Haikuan hanya diam melihat melihat yibo yg sibuk menaip di ponsel sambil tersenyum.entah apa yg lucu,ataupun tuannya ini sudah punya pacar.haikuan membuang fikiran negatifnya dan fokus pada pemanduannya ke hotel untuk mereka semua menginap.
...
Xiao zhan lebih awal keluar kelas hari ini dan terus menuju ke taman,tempat kebiasaannya berdating bersama ziyi.dia mengeluarkan ponselnya dan mendapati pesan dari seorang pemilik profil yg ditunjukkan oleh pria tadi.
[WY]
Sgat ringkas hanya dengan dua huruf.bergambar hati.yah,itulah profil penggemarnya itu yg setia.
Satu pesan ringkas dibaca oleh xiao zhan.
WY:Apa hadiah itu menarik dan kau menyukainya?
XZ:kamera itu sangat baik modern dan sesuai dengan kamera kesukaanku.terima kasih untuk hadiah itu.
WY: sama sama.
XZ:jika tidak keberatan,aku ingin mengetahui samada anda adalah pria atau wanita?
WY:itu adalah rahsiah..kau akan menemukanku suatu hari nanti.
XZ:baiklah jika begitu.
"AHERM!"
xiao zhan terus mematikan ponselnya lalu menatap seseorang yg berdiri di hadapannya.
"Ziyi?"
"Apa yg terllau menarik di ponsrlmu sehingga 5 kali nama mu ku sebut,bahkan kau tidak dengar?"
Xiao zhan berdiri lalu menyambut tangan ziyi.ziyi hanya memalingkan wajahnya ke tempat lain.
"Maafkan aku.aku membalas pesan seseorang tadi."
"Baiklah.aku terima.ini makanan."
Xiao zhan dan ziyi terus duduk di kerusi sambil makan.namun xiao zhan hanya fokus pada ponselnya sahaja.ziyi semakin pelik dengan tingkah xioa zhan yg sudah 2 hari seperti itu.
"Iyu pesan dari siapa?"
"Penggemarku di media sosial."
"Owh."
Ziyi hanya meneruskan makannya tanpa banyak bicara.dia mengeluarkan ponselnya kerana bosan.yah,dia juga tahu bahawa xiao zhan memang siswa terkenal dengan bakat nya yg gemar memfoto bahkan ada beberapa orang membayarnya hanya dengan sebuah foto.ziyi memang tidak marah dan tidak mensyak apa apa hal negatif.tapi kadang kala dia merasa speerti di biarkan dan makin lama dia seperti merasakan mereka bukan sepasang kekasih lagi.
"Ziyi."
"Ada apa?"
"Kesini.lebih dekat lagi.keluarkan senyumanmu yg paling indah."
Ziyi hanya menurut.xiao zhan mengeluarkan sebuah kamera dari tasnya lalu mula memotret foto mereka berdua.
Ziyi perasan dengan kamera itu.
"Apa kau membelinya?"
"Tidak.seseorang menghadiahkannya untukku.katanya dia adalah fans ku."
Ziyi hanya mengangguk.itu sudah kebiasaannya.
"Oh yah.hadiah apa yg dibetikan oleh seorang pria semasa di pondok pengawal tempoh hari?"
Xiao zhan mengingat kembali lalu dia tersenyum.
"Oh,bukan.dia hanya menghantar hadiah itu."
Ziyi mengangguk lagi.dia kembali memrrhati xiao zhan yg sibuk dengan ponselnya.ziyi hanya curi pandang dan dia dapat melihat dengan siapa xiao zhan berchat.ziyi dengan susah payah melihat profil orang itu.
Setelah itu,ziyi diam diam mencari profil itu di ponsrlnya lalu dia mendapatkannya.ziyi melihat bahawa teman di media sosial profil itu hanyalah ada xiao zhan.pengikutnya juga adapah xiao zhan.dan srmua foto srrta video edit xiao zhan telah direact oleh profil itu tanpa ada yg tinggal.
Ziyi semakin pansaran.apa itu penyebab xiao zhan kurang melayannya lagi?...
"Kita sudah mengetahui dimana dia bersekolah.sekarang kuta hanya perlu mengetahui rumahnya lagi."
Yibo meneguk jus sambil mengelap bibirnya.dia menyelesakan duduknya lalu memandang haikuan.
"Kau dan beberapa pengawal mengikuti dia dari sekolah sehingga ke rumah.tapi jangan menyapanya.berpura puralah menjadi seorang pembeli barang atau apa apa ,yg penting dia tidak perasan bahawa dia sedang diperhatikan oleh kalian."
"Baiklah."
Haikuan mengangguk.dia pun keluar dari kamar yibo lalu melakukan tugas yg di amanahkan.haikuan sedikit ragu kerana yibo terus memberikannya arahan tanpa memberitahu apa sebabnya.namun yibo adalah bosnya dan dia dibayar mahal untuk ini.
...
Xioa zhan pulang pada petang itu dengan santai sambil menyumbat satu telinganya dengan earphone.dia singgah di beberapa kedai sebelum ke perhentian bas.
Setelah membeli camilan dan minuman kaleng,dia pergi ke bas dan tepat waktu bas samlai dan dia hanya menaikinya lagi.pemandu bas itu juga sudah biasa dengannya kerana xiao zhan jenis yg peramah.
Xiao zhan duduk di belakang sekali kerana tempat itu bebas untuknya makan dan minum tanpa diperhati orang lain.namun di tidak sedar bahawa ada beberapa orang yg memerhatinya.
Di kejauhan sana,yibo hanya tersenyum melihat beberapa foto dan video yg dihantar oleh haikuan kepadanya.
Dia melihat xiao zhan yg sedang makan sambil mengecek ponsel dan membalas pesan.tentu saja yibo sedang berbalas pesan dengan xiao zhan sekarang.namun dengan akaun palsu.
Yibo merasa bahagia dan tersenyum sendiri apabila melihat pipi pria itu yg kembung dipenuhi camilan,dan memasukkannya tanpa henti."Ternyata kau punya selera yg bagus."
Yibo kembali berbalas pesan dengan xiao zhan.
Setelah bas berhenti di depan sebuah bangunan ,xiao zhan pun terus berdiri dan keluar dari bas itu.sebelum itu,dia sempat melampai ke arah pemandu bas itu.beberapa penumpang juga turun dari bas.
Xioa zhan melintas jalan raya besar dan menuju ke sebuah toko.dia membeli permen di sana dan terus keluar dari toko itu.
Xiao zhan menuju ke sebuah lorong di bangunan besar itu lalu masuk di sebuah bangunan yg sederhana besar dan bertingkat seperti rumah sewa.
Xiao zhan naik di tangga dengan langkah yg besar dan terus masuk ke dalam rumah sewanya.
Dan tanpa dia sesar,dirinya sedang dirakam oleh haikuan dari bangunan lain.
...
"Ku sangka dia seorang yg berada dan kaya.rupanya kehidupannya hanya sederhana."
Haikuan hanya berdiam diri.dia duduk di sofa sambil memantau para pekerja melalui cctv yg disambung di laptopnya.semuanya berjalan dengan lancar,bahkan pembantu peribadinya juga juga sudah menjalankan satu projek dengan lancar.
"Kita sudah mengetahui rumahnya di mana.dan sekarang kita perlu mengetahui hubungannya dengan siapa dan apa yg selalu dilakukannya.keluarganya juga kita harus tahu."
Yibo memetik jari sambil menunjukkan thumbest kepada haikuan.
"Yah,aku juga berencana seperti itu.ku harap semuanya berjalan dengan lancar nanti."
Haikuan hanya mengangguk.
"Kita akan terus mengikutinya sehingga kita tahu siapa dirinya yg sebenar "
"Baiklah.misi seterusnya akan dimulakan esok."
Haikuan mengemas laptopnya dan beberapa dokumen di dalam tas lalu dia meminta diri untuk pergi keoada yibo.yah,kamar mereka hanya bersebelahan.tapi haikuan akan datang ke kamar yibo untuk membincangkan hal projek dan hal xiao zhan.
(Tganku kebas akibat menaip tnpa henti.maaf jika bnyk typo💚❤.)
~nantikan sambungan seyerusnya~
YOU ARE READING
Mate Card[YIZHAN]
Fantasywang yibo♤xiao zhan wang yibo adalah seorang yg amat setia kepada perempuan,namun dia mnjadi playboy setelah diputusin oleh kekasihnya.setrlah penat memegang gelaran mr playboy,wang yibo berniat pergi ke sebuah toko card yg special untuk mencari kek...