BAB 9 🐮

109 26 53
                                    

"Seohyun, dah siap ke belum?" soal Puan Na dipintu bilik Seohyun.

"dah, ada sesiapa nak datang ke eomma" Seohyun pelik kerana hari ini macam ada tetamu penting yang akan datang kerumah.

"ada, keluarga kawan appa akan datang" Puan Na menjawab. Seohyun angguk lalu Puan Na pergi untuk menyiapkan makanan.

Seohyun turun kebawah dan membantu apa yang patut. Tidak lama kemudian datang lah keluarga kawan appa nya.

"lama tak nampak kau, Jinhwan"

"aku sibuk sedikit kebelakangan ni, Jungwoo"

"jemput minum, ahjussi & ahjumma" Seohyun menghidangkan air kepada tetamu itu. Kata eommanya kita kena bersopan dan melayani tetamu dengan baik kerana itu merupakan cerminan orang terhadap kita.

"ini lah Puteri tunggal keluarga Na, Seohyun" Tuan Na memperkenalkan Seohyun kepada rakannya. Seohyun senyum sambil menunduk hormat.

"sopan santun anak kau ni, sekolah kat mana Seohyun"

"Sewon Highschool ahjussi"

"Sewon Highschool?  Lah satu sekolah dengan anak ahjussi ni. Nama dia So Ju-"

"annyeonghaseyo" Suara yang sangat dikenali Seohyun datang lalu terkejut kedua mereka.

"inilah anak ahjussi So Junghwan" Junghwan mulanya terpinga tetapi mula tersenyum.

"lah, kecilnya dunia. Ini chingu Seohyun kan?" Puan Na menyoal.

"aa.. Nae" Hanya itu jawapan yang mampu Seohyun berikan.

"hmm... Ahjussi, nak mintak izin nak berbual berdua dengan Seohyun boleh?" Junghwan meminta izin Tuan Na.

"boleh-boleh"

Junghwan menarik tangan Seohyun menuju ke halaman rumah Seohyun sambil diperhatikan eomma dan appa mereka.

"kan aku cakap yang diorang tu sesuai"

"jadi senang lah untuk satukan mereka"

💙🐮💙

Junghwan & Seohyun duduk di buaian. Masing-masing senyap tak berkata sampailah Junghwan memutuskan untuk memulakan perbualan

"tak sangka awak anak kawan appa saya"

"tulah kan..... Hahahaha"

"tapi kenapa keluarga ada disini?" Junghwan terdiam mendengar soalan Seohyun. Dia tahu kenapa tak sanggup nak beritahu perempuan itu. Entah apa penerimaannya nanti

"awak tanyalah appa awak" Junghwan memberi jawapan selamat. Seohyun tidak berpuas hati dengan jawapan itu tetapi hanya mendiamkan diri.

💙🐮💙

Seohyun memandang kosong kearah telefonnya yang dari tadi berbunyi. Tahu sangat kenapa asyik bergetar tapi tidak mahu dilayannya. Semua ini bermula kejadian petang tadi

Flashback

"kenapa eomma appa panggil? Ada perkara yang cakap ke?" Seohyun menyoal setelah dia dan Junghwan dipanggil oleh eomma dan appa mereka.

"ada perkara mustahak yang ingin beritahu..." Tuan Na memulakan perbicaraan. Seperti serius

"maksud appa?" Seohyun tidak faham. Apa yang appanya maksudkan?

"kami rancang nak satukan kamu berdua"

5 patah perkataan tu cukup menyebabkan suasana sepi. Senyap... Macam kat kubur

"tapi tak berlaku sekarang.... Akan datang" Puan Na mencelah. Dia sendiri terkejut dengan perkara itu tetapi tidak mampu berbuat apa-apa.

Seohyun mendiamkan diri. Rupanya itulah yang perkara yang menyebabkan hatinya tidak tenang.

Dia bukan tidak mahu disatukan dengan Junghwan cuma ada sesuatu yang terjadi. Dia merasakan ada sebab lain mengapa itu terjadi

End Flashback

Seohyun baring. Bunyi ketukan dipintu lalu terbuka dan itu ialah Puan Na

"Seohyun..."

"kenapa eomma?"

"eomma tahu ini berat untuk kamu tapi hanya ini yang dapat kami fikirkan..."

"boleh Seohyun tanya kenapa? Seohyun rasa ada sebab lain kenapa appa dan eomma memutuskan perkara ini"

Puan Na menghela nafas berat. Rahsia disebalik penyatuan Junghwan dan Seohyun terpaksa diceritakan walaupun disimpan sebelum kelahiran Seohyun lagi.

"sebenarnya ini semua sebab kamu...."

"sebab Seohyun? Eomma maksud apa?"

"kamu tahukan hubungan keluarga kita dengan keluarga eomma dan appa?" Seohyun terdiam lalu angguk. Keluarganya dengan keluarga sebelah eomma atau appa tidak baik. Mereka sering bergaduh sebab harta dan eomma dan appanya terpaksa mengalah dalam pembahagian harta datuk dan neneknya.

"eomma & appa takut kalau kami berdua tiada... Harta keluarga kita akan dirampas oleh mereka... Kami sendiri tidak dapat meramal apa akan berlaku pada Seohyun ketika itu...." Puan Na menceritakan hal sebenarnya.

"eomma dan appa tak hiraukan harta yang kami ada tapi kamu... Lagipun..."

"lagipun?"

"datuk & nenek ada berpesan pada kami... Sekiranya kami mati dan harta kami akan dibahagikan mengikut 2 keadaan"

"apa dua keadaan tu?"

"jika kami mati dalam keadaan kamu belum berkahwin maka harta itu dapat dibahagikan tetapi jika kamu telah berkahwin maka harta tidak boleh dibahagikan dan menjadi tanggungjawab suami kamu untuk menguruskannyaa..."

"dalam hal ini, Junghwan akan bertanggungjawab keatas harta-harta kami" Tuan Na berkata sambil menyampuk perbualan itu.

"appa bukan nak susahkan Seohyun tapi inilah rahsianya... Masa doktor beritahu yang eomma kamu tak boleh mengandung lagi, kami sangat rungsing... Bagaimana kalau kami mati dan apakah nasib puteri kami nanti?..."

"lagipun appa bersyukur sebab kawan appa sentiasa membantu appa... Dan atas itulah appa nak satukan kamu dengan Junghwan supaya kamu dapat hidup dengan aman tanpa merasakan apa yang kami rasa...."

Seohyun memandang kedua orang tuanya yang memberikan harapan kepadanya.

"dah pergilah tidur... Jangan fikirkan sangat pasal ni. Selamat malam"

Mereka berpelukan lalu Tuan Na dan Puan Na pergi untuk tidur. Seohyun pula baring lalu tertidur sambil memikirkan nasibnya.









➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

Hai gaisss. Nampaknya plot twist dah muncul gais. Sebenarnya aku nak ceritakan realiti anak yatim yang ditindas oleh golongan bodoh-bodoh sekalian. Jangan weyh mengambil harta anak yatim... BERDOSaaaaaaaaaa weyh... Makan pun tak boleh.. Hanya boleh gunakan untuk keperluan anak yatim tu... Dan manusia yang nak rebutkan harta... Anak saudara atau tak kalau dah tamak semua pun nak... Hmmm.. Renungan pada kita semua

Jangan lupa vote+komen tau

🍀Park_Fina

♡ step by step ≖ junghwan ♢Where stories live. Discover now