{11}

5.4K 187 12
                                    

" ‏المراقبة في عز الاشتياق ، قاتلة ."

ينظر لها بشغف و عينهُ تفترس ملامح وجهها البريئه فهى اليوم تخلت عن برودها و قناع لا مبالاه و اظهرت تفاعلها مع من حولها.....

فتحت همس عينيها ببطء و ضعت اناملها على راسها بتعب مررت نظرها على من حولها ورد التى تجلس بخوف بجانبها و شمس هى الاخرِ و زين و فريد....

ورد " كده تخوفينى عليكِ ...

أسفه هتفت بها و اخفضت مُقلتياها بحُزن تنزعج و بشده من الفوبيا التى تلتزمها من صوت العالى و المرتفعات و بعض الأشياء الاخرِ.....

فريد بحُب " اى رايكم نقعد فى الجنينه شويه تغيرهُ جو "
شمس بتصفيق انا موافقه ......
ابدلوا ملابسهم بملابس عاديه وهبطوا جميعا لحديقه...
جلس فريد بجانب همس و شمس بجانبهم و أمامهم زين و ورد.....

ميل زين بجوار ورد و هتف بحنان" ياريت لو احتاجتى حاجه تقوليلى،  و لو فى حاجه مضياكى قوليلى عليها ...

هزت رأسها ب الموافقه و انسحبت لداخل و شمس التى تعبث بهاتفها ب انشغال و رسائل من تيم الذى يرسلها لها ب استمرار طول اليوم.... ابتمست لوهله و لكن تذكرت ما فعلهُ تلك العائله مع عائلتها تانيه....

امسك فريد يدها و سحبها لخلف الحديقه
هتف همس بتعجب" احنا جينا هنا ليه "

دفعها لحائط بخفه و أكمل بضيق اي سبب اللى يخليك تتعاملى معيا بكميه البرود دى

بلل شفتياها بضيق و اكملت《انتِ اللى مش مُقتنع انى عندى كذا حاجه بعملها و بعدين انا السنادى مهمه و عايزه اجيب مجموعه، و انا مش شايفه فيها حاجه انى مش كُل شويه تكلمنى "

انا بحبك و عايزك تحبينى هو ده كتير ....
حاوط خصرها بحُب و جاء أن يقبلها دفعتهُ بعنف و جاءت ان تتحدث شعرت بجسدها يرتخى و رؤيه تختفى من أمامها.....

التقطها ب ابتسامه شر تزين ثغرهُ و اختفى من امامهم
اما فريد يقف مُكبل من بعض رجال و شعور المسيطر عليه هو شعورهُ ب العجز ف أبسط الأشياء فشل فى فعلها سقط مغشي عليه بدماء من قوه ضربه على راسهُ ب المسدس.....

فى الصعيد!؟...

دلف بخطوات بطيئه و جلس ببرود امام عثمان و هتف " انا من ساعه ما زينب اتكتبت على أسمى و انا مسمحش انك تتدخل فى حاجه تخصها او تخص بنتها انا اللى ليا قرار ده!؟.....

عثمان بشر " لا ليا الحق مريم حفيدتى و بعدين آخرت المدرسه اي ، ما انتِ شوفت بنت المنياوى و انا مسمحش انَّ حفيدتى يحصلها كده ....

قبض على يدهُ بعنف و برزت عروق يدهُ و رقبتهُ و أكمل بعصبيه " هو انتَ فاكر ان كُل الناس حيوانات زى ولادك
و انا قولت مريم هتتعلم يعنى هتتعلم و ده اخر كلام عندى.....

همس داغرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن