CHAPTER 6 -DD-

1.8K 91 0
                                    

Malam yang sunyi hanya kedengaran bunyi kipas sahaja yang menemani Mayra di rumah.Sunyi juga dia duduk keseorang kerana Encik Fattah masih di hospital.

"Ayahh , Mayra rindu ayah , Mayra takut kalau ayah tinggal kan Mayra sesorang , ayah dah janji kan dengan Mayra , nanti ayah dah sedar , ayah balik tauu , Mayra pon sekarang tengah nak cari keje buat sementara sebab boleh lah ringan kan sikit beban , nanti ayah dah balik , Mayra bawak ayah pergi jalan jalan , hehe mesti best !" ujar Mayra keseorang membuat kan lagi suasana menjadi sedih.

"Hm , aku nak keje ape ek , restaurant ? , tak penat ke nanti salah order kang , emm business online ? , salah alamat lagi lah , ish nak keje ape nih!" bebel Mayra.

Dia bercadang sebelum Encik Fattah keluar dari hospital , dia nak cari kerja , asal kan halal , tapi itulah punca nya , kat mane dia nak cari kerja yang dia nak.

"Baik aku tido dulu , esok before cari keje , nak datang lawat ayah kejap lahh" kata Mayra.

Mayra mula bangun dan menuju ke bilik tidur nya , sudah lewat dah ni , tak pasal pasal esok tak bangun pulak.

✧\>o<ノ✧

Aplikasi di telephone Mayra ditekan lalu membuat pesanan grab untuk menuju ke hospital.Hari ini dia ingin melawat Encik Fattah dahulu sebelum dia mencari kerja yang berdekatan dengan rumahnya.

Mayra mula masuk ke dalam perut kereta itu lalu pemandu grab itu mula bergerak menuju ke destinasi yang Mayra sudah tetapkan.

Sampai sahaja di hospital , Mayra mula masuk ke dalam lalu menuju ke kaunter pertanyaan.

"Em , boleh saye datang nak lawat ayah saye?" tanye Mayra.

"Boleh boleh"

"Terima kasih doctor" balas Mayra , lalu Mayra pon menuju ke bilik Encik Fattah.

"Aik dia ni lupa ke , berape kali aku cakap suruh panggil guna name kan , haih Mayra Mayra" bisik doctor itu.

Mayra mula termenung dan berfikir apalah nasib dia lepas ni , adakah dia kuat nak hadap semua ini.

"Hm ayah , Mayra datang ni , ayah nak tahu tak , Mayra bosan tau ayah takde kat rumah , semua Mayra buat sesorang , makan sesorang , tengok tv sesorang , semua lahh haih" bebel Mayra.

Sedar tak sedar , Adrian sudah lama berada dalam bilik Encik Fattah dari Mayra bebel keseorang tadi.

"Ehemm"

"Eh doct- , aa Adrian , awak buat ape kat sini?" soal Mayra.

"Saya kan doctor , tugas saya untuk merawat persakit" jawab Adrian.

"Haah lah hehe sorry"

"It's okay"

Agak kekok sikit situasi antara Adrian dan Mayra sebab mereka tidak mengenali antara satu sama lain , tetapi itu bukan ape yang Adrian rasa.

"Awak lepas ni pergi mane?"

"Cari keje"

Itu sahaja yang keluar dari mulut Mayra kepada Adrian.

"Owhh , kat mane , naik ape , jauh ke hmm?" soal Adrian.

"Kenape awak nak tahu sangat eh , kan saye cakap cari keje , so saye tak tahu kat mane lagi tempat tu , jauh ke tak , and lagi satu saya nak grab je huh" jawab Mayra , sibuk je nak tahu orang pergi mana.

"Saya tanye je kan , ni nak saye hantar tak?"

"Tak payah"

"Takde lah , lepas ni saye dah tak de keje , so alang alang tu mane tahu boleh tolong awak ke kan?" soal Adrian lagi.

"Awak ni memang tak faham ke , saye cakap tak payah tu tak payah lah , sibuk nak hantar bagai , orang tahu lah nak jaga diri ni , bukan kecik lagi pon , ha saye still ade duit nak bayar grab tu kay huh!" bebel Mayra dengan ego nya.

Orang dah kasi , tak nak pulak haih.

"Garang eh , okey tak pe , kalau centu lah jawapan awak , jangan menyesal nanti sebab ..." kata Adrian tergantung apabila melihat riak muka Mayra yang tidak perduli akan Adrian.

"...sebab kat luar sane tu ramai perempuan yang kene cabul lah , rogol lah dengan orang yang tak kenal , walaupun grab ke , maxim ke , ish ish bahaya tu , lagi lagi kalau perempuan tu kecik , pendek , acah berani haa lagi lahh" sambung Adrian ingin membuat Mayra takut.

"Eh mane awak tahu , memandai jee , suka tuduh sebarangan ni berdosa tau!" kata Mayra dalam keadaan takut.

Betul juga ape yang dikatakan oleh Adrian , sekarang banyak kes macam tu , tak kira kat mane dan usia sekali pon.

"Tak kene lagi , mane nak tahu" kata Adrian sambil ingin melangkah keluar dari bilik itu.

"Ishh kejapp!"

Mayra menyimpan telephone nya ke dalam handbag lalu bangun dari tempat duduk nya.

"Aik , nape bangun pulak , kata berani sangat nak naik sesorang" kata Adrian.

"Ish saba lah , ye ye orang ikut , kejapp!" balas Mayra lalu dia memberi sedikit ciuman di dahi Encik Fattah.

"Hm , bukan main tadi jual mahal" kata Adrian agak pelahan tapi dapat didengari oleh Mayra.

"APAA?"

"Nothing Mayra"

---

Hanya bunyi radio sahaja yang menceria kan suasana antara mereka , tidak tahu ingin borak ape , iyelah , ini kan kali pertama Mayra menumpang kereta dengan orang yang tidak dikenal.

"Awak nak keje ape , restaurant ? , or macam cafe centu hm? which one ? mane yang awak rase selase dan okey" kata Adrian.

"Saya nak keje restaurant lah buat sementara , asal kan boleh tampung hidup ni , tak de lah nak menyusahkan orang je nanti" kata Mayra.

"Aa i see , owh btw boleh saye tahu name penuh awak?" soal Adrian.

"Kenape nak tahu name penuh saye?" soal Mayra pula.

"Senang nanti nak akad nikah , takde lah nanti saye tergagap nak sebut name awak" balas Adrian dengan selamba.

"Hello , no okey , saye ni tak kenal awak ape semua nak akad nikah sangat , eleh harap muka je hensem tapi perasan melebih je tahu" bebel Mayra.

"Thank you Mayra"

"For what?" soal Mayra.

"Awak baru puji saye tadi , so thanks lah"

"Eww perasan , and lagi satu , saye ni baru je nak keje , hidup berdikari sendiri , awak boleh memain dengan bende ceni , awak tak nampak ke ayah saye tu keadaan dia macam mane sekarang , saye ni dengan tak kenal awak , buat nye awak dah ade wife ke duda ke haa , tak pasal pasal nanti , haih" ucap panjang lebar Mayra kepada Adrian.

Betul juga ape yang dikatakan Mayra sebab dia baru sahaja nak tampung hidup sendiri , pasal kahwin tu belakang cerita lah , lagi pon dia nak Encik Fattah tengok dia di halalkan oleh suami nya nanti.

"Em , yea im sorry okey Mayra ?" balas Adrian.

"Hm it's okay lah , btw boleh berhenti kan saye dekat tepi kedai ni , saye nak cari sendiri keje kosong kat kawasan sini , takut menyusahkan awak pulak" kata Mayra.

Adrian mula memberhenti kan kereta nya di bahu jalan itu , lalu Mayra mula keluar dari kereta milik Adrian.

"Thank you Adrian"

"You're welcome Mayra , owh yea awak balik macam mane nanti , nak saye jemput?" soal Adrian.

"Balik saye naik kawan saye je nanti , it's okay , saye tak nak menyusahkan awak , bye" balas Mayra lalu dia meninggal kan Adrian di dalam kereta.

" ' tak nak menyusahkan awak ' , hm nicee"

Adrian mula meninggal kan kawasan yang dimana Mayra berada lalu dia bergerak ke tempat yang ingin ditujunya.

to be continued •


OG | DEVIL DAYYAN |Where stories live. Discover now