"Ada apa dengan mu hari ini,zhan?"
"Ah,aku kelihatan seperti biasa saja.kenapa?"
"Lihat.jawapan pun sama saja setiap kali aku menanyakan hal ini."
"Bagaimana jika itu kenyataannya."
"Tapi wajahmu murung,kurang bercakap dan tiada mood.apa kai baik baik saja?aku cuma kawathir.kau seperti orang sakit.bahkan temanku juga mengatakan kau sakit.aku risau."
Xiao zhan bersandar di kerusi taman.dia memandang langit.dia mencapai kameranya lalu memotret dua ekor burung yg sedang terbang. Setelah itu xiao zhan memberikan kamera itu kepada ziyi.ziyi mengambilnya dengan kebingungan.
"Untuk apa kamera ini?"
Xiao zhan tersenyum.
"Cuba kau lihat gambar di kamera itu lalu beritahu aku apa yg kau lihat."
Ziyi melihat foto yg berada di skrin kamera itu.
"Dua ekor burung terbang di langit."
"Apa kau tahu kenapa aku memotret mereka?"
Ziyi hanya mrnggelengkan kepala.ini pertama kali dia ditanya oleh xioa zhan seperti ini.selalunya xiao zhan akan meminta pendapatnya samada foto itu cantik atau tidak.namun kali jni berbeda.
"Dua ekor burung maksudnya kita berdua dan hubungan kita.terbang di langit itu adalah kebebasan.aku ingin bebas dari sebarang masalah dan hanya ingin bersama dengan mu sahaja."
Ziyi diam dan tersenyum.dalam masa yg sama,dia merasa ada yg aneh dengan xiao zhan semenjak dua menjak ini.entah apa masalahnya,tapi yg pasti ziyi merasa ada sesuatu yg tidak beres.
"Zhan."
"Hm."
Ziyi mengambil tangan xiao zhan lalu menggenggam setiap jari itu.
"Aku ingin kau jujur pada ku.sebenarnya apa yg kau sembunyikan dariku?"
Xiao zhan melihat wajah ziyi sambil mengeluarkan senyuman manis.namun ziyi tahu itu adalah palsu .
"Jangan bohong.katakan padaku."
"Baiklah.selama kita bersama aku tidak pernah memberitahumu tentang hal ini iaitu kad jodoh.aku ke toko kad lalu mengetahui bahawa kau adalah jodohku.tapi nama mu terpadam dan hilang tiba tiba dari kad itu.aku menjadi risau kerana takut kita akan terpisah.maaf kerana tidak memberitahu mu tentang hal ini."
Ziyi tersenyum.akhirnya xiao zhan meluahkan masalahnya juga.walaupun ada sedikit marah,tapi di tidak menunjukkan reaksinya kepada xiao zhan.
"Aku tidak marah."
"Benar?"
"Ya,benar."
Xiao ,han tersenyum lalu ketawa.kini wajahnya sudah berubah seratus peratus menjadi ceria.matanya yg tadi sayu kini kembali bulat seperti biasa dan senyuman serta tawanya sudah kelihatan tidak direka reka lagi.ziyi turut ketawa kerana xiao zhan sudah tidak badmood lagi.tapi dia tertanya tanya mengapa namanya hilang di kad itu.
"Walaupun namaku di kad itu menghilang,tapi aku takkan menghilang dari hidupmu selamanya,xiao zhan."
"Kau sangat romantis.aku juga turut mengharapkan hal yg baik untuk kita berdua."
(Uhh..aku sakit hati dgan perkataan itu😫)
Tanpa mereka sedar,seekor rama rama putih yg bercorak ungu hitam terbang di belakang mereka sedang terbang lalu menghilang entah kemana dan bunga bewarna merah muncul lalu jatuh di hadapan mereka berdua.
YOU ARE READING
Mate Card[YIZHAN]
Fantasywang yibo♤xiao zhan wang yibo adalah seorang yg amat setia kepada perempuan,namun dia mnjadi playboy setelah diputusin oleh kekasihnya.setrlah penat memegang gelaran mr playboy,wang yibo berniat pergi ke sebuah toko card yg special untuk mencari kek...