🐰1🐰

744 33 0
                                    


"Apa kau punya masa lapang,sayang?"

"Mmm..ada,kenapa?"

"Aku ingin mengajakmu makan malam bersama di retoran yg kutunjukkan kemarin."

"Wah..aku akan bersiap.jemput aku yah."

"Baiklah..love you.."

"Love you too.."

Qi Meihi mematikan talian dengan sebuah senyuman indah.dia melihat wajahnya di cermin sambil tertawa kecil.betapa bahagianya dia selama ini.

Malam menjelma,tepat jam 7,sebuah kereta mewah berwarna hijau tua lalu keluarlah seorang pria tampan yg bermuka serius namun dalam masa yg sama pria itu bermuka cool,yg sedang memegang bunga ros berwarna merah di tangannya.

Qi meihi sangat senang sehingga melompat ke arah pacarnya,.pria itu terus menggendong qi meihi masuk ke dalam kereta.

"Ini bunga untukmu.kau kelihatan cantik seperti bunga ini setiap hari."

Qi meihi mengambil bunga itu lalu mencium bunga itu.

"Wah,wangi sekali.terima kasih.kau memang pandai mengambil hatiku,yibo."

"Kerna kau adalah pacarku dan aku menyayangimu dari apapun,aku tidak rela melihatmu sedih.aku juga sudah berjanji akan menjagamu sampai akhir hayatku."

"Aku ingat kau hanya bercanda dengan setiap kata kata mu..ternyata kau benar serius.."

"Jadi selama ini kau menganggap aku hanya berbohong?"

"Err..tidak juga..aku mempercayaimu,cuma aku ragu ragu dengan ucapan manis mu."

"Jangan risau,aku akan menunaikan semua yg aku ucapkan.jika kau percaya denganku,kau akan bahagiw."

Qi meihi tersenyum namun dalam masa yg sama,hatinya jauh di alam lain.

Sesampainya di sebuah restoran yg kelihatan mewah,qi meihi duduk bersama dengan pacarnya,wang yibo di sebuah meja yg telah ditempah oleh wang yibo.

Beraneka makanan telah dihidangkan oleh pelayan.qi meihi kagum.

"Wah..kau telah menempah awal tanoa pengetahuan ku?apa ini special buatku?"

Wang yibo tersenyum.dia mengambil beberapa daging lalu meletakkannnya di pinggan qi meihi.

"Aku melakukannya untuk kebahagiaan mu seorang saja.makan."

"Terima kasih...kau sangat prihatin."

Qi meihi terus memegang senduk dan garpu yg disediakan untuk makan,namun dia berhenti menyendok nasinya apabila terdengar suara seorang lelaki di sisinya.

Seorang lelaki berketurunan korea china sedang menarik kerusi untuk seorang wanita yg sedang mengandung .mereka berdua amat mesra sekali bahkan makan bersuap suap.

Qi meihi sakit hati melihat kelakuan lelaki itu.hatinya amat sakit seperti sedang dihiris dengan pisau tajam.

Tingkling!!

Sudu dan garpu di tangan qi meihi terlepas.wang yibo segera menoleh ke arah qi meihi yg sedang memandang ke sisi meja mereka berdua.

Wang yibo hanya memandang lelaki korea china itu dengan seorang wanita yg mengandung tanpa syak curiga.wang yibo kembali mengalihkan  perhatiannya pada qi meihi.

"Ada apa qi mei?ada apa dengan mereka berdua?"

Qi meihi kembali melihat ke arah makanannya lalu lantas dia makan tanpa mempedulikan soalan wang yibo.

Wang yibo membiarkan saja qi meihi makan lalu dia makan kembali.namun dia tidak sedap hati dengan tingkah qi meihi tadi selepas qi meihi merenung wajah lelaki itu seperti penuh kebencian.

Selesai makan,wang yibo terus membawa qi meihi pulang kerana qi meihi beralasan dia penat dan ingin tidur.wang yibo menurut,namun sebelum pulang,dia memerhati kembali sosok wajah lelaki tadi.

"Ada apa denganmu tadi?"

Qi meihi memandang ke tempat lain.

"Siapa lelaki tadi dan wanita tadi?kau kelihatan kurang gembira setelah menatap mereka berdua."

Qi meihi berusaha tersenyum walaupun hatinya sakit sekali dan ingin mati.

"Oh mereka..tidak apa apa.aku hanya memerhati betapa bahagianya mereka mempunyai seorang anak nanti."

Qi meihi memandang ke luar cermin kereta lagi.wang yibo kurang yakin dengan jawapan yg diberikan pacarnya tadi kerana wajah qi meihi seperti marah.

Wang yibo memberhentikan keretanya membuatkan qi meihi heran.

"Kenapa kita berhenti disini?disini mana ada toko..."

Wang yibo terus memotong perbicaraan qi meihi.

"Aku cuma panasaran dengan sikap aneh mu tadi.apa benar kau hanya memandang mereka?"

Qi meihi semakin tidak tentu arah.dia tidak berani menghadap wajah eang yibo.apa yibo sudah tahu tentang hubungannya dengan lelaki korea cina itu?oh tidak!

"Qi meihi,jawab aku."

"Yah benar,aku cuma melihat mereka.apa salahnya melihat orang lain?apa kau tidak percaya padaku?"

"Hanya dengan kata kata,aku mungkin tidak percaya seratus peratus.tapi aku akan menilai dirimu sejauh mana kau mencintaiku berbanding lelaki itu."

"Yibo,ada  apa denganmu hari ini?"

"Dan satu lagi,jika kau berselingkuh ataupun curang denganku,aku akan membuatmu merana.aku tidak suka kau curang.jika kau punya perasaan yerhadap orang lain,sila beritahu aku dan tinggalkan aku..bukannya menyembunyikan hal seperti ini di belakangku apa kau mengerti?"

Qi meihi mengangguk tanpa kata kata.wang yibo kembali menyetir dengan hati sedikit marah.dia sepertinya merasa sesuatu yg aneh dengan pacarnya selama ini.

Sesampainya di rumah,qi meihi terus meluru masuk tanpa mempedulikan panggilan wang yibo lagi.selalunya qi meihi akan mencium pipi wang yibo sebelum masuk ke rumah,namun berbeda dengan malam ini.perangainya semakin berubah apabila selalu bertembung dengan lelaki korea cina itu.

"Kau pergi kemana hari ini?!"

"Hmm..tiadakemananya..aku hanya berada di tempat kerja.banyak tugasan yg harus aku selesaikan."

"Apa benar seperti itu?"

"Yah benar..kenapa?"

"Bukankah kau keluar makan bersama dengan seorang wanita mengandung?!"

"Err...itu..kami..."

"Teganya kau menduakan aku!kau tahu sebetapa mana kau menipuku,aku akan tahu.bahkan kau terang terangan bersuapan dengan wanita itu di siis ku!kau tahu hatiku sakit!!tidak cantikkah aku ini?harus bagaimana lagi untuk membuatmu sayang padaku?!"

"Maafkan aku...aku lebih mencintainya darimu..."

"Apa??!!!"

"Jujur saja aku sudah muak dengan perangaimu setiap hati.kau hanya penghakis hartaku.setiap hari jalan,shopping dan segalanya,semuanya memakai uangku!kau fikir aku bodoh?oh yah satu lagi...sila mampir di hari perkahwinan ku minggu depan esok yah..aku akan menikah..."

"Me..ni..kah?!"

"Yah,dengan wanita yg kau lihat pada malam ini tadi."

"Tunggu..."

"Aku memaafkan kesilapanmu..pasal wanita itu mengandung,kami pernah melakukannya kerana telah direstui oleh kedua dua keluarga.."

"Dasar kau penipu!aku akan menghancurkan hidup kalian berdua!kau penipu!"

Tut!tut!

Qi meihi terus mengumban telefonnya di atas meja solek.hati ya semakin sakit.ternyata sangkaannya selama ini benar bahawa pacar lamanya itu punya wanita lain.

'Kini aku tidak dapat menggunakan uang pacar ku yg lama kerana akan menikah.hanya ada yibo sekarang untuk aku menggunakan uang.huh...kuharap yibo takkan pernah mengetahui hal jni.'

Yah,selama ini qi meihi hanya mencintai pria yg kaya kerana uang..dan yibo tidam pernah mengetahui hal ini..





Mate Card[YIZHAN]Where stories live. Discover now