arah satu kereta yang dikenali.

Kakinya menapak kearah kereta hitam. Cermin diketuk perlahan.

"Hai nona! Selamat pagi!" Ucap Yen Lan dengan senyuman. Syahh mengganguk lalu pintu depan dibuka dan masuk.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

"Thank Yen Lan. Maaf menyusahkan" laju Yen Lan menggeleng kepalanya.

"Tak pe nona. Ini adalah sebahagian tugas saya. So, nona tak perlu nak mintak maaf" balasnya Yen Lan dengan sopan.

Syahh menghembuskan nafasnya perlahan. Diangguk tanda faham. Matanya tertumpu kepada bangunan sekolah menengah. Senyuman mula terukir di bibir.

Dah 1 berlalu, tiada lagi yang kacau aku.

Sejak kemunculan papa.

Ehh- wait! Who papa?.. hehe! Papa tu Maskmana! Aku dah anggap maskmana ni papa aku.

"Syah!" Jerit amnia berlari ke arah syah. Sementara di belakang, Aulia,syila,Mira, Liana, Maisarah, Aisha, Atikah hanya memandang sahaja..

Dah tau pon dia akan buat macam tu.

Huhuhu dah insaf rupanya Aulia and the geng.

Cepat betul insaf.

"Asalamualaikum amnia. Kenapa anda berlari? Ada hantu kejar ke?" Tanya syahh memandang amnia.

Amnia tersengih sebelum membuka mulut.

"Waalaikumussalam syahh, tak de lah. Saja." Syahh menggeleng kepalanya perlahan. Haih..ingat kan apa lah tadi.

Lari macam kena kejar hantu

Apa lah amnia ni.

Nasib kawan baik aku

"Wey, kalau korang nak borak², tak sini tempat nya. Baik korang borak kat kantin. Tak lenguh ke berdiri kat sini. Kat kantin boleh duduk. Makan pon boleh." Kata Aulia selamba.

"Haah doh! Jom lah! Perut aku dah bunyi dah ni! Aku dah lah tak sempat sarapan.
Dahlah korang tak ajak nak borak. Kau ingat aku patung ke nak berdiri lama²?. Tak de. Sakit kaki aku ni." Ujar Atikah. ditarik tangan Suraya lembut. Amnia memasam mukanya.

Aulia and the geng? Ikut je. Maisarah menghayunkan tangan nya ke arah Atikah tapi tangan Maisarah ditahan syahh dari belakang. Kepala syahhh dipusing sedikit menoleh kearah Maisarah.

"Nak pukul biarlah bertempat. Banyak kot orang tengok. Tak baik pukul anak dara orang. Budak ni tak kawin lagi. Nak pukul, tunggu dia kawin dulu. Kau hadaplah muka husband dia nanti." Ujar syahh melepaskan pelenggagan tangan Maisarah.

Maisarah mula merona kemerahan. Aulia dibelakang mula tertawa melihat Maisarah merah padam.

"Aulia! Siap kau! Sini kau!" Jerit Maisarah kuat mengejar Aulia yang berlari. Syila, Mira, Liana memandang sesama sendiri.

Aduh..habislah..kalau diorang jumpa Rara ni.hah! Mampus!.

Dah lah diorang main kejar. Kat sekolah pulak tu! Tahun depan dah SPM dah...

Tapi perangai tak berubah². Macam budak².

Syahh menghiraukan sahaja mereka dia tau dah akan jadi macam ni. Rasakan ayat pedas aku ni!..

Muhahahahahah!.

Jahat jugak aku ni

===================================
Yen Lan menghentikan kereta di parking kereta. Yen Lan keluar dari kereta lalu mengunci.

Bangunan di hadapan dipandang lama. Dah lama dia berkerja di sini dah 22 tahun aku kerja.

Setia pon setia.

Telefon Yen Lan berbunyi menandakan pesan masuk. Laju sahaja dibuka telefon. Ditekan app Whatsapp..

Boss🔥🔥💥:
Dah lama ke kau usya bangunan tu? Bila nak naik?"

Terdiam Yen Lan dengan pantas kakinya melangkah masuk dalam bangunan.

Yen Lan menekan butang lift. Sebaik sahaja terbuka, kakinya melangkah masuk dalam lift. Butang 5 ditekan. Pintu lift tertutup dengan sendiri.

Bersambung..
Hohohooh! Hai! Rindu kan kat syahh? ;).
Author pon rindu. Sorry pandek. Hehe! Yen Lan? Panik gak? Panik gak? Paniklah masa gak! ;>. Maskmana perhatikan Yen lan lah. Apa yang terjadi seterusnya? Nak tau? Kenalah tunggu bab seterusnya! •́ ‿ ,•̀。◕‿◕。.

maskmana ketua aku (season 2)Where stories live. Discover now