-10-التاسعه

62.4K 2.2K 122
                                    


#الموجه_التاسعه
#بحرالعشق_المالح
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بــــ منزل سالم التهامي صباحًا
أثناء تناول سالم وجبة الإفطار مع شهيره دخل عليهم بالمطبخ هيثم وإياد قائلان:
صباح الخير.

تبسمت لهما شهيره قائله: صباح النور.

كذالك سالم رد عليه:
صباح النور، فكرتكم هتفضلوا نايمين للضهر.

تثائب هيثم قائلاً: إحنا أساسًا منمناش
كنا بنعدل شوية صور بالفوتشوب بس الحمد لله عملنا إنجاز حتى خُد شوف يا بابا، أنا بفكر أحول من كلية الطب لكلية الهندسه وأبقى مصمم فوتشوب ماهر، الفتره الصغيره اللى فاتنت إياد علمنى على شوية برامج فوتشوب وأنا بقى تفوقت عليه وبقيت بيرفيكت أكتر منه وعينة الصور اللى أنا منتچتها أهى إتفرج كده يا بابا وقولى رأيك.

أخذ سالم الهاتف من يد هيثم ونظر لتلك الصور، ذُهل قائلاً:
أيه ده! إزاى!

رد هيثم بعتاب مبطن بين حديثه:
عشان تعرف يا بابا إن سهل اللعب فى أى صوره، حضرتك مش مصدق الصور اللى معاك، وصدقت صورة صابرين اللى كانت مع عواد،دى زى دى،صوره ودخلت عليها شوية تآثيرات ومنتچتها...
للحظه إنشرح قلب سالم لكن أظهر الجمود قائلاً:
صدقت أو كدبت خلاص،صابرين فى النهايه بقت زوجة عواد،أنا شبعت عندى شغل مهم ومش لازم أتأخر.

نهض سالم الذى نظر نحو شهيره سُرعان ما نهضت خلفه قائله:
إفطروا أنتم على ما أرجع مش هغيب.

نظر هيثم وإياد لبعضمها وإبتسما الى أن دخلت عليهم صبريه تتثائب قائله:
صباح الخير يا شباب،إتأخرت فى النوم وحاسه ودانى بِطِن من القعده بتاع إمبارح فى خيمة الستات،غير حاسه بصداع.

تبسم إياد قائلاً:هى أى حاجه من ناحية صابرين مُتعبه دايمًا،يلا أهى أتجوزت،وزمان الصور وصلتها،خليها تستفز فى عواد تندمهُ عاليوم اللى إتولد فيه.

ضحكت صبريه وهمست لنفسها:بتمنى صابرين تخترق قلب عواد وتزيل الغشاوه اللى عليه ويظهر قلبه الشجاع ويعترف إنه غلط فى حقها لما دخلها فى قصة إنتقام قديمه،عواد فكر إنه بيسترد حق الماضى.
.........
بغرفة النوم
دخلت شهيره خلف سالم وجدته جالس على الفراش يُحنى رأسهُ،تحدثت له:
أنا الوحيده اللى فهماك يا سالم،من عِشرتى ليك بقيت أشوف قلبك فيه أيه،إنت من جواك بتتقطع على صابرين ونفسك تاخدها فى حضنك وتقولها أنا مصدق برائتك،وثقتى فيكِ إن عمري ثقتى فيكِ ما إتهزت لكن أوقات بنحس بغشاوه.

رفع سالم وجهه ينظر الى شهيره،تراقصت بعينيه دمعه لكن توقفت بين أهدابهُ قائلاً:
صابرين إنظلمت قوى يا شهيره،عواد دخلها فى إنتقام بدون أخلاق،حتى مصطفى أنا بعد ما كان قلبى مكسور على موته،بس بعد يوم إعلام الوراثه ومعرفتى إنه كان متجوز من واحده تانيه،وحمدت ربنا إن ربنا نجى صابرين من ساميه اللى كانت عارفه بجوازهُ ويمكن هى اللى شجعته عالجوازه دى زيادة طمع منها،لما سألت جمال قالى إنه معرفش غير قبل إعلام الوراثه بكام يوم وإتفاجئ،بس فِرح إن فى ذكرى عايشه من مصطفى،بنته حس إن نار قلبه بردت شويه.

بحر العشق المالح حيث تعيش القصص. اكتشف الآن