Ijat masuk ke pejabat dengan muka yang masam. Luth mengikut di belakang. Izzati sudah pulang ke rumah bersama Wafiy. Harini adalah hari paling teruk bagi Wafiy." Kau lari lagi aku cekik kau," Pesan Ijat sebelum menghempas pintu kuat. Ramai mata memerhatikan mereka.
Hanan mendekati. Sejurus itu...
" Ayok padan muka kena marah. Tak tahu. Ayok ayok. Itulah lain kali buat lagi kerja senyap-senyap," Usik Hanan.
" Hanan jangan eh. Abang tengok Hanan dah macam bola dah. Ada juga kena guling kat sini," Jeling Luth. Hanan sudah masuk 8 bulan. Tapi degil juga nak ikut pergi ofis.
" Hehehe... Hanan gurau je. Tadi abang bawa Izzati pergi mana? Kenapa tipu Ijat? Tahu tak Ijat risau sangat. Nasib baik dia tahu kau orang pergi mana."
" Ini hal brotherhood. Sibuk je. Abang cuma nak membantu Izzati."
" Hmm apa-apa pun abang bercakap lah dengan Ijat. Ingat! Bincang elok-elok. Jangan sebab Izzati kau orang berdua pula yang bergaduh," Hanan memberi flying kiss sebelum beredar ke tempatnya.
Luth masuk ke dalam bilik Ijat. Ijat sedang bersandar pada sofa sambil mata tertutup.
" Bro, sebenarnya tadi tu memang plan aku nak bincang dengan owner tu elok-elok dengan Izzati. Tapi Izzati yang palatao," Jelas Luth kepada Ijat.
" Sakit pula telinga aku dengar suara kau."
" Ouch," Luth memegang dadanya. Sampai begini sekali Ijat marahkannya? Sungguh tak ku sangka.
" Tapi sumpah. Izzati tiba-tiba terkam mamat tu. Aku tercengang lah juga kat tepi-..."
" Lepastu?! Kau dah tak reti nak leraikan??" Ijat menyepak punggung Luth.
Luth tersengih. Syok pula tengok perlawanan tadi. Sambil makan keropok ikan bersama budak tinju yang lain.
" Izzati dah besar tau. Dia patut fikir macam mana cara orang dewasa berfikir. Bukan semborono macamtu. Dibuatnya kalau mamat tu mampus, kita juga yang terpalit sama." Sangkal Ijat. Dia masih tak boleh terima perbuatan Izzati. Disebabkan tadi juga Wafiy dalam keadaan trauma. Kalau belah keluarga budak tu tahu tentang perkara ini memang kena maki je cukup-cukup.
" That is not the case. Kau tak perasan ke lagi? Izzati sebelum ni doesn't give a damn about others. Even pun tentang kita sekali."
" So? Apa kena mengena?"
" Dia buat ni untuk Wafiy lah, bodoh. Kau dan aku tahu kan yang sebenarnya budak Izzati tu bukannya syok mana pun dengan budak tu mula-mula. Apa yang dia nak dia nak juga walaupun tak suka. Tapi scene tadi unexpected, bro! She's killing for someone!" Luth pula yang teruja. Ijat memandang atas bawah. Mamat ni macam minta nak kena terajang je.
" Mata dia— tak payah cakap lah. Bengang gila. Aku pula yang takut." Tambah Luth lagi.
" So what's the point now?"
Luth tersenyum lebar. " She's already fell in love~"
" That's normal for a marriage couple!" Ya Allah rasa macam nak maki je. Sekali lagi punggung Luth disepak. Ijat sudah menahan sabar untuk mencekik Luth.
" Sakit lah lahanat. Ijat, the truth is it is not normal for Izzati. Chill lah. Bukannya sebelum ni kau tak pernah nampak adik kau membuas macamtu. Pasal owner tu kira dah settle lah."
" Aku bukan kisah pasal Izzati! Aku kisah pasal Wafiy!"
" Kenapa dengan dia??" Luth mula berkerut.
" Kau tak perasan ke muka Wafiy saat Izzati tibai mamat tu?? Kau tak ingat ke peristiwa dulu?? Family Treasure 13 tahun lepas??" Ijat mencengkam bahu Luth. Wajahnya berubah riak.
YOU ARE READING
[ C ] | SENTUHAN SANG MAHARANI [BAKAL TERBIT NOV 2024]
RomanceSpin off from NIRMALA KASIH HANAN [TAJUK LAMA: I'm Not A Sugar Mummy!] Alpha woman? Itu adalah nama tengah bagi Nor Izzati Hanani. Wanita terlebih berdikari yang pantang sekali menyerah kalah. Tak suka dipandang rendah oleh orang tanpa mengenali sia...