💸 70 💸

1.6K 66 4
                                    

Panggilan daripada En. Wansah membuatkan Wafiy bergegas ke hospital berdekatan rumah.

" Abang Wafiy, tunggu!" Aku ni dah lah tengah mengandung. Boleh pula dia tinggalkan aku??

" Ayah!" Wafiy mendapatkan En. Wansah yang sedang duduk di ruangan menunggu.

" Kenapa dengan ibu??"

" Hanani kata kakinya terkena air panas,"

Dalam masa yang sama, Izzati berjalan tenang sambil membawa dua tin air daripada mesin gedegang.

Dengan riak wajah marah, Wafiy mendekati Izzati lalu mencekak leher baju milik Izzati. Terkejut mereka semua yang berada di situ.

" Apa yang kau dah buat pada ibu ha?!"

" Wafiy?!" En. Wansah tergamam melihat perubahan mendadak Wafiy. Nisa pula sudah menekup mulut akibat terkejut.

" A-apa yang saya buat?" Izzati memandang tepat ke dalam anak mata Wafiy.

" Jangan nak menipu. Kau yang buat ibu sampai masuk hospital kan?! Kau ni memang perempuan jahat kan?!"

Izzati terus menepis tangan Wafiy kasar. Lantas, satu tamparan diberikan kepada Wafiy.

" Mulut kau ni biadap kan? Ingat aku ni jahat sangat ke nak aniaya orang tua?!"

" Kau daripada dulu memang tak puas hati dengan ibu. Dah lama aku bersabar bila kau kurang ajar dengan ibu. Sebab apa? Sebab aku percayakan kau. Tapi lepas ibu dah ceritakan apa yang berlaku antara emak dan ibu, memang aku rasa kau ni memang dah melampau!"

" Astagfiruallahalazim! Wafiy Hanafi?! Kenapa jadi macam ni?! Apa yang dah merasuk kamu ni?!" En. Wansah cuba untuk menenangkan anaknya.

" Ayah pun sama! Ayah tak sayangkan ibu pun. Tak habis-habis dengan Suri. Cinta mati hati ayah tu! Ayah, sedarlah! Ibu menderita selama ni sebab Makcik Suri! Kalau bukan sebab tangkap basah di antara Makcik Suri dengan Pakcik Aman, adik rasa ayah takkan sesekali pandang ibu. Kenapa kita kena hadap dengan keturunan ni lagi?!"

" Sabar! Ayah pelik sangat kenapa kamu berubah sedemikian rupa. Cuba bagitahu kenapa ni?!"

" Sebab dia pembunuh, ayah. Sebelum adik kenal dia semula, kerja dia adalah membunuh orang! Hanya sebab dendam bodoh!"

" Apa kau cakap?!" Izzati mengenggam penumbuk. Macam mana dia boleh tahu tentang hal itu??

" Jangan buat fitnah! Kamu tahu kan membunuh tu berdosa besar sama seperti memfitnah."

" Kalau ayah tak percaya, ayah tengok ni," Wafiy mengeluarkan sesuatu pada begnya. Dia menghulurkan beberapa keping gambar. En. Wansah melihat gambar tersebut. Dia meraup wajah. Tak tahu nak percaya ke tak.

" Sekarang ayah percaya ke tak?! Adik minta maaf sangat sebab berikan ibu ayah menantu jahat. Sekarang ni dia nak bunuh ibu pula. Apa jenis manusia dia tu??" Marah Wafiy berkobar-kobar.

" Betul ke ni, Hanani? Ayah nak dengar daripada mulut Hanani sendiri. Betul ke?" En. Wansah menoleh. Izzati memandang ke tempat lain dengan wajah yang berkerut. Jadi betullah apa yang dia buat selama ni?

" Cerai"

Semua memandang ke arah Izzati. Air mata Izzati sudah membasahi pipinya.

" You're right. Aku jahat. Ceraikan aku cepat! Aku dah tak sabar nak blah daripada hidup dengan lelaki suci macam kau, Wafiy."

Wafiy menggenggam penumbuknya erat. Dia terasa seperti kerongkongnya tersekat dengan sesuatu.

" Cepatlah. Apa yang kau tunggu lagi?! Aku benci keluarga kau, Wafiy! Aku benci semua orang! You guys are ruining my life! Sebelum aku bunuh seorang demi seorang ahli keluarga kau!" Jerit Izzati geram.

[ C ] | SENTUHAN SANG MAHARANI [BAKAL TERBIT NOV 2024]Where stories live. Discover now