Jam di dinding ditenung oleh Mayra. Sudah pukul 12 tengah hari , dia masih tidak mengalas perut nya dengan makanan , kata nya tiada selera , tangan Mayra dari tadi memegang perutnya. Dia tidak sangka apa yang sudah berlaku , dari semalam dia cuba untuk menghubungi kawan nya Iris , tetapi Iris tidak menjawab panggilan itu. Dia hanya ingin meminta tolong sahaja , Iris pula seakan akan ingin melarikan diri.
"Nampak sangat ni kerja diaorng , Iris , aku call tak angkat , sanggup dia , jual kawan sendiri" kata Mayra , matanya sudah berkaca , sedih akan tindakan kawan baiknya sendiri yang dia percaya selama ini.
Tanpa berfikir panjang , Mayra membuka telephonenya , lalu aplikasi google dicari. Mayra termenung seketika. Adakah ini cadangan yang tepat?
Jari jemarinya menaip satu per satu pada telephone itu.
' Pantang larang bagi ibu mengandung '
Mayra ingin gugurkan kandungan tersebut.
Matanya sangat terliti membaca isi isi yang telah disediakan.
"Jangan makan makanan yang sejuk seperti nenas" dahi Mayra berkerut , seakan akan memikirkan sesuatu.
Mayra meletakkan telephone nya lalu bergerak pergi ke ruang dapur , peti sejuk itu di buka lalu mencari buah nenas yang sudah lama dia beli.
"Ada pon buah nenas ni , nasib baik tak rosak lagi" kata Mayra lalu dia memotong buah itu menjadi bentuk kecil.
Dia melangkah naik ke atas untuk masuk ke dalam bilik bersama buah nenas yang sudah di potongnya tadi.
✧\>o<ノ✧
'Betul ke apa yang aku nak buat ni'
Bisik hati Mayra , dia agak ragu ragu untuk memakannya , tetapi ini lah jalan yang ada.
"Mayra minta maaf ayah" ujar Mayra lalu dia memakan buah nenas tersebut , semakin lama semakin banyak dia makan.
Selesai sahaja dia makan , Mayra terdetik untuk menghubungi sepupu dia , Melissa. Mereka berdua dari umur satu tahun lagi sudah rapat , selepas sahaja kematian Puan Jasmine , keluarga Mayra sudah pon berpecah belah.
- Hai Melissa , kau sihat?.
- Hai Mayra , sihat jee , ni ada apa call aku?.
- Kau free tak sekarang , aku nak kau datang rumah aku boleh , aku ada benda nak cakap dengan kau , please.
- Aku free je , kenapa , penting sangat ke?.
- Haah , penting.
- Owh okay , kejap lagi aku sampai.Mayra mematikan panggilan itu. Dia melihat bekas pinggan buah nenas yang dia makan sebentar tadi. Habis. Buah nya tadi sangatlah banyak.
Mayra mula bangun untuk turun kebawah , takut pula si Melissa itu sudah sampai.
"Entah entah Melissa dah ada kat lua- arghhh!!" jerit Mayra.
Ketika Mayra sedang turun dari tangga , kaki nya tergelincir , pinggan buah itu tercampak jauh , dia terjatuh , punggungnya terhentak pada lantai yang keras itu.
"Arghh!! sa..sakit nyaa.." kata Mayra , tangan sebelahnya memegang perut , sebelah lagi memegang punggungnya nya sakit itu.
"Sa..sakitt..sa..sangatt , arghh!"
Tok Tokk..
"Mayra oo Mayra , ni aku Melissa"
"Mell...Mell..tolong aa..aku Mell , sakit ni Mell..."jerit Mayra dari dalam.
"Mayra?" kata Melissa dengan terkejut lalu dia membuka pintu rumah itu dengan luas.
Melissa terkejut dengan keadaan Mayra , yang sedang terduduk di tangga itu , sambil memegang perut , bukan itu sahaja , celah peha Mayra sudah terlihat darah yang sedang mengalir dengan sangat banyak. Melissa terkedu.
"MAYRA!!" jerit Melissa.
"Mell , tolong ak..aku Me..Mell , aku sa..sakit..sangat..niii!" kata Mayra yang sedang menahan sakit.
"WEHH , APA DAH JADI NIH ?!"
"Aku ja..jatuhh ta..di , please..call ambulance Mell..a..akuu sakit..sa..sangat nihh! , aku..takk boleh..nakk..ta..tahan dahh!" samar samar sahaja percakapan Mayra. Kepala dia terasa berat , sangat sakit , badan Mayra mula rebah , dia pengsan.
"MAYRA , NOO PLEASE BANGUN , ADU AKU NAK BUAT APA NIH , EMM HAAA , AMBULANCE! KEJAP.." kata Melissa dengan cemas lalu dia mengambil telephone nya untuk membuat panggilan.
"Hello , kami dari pihak hospital , apa yang boleh kami bantu?" soal nurse itu di dalam panggilan.
"Hello! , sepupu sayaa cedera teruk , banyak pendarahan , tolong cepatt!, dia pengsan!!"
"Boleh kami tahu alamat"
Melissa pon mengikut arahan lalu dia memberi alamat rumah Mayra pada pihak hospital tersebut.
"Baiklah , kami hantarkan bantuan sekarang!"
Melissa mematikan panggilan itu , dia mula menuju ke arah Mayra , dia sangat lah terkejut dengan keadaan Mayra sekarang.
"Mayra kau sabar yee , kejap lagi ambulance datang" ujar Melissa , tangannya mengusap kepala Mayra.
Beberapa minit pon berlalu , kini ambulance pon sudah sampai , dengan pantas mereka keluarkan barang barang kecemasan untuk Mayra.
Mereka membawa Mayra masuk ke dalam ambulance tersebut. Melissa turut ikut bersama. Dengan pantas ambulance itu bergerak sambil memasang ambulance siren.
✧\>o<ノ✧
Sampai sahaja di hospital , mereka membawa Mayra ke bilik rawatan kecemasan.
"Puan tunggu sebenar di luar ye" kata nurse itu.
"Baiklah"
Agak lama juga Melissa tunggu di luar bilik rawatan itu , takut kalau ada apa apa yang berlaku pada Mayra , tetapi dia juga terfikir , darah yang mengalir itu punca nya dari apa? Mayra pregnant ke? Dia tidak tahu pula.
"Waris Puan Elesya Mayra" laung nurse itu dari pintu bilik rawatan.
"Saya"
"Mari masuk"
Melissa pon melangkah untuk masuk ke dalam bilik tersebut.
"Awak adik beradik pesakit ke?"
"Saya cousin dia"
"Owhh , awak ada apa apa maklumat yang awak tahu pasal husband pesakit ini?" soal doctor lelaki itu.
"Husband? , saya tak tahu pulak maklumat husband dia" balas Melissa.
"Baiklah , buat masa sekarang , Mayra kena tahan buat sementara , nanti jika ada maklumat tentang husband dia , segera bagitahu pihak hospital ye" ujar doctor itu.
"Baiklah doctor...Ad.." Melissa mengecilkan matanya untuk membaca nama doctor itu tetapi telephone nya berbunyi , dia ingin menjawab panggilan itu.
"Maaf doctor , saya pergi dulu , terima kasih" kata Melissa lalu dia keluar dari bilik rawatan itu.
"Sama sama" balas doctor itu.
"Mayra tak bagitahu keluarga dia pasal hubungan dia dengan husband dia?" bisik doctor itu.
"Atau pon sebenarnya husband dia punca dia jadi macam ni?"
"Dia datang balik?"
Macam macam persoalan yang muncul pada fikiran doctor itu. Dia berharap yang Mayra dapat sembuh dengan cepat.
to be continued •
YOU ARE READING
OG | DEVIL DAYYAN |
RomanceWhat is forever? A moment with you. Pertemuan tidak dirancang. Hanya sekadar melihat dan mendengar apa yang dibicarakan satu demi satu. "Why Adrian?" • Elesya Mayra. "Will you believe me?" • Dayyan Adrian. We just exist in the moment nothing more. ...