🌧️🌨️|•' bab 37 🌼

21 4 0
                                    

"mummy...tak rasa cepat ke nak cari baju pengantin?" Soal maskmana memandang puan Fakirah yang menghulurkan satu kad kredit black.

Laju puan Fakirah menggeleng. "Apa pulak cepat?. Okey apa kawin cepat. Lagi cepat, lagi bagus. Lagipun kamu jugak yang mintak tak nak lambat sangat kan" Terang nya puan Fakirah jelas sebelum menolak maskmana masuk ke dalam kereta dan menutup nya.

"Hah! Nanti dah siap bagi tau ye! Jangan lama sangat dengan bakal menantu mummy tu!" Nasihat puan Fakirah lagi. Maskmana mengangguk tanda faham lalu kereta hitam meluncur laju dari kawasan perumahan nya. Puan Fakirah masih dengan senyuman lekang di bibir nya.

*✨🌟✨*

Suraya menuju ke meja 7 lalu tersenyum. "Selamat menikmati makanan anda! Enjoy your dinner!" Ucapnya Suraya dengan senyuman lalu berjalan kearah Eira yang membawa dulang makanan.

"Meh sini aku tolong. Kau gi ambik pesanan kat sana." Ujarnya Suraya memperlawakan diri.

"Ehh- tak pe ke ni?! Tak rasa susah ke?" Katanya Eira segan. Suraya menggeleng kepalanya.

"Alah! Tak pe lah! Lagipon senang je!" Suraya mengambil dulang makanan di tangan Eira.

"Hmmm yelah²." Terus Eira pergi mengambil pesanan.

Suraya memberikan makanan dia meja 4 kemudian dulang yang kosong dipegang menuju ke dapur namun terhenti apabila kain nya tersangkut.

"Ahh- maaf!" Mohon Suraya lalu dilepaskan kain bajunya perlahan lahan.

Lelaki itu mengangguk dan menilik Suraya atas bawah kemudian tersenyum nakal/gatal.

"Tak pe sayang. Meh sini kat abang" ujar lelaki itu dengan suara menggoda tetapi Suraya tidak tertarik. Rasa tidak selesa apabila lelaki itu memandang nya lain macam.

"Babygirl! Come here! " panggil seseorang kearah Suraya. Ehh- jap! Asal suara ni macam kenal .. Terus Suraya menoleh ke meja yang bersebelahan tingkap.

Maskmana hanya selamba memandang Suraya yang kemerahan. Terus Suraya berjalan ke arah maskmana yang elok duduk di sana. Macam mana mamat ni ada kat sini?! Asal aku tak perasan!.

Ya-Allah! Stressss!

"Encik! Encik buat apa kat sini?!" Soal Suraya dengan nada yang perlahan. Tak nak orang lain dengar percakapan mereka.

"Salah ke aku datang kat sini? Aku bakal suami kau jugak." Makin stress Suraya jadi nya. Please lah!.

"Ye saya tau, tapi saya tak cakap pon saya teri--" kata² nya terpotong apabila melihat maskmana yang bangun dari duduk di kerusi dan menghadap berhadapan dengan nya, sebelum meneruskan ayatnya.

"E--ncik ni dah kenapa?! Encik Gile ke?!" Ujar Suraya tegas memandang maskmana yang dengan riak tenang.

"Yes..aku Gile..Gile dengan kau" Astaghfirullahalazim! Ujian apakah ini?! Sah² lah mamat ni sakit teruk ni!.

"Hah? Ta---" sekali lagi kata²nya terpotong.

"Stop. No more questions. Selebihnya nanti kau tau kenapa" sejurus itu maskmana pergi meninggalkan Suraya keseorangan di dalam cafe. Kesemua mata yang melihat agenda tadi, ada yang berbisik, ada juga rakam. Suraya terdiam seketika.

Phone miliknya berbunyi menandakan ada mesej yang masuk.

Mamat harimau 🐯🙄:
Keluar sekarang. Kita gi butik. Fit baju pengantin.

Hampir sahaja dia menjerit sekuat hati di dalam cafe. Rasa nak je aku bunuh supaya aku tak kawin dengan mamat ni.

:Me
Hah?! Cepatnya! Tak naklah! Bukan saya nak kawin dengan encik!

Cepat betul mamat ni menaip...

Mamat harimau 🐯🙄:
Pikir aku nak ke kawin dengan kau? Jangan nak berangan. Ni pon aku terpaksa. Dah! Kau keluar sekarang kalau kau tak nak aku malukan kau kat depan orang ramai!"

Mahu sahaja Suraya melempar kan phone nya tapi ingat yang phone ni hadiah dari arwah encik haqif. Nasib ekk.

"Ish! Pemaksa betul lah mamat ni! Tak pe². Kali ini kau menang..tapi hari lain aku akan pastikan yang aku takkan kawin dengan mamat tu! Sekarang ni, terpaksa lah ye aku ikut dia? Arghh!!" Keluh kasar Suraya. Dengan terpaksa Suraya mengikut maskmana yang berada di luar kedai cafe.

*****************-----------******************

Yen Lan memberhentikan kereta di hadapan kedai butik Lia.

Terus sahaja maskmana keluar dari kereta. Suraya masih sahaja Dengan wajah yang marah. Kiranya masih merajuk.

Maskmana yang menyedari reaksi wajah Suraya terus berhenti lalu dipandang wajah Suraya disebelah nya.

Automatik langkah Suraya juga terhenti.

"Masih lagi ke makcik?" Soal maskmana dengan tanpa perasaan bersalah. Terus Suraya memandang maskmana tajam. Amboi! Perli nampak!. Dah nampak gaya aku ni macam ni, confirm² lah aku merajuk!.

"Tak de lah pakcik tua. Dah jom masuk. Panas lah kat luar ni." Maskmana memandang nya tajam. Hah! Tau pon rasa marah! Huh!.

"Hah! Sampai pon! Maskmana dan calon nya dah sampai!." Sapa seorang perempuan yang lingkungan umur 30an...

Suraya hanya tersenyum.

"Lama ke kak lia tunggu?" Tanya maskmana berhadapan dengan Lia. Laju lia menggeleng kepalanya.

"Tak lah! Okey je. Hah! Pilih² lah baju yang lia pilih kan ni" ujarnya lia ramah. Suraya tersenyum sedikit. Kalaulah boleh lari..dah lama aku lari tak nak kawin!.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°★°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

"Huh.. akhirnya selesai jugak! Penat nya!" Keluh Suraya berbaring di atas katil empuk nya. Selesa!.

"Mamat tu kan!!! Arghhhh! Macam mana cara aku nak batalkan perkahwinan ni?" Fikir nya Suraya. Tiba² satu idea muncul. Dalam sudut nya takut. Dia tahu perbuatan nya salah tapi.. walaupun macam mana pun,dia tetap mahu batalkan perkahwinan ni!.

Bersambung...

Ya-Allah! Adakah author lambat update?! Sorry Wey, internet aku masalah
༼;'༎ຶ ۝ ༎ຶ༽. Tak leh bukak. Tu yang lambat update. Sorry ;). Segala typo dan kependekan harap dimaafkan. Silakan tunggu jika anda suka! Tunggu bab seterusnya. Silakan tunggu author! ༎ຶ‿༎ຶ
(。ŏ﹏ŏ) (≧▽≦) (✯ᴗ✯) (. ❛ ᴗ ❛.)
(ノ◕ヮ◕)ノ*.✧.

maskmana ketua aku (season 2)Where stories live. Discover now