13

4.9K 184 11
                                    

أستيقظت شمس من نومها تشعر بصداع حاد لم تتحسن حياتهم ولو لفنيه منذ شهور وانتهى المطاف باختطاف همس.....

نظرت لحاله ورد الغير واعيه لما يدور حولها زفرت بضيق الوضع العام فى حياتهم بيسواء دلفت لمرحاض وأخذت شاور دفئا وارتدت ملابس المدرسة

هبطت الاسفل رأت زين يجلس بجانب بعض رجال نهض من مكانه ووقف امام وهتف " انا عارف انهُ صعب تروحى النهارده بس معلشيِ مش عايز حد يحس بشئ ، اومال فين ورد ......

أجابت بهدوء "ورد تعبانه، ولا بتنام ولا بتآكل ولابتعمل أي حاجة على طول سرحانة، فأنا قولت تقعد النهارده وتريح نفسها شويه......

هز راسهُ بتايد على حديثها وأكمل " يلا عشان اوصلك "

بعد فتره !؟...
صف زين سياره امام بوابه المدرسه هبطت شمس بهدوء ودلفت لداخل لم تكمل طريقها ...ويد فولاذيه اطبقت على ذرعها وشدها لتقف امامهُ بعيد عن الفصول...

شهقت بفزع وهى ترى تيم أمامها بكُل ذلك القرب هتفت بعصبيه " انتَ زى تمسك ايدىِ بشكل ده ، و بعدين عايز اى ....

هتف تيم وعينهُ تمشط ملامحها بأشتياق" من امبارح بحاول اكلمك ومبترديش عليا كُنت عايز أطمن على همس .....

نظرت لفنيه لهُ وجاء فى بالها بانهُ يريد انَّ يعرف ليشمت بهم.....

دفعته بعنف بعيد عنها وهى تنظر لهُ بكرهه وقطعت طريقها نحو داخل.....

جلست فى مكان همس ومكان ورد فاضي بجانبها جلس تيم وعلى وجههُ ابتسامه بلاهه....

فى الصعيد.....
هبطت زينب وهى تنظر لداغر بضيق وتتسأل أين كان فجر اليوم شعرت بغيابهُ ولم تستطيع النهوض لتلحق بهُ ...

هتف داغر بضيق " هو انتَ خاطف البنت تموتها،  انت ازى تمنع عنها ألاكل و المياه.....

خبط على راسهُ وهتف " نسيت انا اول مره اخطف.،وبعدين انتَ مركز ليه!؟

حمم بخشونه وأكمل " لا ابدا بس من امبارح محدش دخلها و لا انتَ حتى......

انا عندى شغل لو فاضى شوف الحكايه دى انتَ

  هتف عثمان بضيق " اياك تقرب من ست دى تانى كفايه اللى عملتوا فى جوزها.....

_وانا مالى حد قالهُ يسرق فلوس ويثبتنى فى نص ليل فكرنى عيل هخاف منهُ ، الأمر انتهى معيا بقطع ايدهُ بس

همس داغرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن