🦁6🦁

266 19 1
                                    

Xiao zhan baring di kasurnya sambil menatap kad jodohnya.dia suka melihat nama ziyi yg tertera cantik di sana.dia pun tersenyum sendiri.dia begitu yakin ziyi adalah pasangan sehidup sematinya.

Xiao zhan menutup kad itu kembali,namun dengan tiba tiba nama di kad itu menghilang satu persatu.xiao zhan membuka kembali kad itu.

"Ada apa ini?kenapa nama ziyi hilang?!"

Xiao zhan menangkap cahaya yg hilang perlahan lahan itu,namun tetap sama tiada hasilnya..dan akhirnya kad itu menjadi kosong.

Cahaya bewarna merah keluar dari tubuh yibo lalu menuju ke kad itu sehingga warna itu lenyap.xiao zhan tidak mengerti.apa yg terjadi dengannya dan kad itu?dengan lantas dia menghubungi ziyi kerana risau dengan ziyi.mungkin saja hal ini ada kaitannya dengan ziyi.

"Helo,ziyi.apa kau baik baik saja."

Suara ziyi yg ketawa keras kedengaran di talian.namun xiao zhan tidak menganggap hal itu jenaka.

"Aku baik baik saja malah lebih baik.ada apa?kenapa kau menanyakan hal seperti itu di pagi hari?apa kau bermimpi buruk tentangku?"

"Oh tidak ada.aku hanya risau dengan mu."

"Memangnya ada apa?"

"Tidak ada apa apa.aku hanya bercanda ingin mengganggu di pagi hari."

"Ku sangka kau bermimpi buruk.maaf,zhan.aku harus menolong ibuku.nanti call kembali."

"Baiklah.bye.hati hati."

"Bye."

Talian tamat.dub dab!apa ini?

Xiao zhan merasa hatinya tidak enak.dia pun mengingat toko itu dan wanita tua itu.

Xiao zhan segera bersiap lalu menuju ke stesen bas.dia menahan teksi lalu menuju ke toko kad itu.

Sesampainya di sana,dia disapa oleh wanita tua itu lagi.

"Jenis kad apa yg ingin kau beli?"

"Aku bukan ingin membeli.tapi ini..."

Xioa zhan mengeluarkan kad jodoh itu dari poketnya lalu menghulurkannya ke arah wanita tua itu sambil membuka kad itu.

Wanita tua itu menatap ruangan bahagian Nama yg kosong.wanita  itu dan xioa zhan saling bertatapan.sama sama heran.

"Dimana nama di kad ini?"

"Aku juga ingin bertanya soalan yg sama kepada bibi."

Wanita tua itu membelek belek bahagian kad itu.namun tiada nama yg tertera.

"Nama di kad itu menghilang dan cahaya merah keluar dari tubuhku lalu masuk kembali ke kad ini.apa ini petanda buruk?"

Wanita tua itu diam.dia lagi bingung.ini adalah pertama kali dia mendapat masalah seperti ini.dia tidak tahu harus bagaimana.dengan tiba tiba dia teringat wang yibo yg menghilang tempoh hari dan tidak lagi kembali ke tokonya.

"Ku rasa kau telah menjadi jodoh orang lain yg salah "

"Apa?!jodoh orang?apaan ini?"

"Jangan dulu membuat dan berfikir negatif.aku hanya mengagak."

"Bagaimana bibi tahu aku jodoh orang lain?bukankah jodoh ku dengan ziyi.?"

"Tapi nama ziyi sudah terhapus dari kad ini.maknanya kalian bukan jodoh.tapi kalian masih boleh hidup bersama hingga selamanya."

Xioa zhan diam.dia tidak mengerti.dia menggelengkan kepalanya.

"Maaf untuk segalanya.kami tidak sengaja dan hal ini juga tidak pernah berlaku dan ini adalah kali pertama."

"Tidak apa apa.maaf merepotkan.jika begitu,saya pulang dulu."

Xiao zhan terus keluar dari toko itu.dia bingung bercampur marah.

Wanita tua itu menghela nafas berat.entah kenapa dia merasa semua ini ada kaitannya dengan yibo.yah,sepertinya kebetulan.setelah yibo pergi tanpa,xiao zhan pula mndapat masalah.

Mesti ada yg salah dalam hal ini.

.....

Wang yibo berbaring malas di ranjang sambil membalas pesan dari pekerjanya untuk hari esok.dia sesekali mengecek media sosialnya.dia tiba tiba teringat dengan kad jodohnya.

Yibo terus bangun dan membuka satu persatu lacinya.dia tidak mendapatkan kad itu di sana.

Dia membuka satu persatu begnya namun tiada.namun hatinya lega apabila mendapati kad itu berada di tas kerjanya.

Yibo duduk kembali di ranjang lalu dia dengan berdebar membuka kad itu dan nama jodohnya pun tertera di sana.

"XIAO ZHAN?"

yibo mengerutkan keningnya.dia tidak tahu siapa nama itu.bahkan dia langsung tidak mengenalinya bagaimana paras rupa manusia ini?

"Bagaimana harus aku mencari orang ini?"

Yibo berfikir panjang.dia menatap nama itu.dia tidak pernah mendengarnya.

Dia pun mengeluarkan ponsel dan menelefon pembantu kerjanya.

"Apa anda ada masa?"

"Ada.ada apa tuan?apa ada projek baru?"

"Err..tidak ada.cuma aku memerlukan bantuan darimu."

"Katakan saja."

"Tolong cari maklumat peribadi dan latar belakang seseorang.apa kau bisa?"

"Bisa.siapa?"

"Xiao zhan."

"Baik tuan."

"Tapi lakukannya secara senyap dan peribadi.jangan jebohkan."

"Baik tuan.tapi kenapa hal ini harus diperibadikan?"

"Hal ini penting.lakukan apa yg aku suruh.jika mrndapat segala maklumat tentang manusia ini,terus hubungi aku."

"Baik tuan."

Talian tamat.

Yibo meletakkan ponselnya di atas meja dan terus memandang nama yg tertera di kad itu.dia mula tertanya tanya dan terlalu panasaran untuk mengetahui xiao zhan.tapi nama ini agaknya seperti nama seorang pria kerana zhan di hujungnya.
Namun yibo kembali berfikiran positif.yg penting sekarang adalah dia ingin mendapat maklumat mengenai jodohnya itu.


(Sementara menunggu publish aeterusnya dari novel ini,anda boleh mengecek profilku dan mampir di novel ku yg lain yg sudah siap di publish(end).jika anda ingin mengikuti profilku,silakan saja,untuk mendapatkan sebarang info mengenai novelku.💚❤.)

   ~nantikan sambungan seterusnya~

Mate Card[YIZHAN]Where stories live. Discover now