Terasa seperti badannya digoncang. Kacau waktu tidurnya yang enak sekali. Dirinya masih digoncang malah lagi kuat. Kemamaian membuatkan dia berasa sangat jengkel. Ditambah pula dengan ketidakselesaan perut yang seperti dirobek-robek.Dia menepis tangan yang menggoncangkannya. Selimut ditarik sehingga menutup muka.
" Sayang, dah subuh."
Sayang? Kedengaran jengkel entah kenapa. Moodnya kelaut di pagi hari itu. Dia berdecit sebelum mengeliat lembut.
" Sayang."
" Apa?" Izzati membalas dengan nada tahan marah. Dia masih boleh bersabar.
" Subuh."
" So?"
" Solat berjemaah dengan saya lah." Ditarik semula selimut Izzati ke bawah. Wajah yang berkerut itu ditatap.
" Awak ni tak pernah ambil tahu ke bila bini awak ni period? Saya tengah cramp ni. Dah jangan kacau sebelum saya jadi gozilla pagi-pagi subuh." Izzati merengus sebelum menarik selimutnya semula.
Wafiy tiada pilihan hanya bangun dan menuju ke bilik air. Mana dia nak tahu tarikh datang bulan Izzati. Malu nak bertanya secara tiba-tiba.
Sedang sarapan, Izzati bangun daripada katil dan keluar bilik dengan wajah yang mamai dan rambut yang kusut masai. Dia masih lagi dalam baju tidurnya.
" Sayang tak pergi kerja ke?" Wafiy menyapukan roti bakar dengan kaya untuk Izzati.
" Malas." Izzati mengambil sekeping roti bakar tersebut.
" Dah bagitahu abang Ijat?"
" Dah."
" Kalau sayang tak larat, pergilah baring di bilik. Nanti saya letakkan sarapan di atas meja."
" Saya bangun sebab nak hantar awak pergi kelas." Izzati menguap besar. Kelihatan tiga manusia lagi tiada di rumah. Mungkin sudah keluar pagi itu.
" Saya boleh naik bas."
" Bahaya tahu tak naik kenderaan awam?" Izzati membantah. Dari atas sampai bawah berjenama tup tup naik bas?? Tak ada class. Dibuatnya kena rompak ke macam mana?
" Dah berapa kali saya naik bas, ok je."
" Tapi-..."
" Sudah. Saya kata awak duduk je rumah. Berehat cukup-cukup. Dibuatnya perjalanan balik lepas hantar saya tu apa-apa terjadi pada awak di tengah jalan macam mana?"
" Insurans nyawa kan ada."
" Banyak lah awak." Izzati ditolak masuk ke dalam bilik. Langkah Izzati hanya mengikut.
Nasi goreng masakannya diletakkan bersama segelas air suam. Ubat tahan sakit juga disediakan jikalau Izzati memerlukannya. Hot water bag diisi dengan air panas sebelum meletakkan di atas perut Izzati.
" Saya boleh buat sendiri lah." Bukan apa. Dia malu bila jadi orang yang mengharapkan orang lain. Macam lemah sangat.
" Memang lah awak boleh buat sendiri. Tapi saya sendiri yang nak buatkan,"
" Betul ke boleh pergi seorang? Kenapa tak naik dengan Razak?"
" Semalaman dia tak balik rumah. Saya akan ok. Awak tak percaya kan saya ke?" Tanya Wafiy. Matanya memandang mata Izzati dalam-dalam.
" Bukan tak percaya. Tapi awak tu suka sangat berahsia. Buat saya ni macam orang bodoh,"
" Astagfiruallah. Apa cakap macamtu? Bila masa saya tak jujur dengan awak?"
YOU ARE READING
[ C ] | SENTUHAN SANG MAHARANI [BAKAL TERBIT NOV 2024]
RomanceSpin off from NIRMALA KASIH HANAN [TAJUK LAMA: I'm Not A Sugar Mummy!] Alpha woman? Itu adalah nama tengah bagi Nor Izzati Hanani. Wanita terlebih berdikari yang pantang sekali menyerah kalah. Tak suka dipandang rendah oleh orang tanpa mengenali sia...