🌧️🌨️|•' bab 12 🌼

54 3 0
                                    

Suraya berlari kearah pintu utama. Alahai! Macam mana lah aku boleh lupa! Aku lupa nak buang sampah! Busuk dah aku tengok.

Nasib tak de orang pengsan.

Tanpa Suraya memandang ke depan, Suraya terlanggar seseorang hingga terundur ke belakang.

Ba-- astaghfirullah! Tak baik aku mencarut!. Istighfar Suraya..jaga mulut tu..

Sapa pulak yang langgar aku ni?!. Aku nak cepat ni Oii!.

Suraya menoleh ke depan dan alangkah terkejutnya orang yang dia langgar kan tu..

Mamat yang kat kedai bunga tu!

Fulamak kau Suraya!. Cuai lah kau ni!.

Maskmana memandang Suraya di hadapan nya. Ohh.. perempuan ni yang langgar aku rupanya..

"Erhh maafkan saya encik! Saya tak perasan! Maaf sebab langgar encik!" Suraya tunduk kepada maskmana. Aduh..kenapa lah aku ni.

"It sokey. Lain kali pakai mata jangan pakai lutut." Suraya terkedu dipandang maskmana dengan bengang. Eiihh kau! Aku dah mintak maaf kau cakap macam tu pulak.

Sabor je lah!

"Lek lah bro, dia dah mintak maaf kan. Bukan dia sengaja. Dia nak cepat kot. Kau bukan tahu pon. Bukan dia pergi raba² kau kat sini" ujarnya Ayden tersenyum memandang wajah suraya. Suraya membalas senyuman sebelum beredar.

"Diam lah kau monyet" balasnya maskmana duduk di kerusi meja no 4. Meja yang bersebelahan dengan tingkap.

Ayden duduk di hadapan maskmana. Kurang asam punya cousin!.

Suraya menuju ke singki lalu menuju ke maskmana dan Ayden. Dikeluarkan buku kecil dari poketnya.

"Want order? " Soal nya Suraya bersedia mencatat.

"Saya nak....nasi goreng ayam satu, air teh O ais satu. Pencuci mulut buah epal." Suraya mengangguk perlahan lalu memandang ke arah maskmana.

"Give me kopi" Suraya mengangguk Lalu berjalan ke arah Eira tapi langkah nya terhenti apabila namanya dipanggil dari belakang.

"Suraya" panggil maskmana. Suraya menoleh kearah maskmana.

"Ye ada apa?" Kata Suraya lembut.

"Nothing" Suraya hanya tersenyum lalu sambung melangkah ke arah Eira. Sempat dia tangkap ayat maskmana.

"très bâclé et gelé (sangat ceroboh dan beku)" Suraya mula memproses bahasa yang maskmana gunakan. Bahasa apa tu? Aku tak paham!

Ayden menggeleng kepalanya perlahan. Haih.. maskmana.. maskmana..

Pesanan mereka berdua telah sampai. Suraya memberikan senyuman manis hingga muncul lesung pipitnya.

"Enjoy your food" Ayden mengangguk lalu tersenyum.

Maskmana melihat kepergian Suraya kemudian memandang air kopinya.

"pas aussi mal que je le pensais. elle est assez belle ( tidak lah seteruk apa yang aku fikirkan. dia agak cantik)". Kata nya maskmana sendiri dengan perlahan. Suaranya hanya dia sendiri sahaja yang dengar.

/////////////////////////////////////////////////
Suraya berjalan menuju ke supermarket. Sebelum kita balik, kita beli makanan dulu sebab perut asyik mencucuk je!.

Sabor je lah!.

Suraya mengambil beberapa roti dan air mineral serta satu peket Maggie kari.

Dituju ke kaunter pembayaran. Lelaki kaunter mula mengelip matanya sebelah. Nak ngorat lah ni.

Amboi!

"Terima kasih cik adik manis~ sila datang lagi" ujarnya lelaki itu tanpa menoleh kearah lain.

Suraya memberikan senyuman palsu lalu keluar. Tak de kuasa aku nak bagi senyuman ikhlas! Dah lah buaya!.
Cih!.

Suraya naik motor nya. Suraya melilau sekeliling. Kosong. Memang lah kosong nama pon malam!.

Entah kenapa dia rasa dirinya seperti diperhatikan dari jauh. Dia pon tak tau kenapa.

Tapi serius! Aku rasa macam lain semacam semenjak beberapa hari yang lepas.

Takut rasanya

Suraya hanya menghiraukan sahaja dan terus memandu ke rumah.

Malas aku nak fikir. Mungkin hanya firasat mungkin.

Dua orang lelaki memandang sesama sendiri. Telefon dikeluarkan dan tekan nombor seseorang.

"Hello boss. Puan Suraya dah balik dari supermarket." Katanya lelaki itu tenang.

"Ok good. Follow dia sampai balik rumah. Jangan sampai terlepas pandang. Kau tau kan apa yang aku cakap hari itu?" Lelaki itu menelan air liur dengan paksa.

"Now..follow her. Jangan sampai hilang jejak" tuturnya lagi seseorang di hujung talian.

" Baik boss" balasnya menamatkan panggilan telefon.

Maskmana meletakkan telefon di atas meja. Kepala disandarkan di kerusi. Wajah Suraya yang tersenyum membuat kan bibir nya ikut senyum.

" Hmmm..i see. I see that. Girl so scare when someone watching her from afar" tersenyum sinis disebalik topeng kelabu nya.

So scare right?

But that's for you, not me but for me this will be fun

Bersambung...
Huhuhu sorry pendek dan banyak typo. Sorry jugak kalau lambat post bab ni. Suraya takut ke tu? Dah takut tu mengaku ke lah yang kau takut Suraya Oii! Geram Author!. Haih.. maskmana nak buat apa agak² nya? Mesti korang nak tau apa yang terjadi seterusnya? Korang nak tahu? Tunggu lah author update bab seterusnya! Silakan tunggu author update! ༼;'༎ຶ ۝ ༎ຶ༽(≧▽≦)( ◜‿◝ )♡(●♡∀♡)⊂((・▽・))⊃
(づ ̄ ³ ̄)づ༼ つ ◕‿◕ ༽つ.

maskmana ketua aku (season 2)Where stories live. Discover now