Dengan camera yg dikalung indah di leher,berbadan tinggi dan ramping,mata yg lentik dengan bibir yg seksi bertahi lalat menambahkan lagi ketampanan yg bersamaan dengan kecantikan seorang manusia yg berjantinakan seorang pria yang bernama XIAO ZHAN.
xiao zhan berjalan di taman universiti sambil sibuk mengambil beberapa potret gambar.ada juga beberapa pelajar yg memintanya untuk memfoto mereka kerana xiao zhan seorang pria yg gemar dengan foto dan pandai menyesuaikan foto.
Setelah siap mengambil dua buah foto,dia duduk di bangku taman sambil melihat kembali foto yg diambilnya tadi.dia memerhati dengan teliti setiap foto itu.namun dia mendapati sesuatu yg menarik dengan foto itu sehingga dia ketawa kecil.
"Sangat cantik."
Hanya kata itu yg keluar dari mulutnya dan tanpa dia sedari wanita yg berada di foto itu sedang berdiri di belakangnya sambil tersenyum mengusik.
"Terima kasih atas pujiannya,xiao zhan."
Xiao zhan lantas menoleh ke belakang kerana terkejut lalu mengurut dadanya untuk tenang kembali.
"Maaf mengagetkanmu.aku hanya tertarik dengan gambar itu."
Wanita itu terus duduk di sebelah xio zhan lalu menghukurkan tangan dan disalam oleh xiao zhan sebagai tanda perkenalan.
"Namaku ziyi."
"Nama ku xiao zhan."
Mereka tersenyum bersama dan ketawa kecil.entah apa yg lucu,tapi mereka berdua nampak serasi walaupun baru pertama kali berkenalan dan bertemu.
"Aku ingin foto ku,apa boleh?kau sangat pandai memfoto."
"Oh,boleh."
Xioa zhan memberikan foto itu kepada ziyi.
Ziyi gadis cantik yg baik hati dan sangat ramah.ziyi perasan yg xioa zhan sedang mempotretnya lalu dia melakukan aksi seperti seorang model dan xioa zhan menyangka gadis itu tidak perasan yg dia sedang dipotret.
Slbermula dengan perkenalan pendek melalui sebuah foto,xiao zhan dan ziyi kini menjadi sahabat.dimana mana mereka pergi mesti bersama sehingga ada yg menyangka mereka bercouple.namun xioa zhan hanya menganggap mereka sebagai teman biasa.
"Aku lapar tiba tiba.apa kau mau menolong ku membeli makanan di kantin?"
Dengan senyuman manis,xiao zhan mengangguk dan menyambut huluran wang dari ziyi.seperti biasa,ziyi akan menunggu dan sesekali mengecek instagramnya kalau ada folower baharu.maklumlah bahawa dia menjadi model atas bantuan hasil pemotretan xiao zhan.
Setelah beberapa minit,xiao zhan muncul dengan bungkusan makanan.mereka selalunya makan bersama di taman,tempat pertama kali mereka bertemu.
Hari berganti minggu,
Minggu berganti bulan,
Dan,
Bulan berganti tahun..Ziyi dan xiao zhan kini masih berhubung dan masuk dalam kelas yg sama kerana mereka sama umur..
Hubungan mereka masih sebagai seorang sahabat baik,namun perkataan SAHABAT itu sepertinya akan bertukar menjadi KEKASIH..
Dan semuanya itu bermula apabila ziyi dan xiao zhan sebenarnya sudah lama memendam perasaan saling suka selama setahun ini.mereka hanya menganggap hubungan mereka sebagai sahabat baik namun sebenarnya perkataan sahabat itu penghias.
Setelah tamat tahun dan tahun baru akan berganti untuk kelas baru,ziyi meluahkan perasaannya terhadap xiao zhan,bahawa dia telah jatuh cinta dan bersedia untuk menerima kekurangan dan kelemahan xioa zhan seadanya.dan paling menggembirakan lagi,xiao zhan menerima perasaan ziyi dengan senang hati bahkan dia amat menyayangi ziyi lebih dari apapun.
Dan hingga suatu hati,xiao zhan tiba tiba ragu dengan hubungan mereka kerana dia takut akan kehilangan orang yg dicintainya sekali lagi dalam kehidupannya...
Semasa cuti ahad,xiao zhan mengambil keputusan untuk pergi mencari buku rujukan di perpustakaan dan tanpa sengaja dia terjumpa sebuah penanda buku yg amat menarik perhatiannya dan mungkin dengan itu dia dapat memastikan dengan siapa yg seharusnya dia sayangi dan cintai selamanya..
Dengan tulisan besar
KAD JODOH
Beralamat di sebuah toko kad terkenal di kota itu,xiao zhan terus mencari toko itu kerana dia sangat tertarik.entah ini cara yg betul atau salah,tapi dia ingin sekali mengetahui siapa jodohnya nanti.Xiao zhan mengukir senyuman lebar apabila dia telah menjumpai toko itu,dis pun terus masuk dan disapa oleh seorang wanita paru baya.
"Kau sedang mencari kad apa?kad perkahwinan?hari jadi?ucapan selamat?atau.."
"Ini..apa ini ada dijual disini?"
Wanita paru baya itu ketawa kecil sambil mengambil kad yg dihukurkan tepat di wajahnya itu.
"Oh,jadi kau datang ke sini hanya untuk ini?baiklah.ku rasa kau panasaran dengan siapa kau akan hidup nanti..biar aku tunjukkan siapa jodohmu.ikuti aku.,"
Xiao zhan tanpa banyak bicara terus mengikuti wanita ke sebuah jalan yg sedikit sempit dan bercahaya putih,namun ruangan itu tetap cantik.
Xiao zhan sampai di sebuah ruangan yg agak sederhana besar dan dihiasi dengan bunga yg cantik dan terdapat banyak kad di letakkan di sebuah rak kayu kecil yg ditampal di dinding.
"Ku rasa kau mungkin keliru dan panasaran.yah,toko kami sangat istimewa dan sedikit tidak masuk akal untuk anda.tapi ini adalah warisan turun temurun kami sebagai penjual kad istimewa.sesiapa saja boleh datang dan mengetahui jodoh dengan percuma di toko kami."
Wanita paru baya itu menerangkan kerana dia melihat wjaah xiaoz han yg memang bingung dan kurang percaya.
Xiao zhan menghulurkan tangannya untuk mencabut antara satu daripada kad itu namun dia berhenti apabila wanita itu bersuara lagi.
"Ianya mempunyai peraturan."
Wanita itu mengetuk dinding yg bewarna putih di ruangan sebelah dan muncul sebuah ukiran kayu yg bertulis:
-hanya mencabut satu kad sahaja
-harus hidup bersama dengan pasangan anda selamanya
-jika anda tidak bersama dengan jodoh anda,anda tidak akan menjumpai kekasih atau pasangan hidup anda lagi seumur hidup
(Kad ini sntiasa mgikuti anda dimana sahaja dan mempunyai keistimewaan tersendir)SEMOGA BERJAYA!
Xioa zhan mengangguk kepala.dia memerhati sekeliling dinding itu yg ditampal dengan banyak kad.dia bingung.bagaimana jika dia tersalah pilih?bagaimana dengan ziyi nanti jika kad itu bukan tertera nama kekasihnya?dan bagaimana hidupnya nanti?
"Jangan risau,kau akan hidup bahagia selamanya."
Wanita paru baya itu menyakinkan xioa zhan.
Xiao zhan dengan sedikit ketakutan terus mencabut satu kad bewarna merah dan dengan perlahan lahan membuka kad itu..
Jantung xioa zhan berdebar kuat dan seakan dunia ini adalah miliknya apabila nama yg tertera adalah nama ZIYI!!
Setelah itu,xioa zhan pulang dengan hati yg gembira.
Namun dia tidak memberitahu kepada ziyi mengenai kad tersebut.biarlah dia menyimpan hal itu sendiri.dia ingin melihat samada kad itu benar ataupun palsu dan semata mata hanya rekaan.
'Ku harap aku akan kekal bersama ziyi kesayanganku selamanya..'
Kad istimewa,
Hasil istimewa,
Hati gembira,
Dan,
Bahagia selamanya..Itu yg diharapkan semua orang termasuk xiao zhan sendiri..
Namun dia tidak mengetahui bahawa semuanya akan berubah setelah ini menjadi sebuah kisah yg amat BERSEJARAH DALAM HIDUPNYA SELAMANYA...
(Maaf jika bnyak typo.dan mungkin aku tdak akan updte cpt krna aku sbuk dgan stdy..seprrti biasa,VOTE.)
~nantikan sambungan setrrusnya~
YOU ARE READING
Mate Card[YIZHAN]
Fantasywang yibo♤xiao zhan wang yibo adalah seorang yg amat setia kepada perempuan,namun dia mnjadi playboy setelah diputusin oleh kekasihnya.setrlah penat memegang gelaran mr playboy,wang yibo berniat pergi ke sebuah toko card yg special untuk mencari kek...