Melihat pemandangan kota itu yg amat cantik dan mencuci mata dengan pelbagai barangan membuatkan wang yibo kagum.yah,hari ini adalah hari cuti,dia memberi kan haikaun dan para pengawalnya untuk rehat dan bebas melakukan apa saja.
Yibo hanya membeli makanan ringan dan beberapa barang yg menarik baginya seperti koleksi mainan motornya yg unik.
Dia singgah di sebuah restoran terkenal di sana.dia mengambil tempat di meja hujung yg sedikit orang agar selesa.dia mengeluarkan ponselnya lalu menaip sesuatu.
Dia didatangi oleh seorang pelayan.
"Ingin memesan apa?"
Yibo berhenti menaip apabila mendengar suara itu.yah,dia sangat kenal.sama seperti suara pria di universiti semasa hari itu.
Yibo melihat ke depannya lalu yerkejut apabila mendapati yg melayannya sekarang adalah XIAO ZHAN.
Yibo membetulkan topinya untuk menutupi sebahagian matanya dan membetulkan masknya.
"Aku ingin memesan menu nomor lima.itu saja."
"Baiklah.sila tunggu sebentar."
Yibo memerhati wajah itu kembali dan dia pasti itu adalah xiao zhan.yah,tubuhnya,suaranya,dan katakatanya yg sopan,itu memang xiao zhan.apa dia bekerja disini???
Yibo sangat panasaran.
Apa kebetulan dia menjumpai xiao zhan di sini?ataupun tuhan memang sengaja menemukan mereka?Setelah beberapa menit,makanan yy dipesan oleh yibo sudah sampai dan itu dihantar ileh xiao zhan sendiri.dengan berhati hati xiao zhan meletakkan mangkuk dan piring serta minuman di meja yibo dan hal itu menarik perhatian yibo.
"Selamat menjamu selera.jika ada apa apa masalah,jangan malu memanggil kami."
Xiao zhan mengeluarkan senyumannya yg manis itu.yibo semakin pasti itu ialah xiao zhan.
Xiao zhan ingin berbalik namun yibo melihat kesan darah di belakang baju xiao zhan.
"Err,maaf.ada apa di belakang baju anda?"
Xiao zhan pun berbalik kembali ke arah yibo dan mula menarik baju belakang untuk melihat.
"Apakah itu darah?"
Yibo cuba menduga dan membuatkan wajah xiao zhan sukses berubah menjadi sangat takut dan terkejut.yibo hanya memperhatikan tingkah xiao zhan yg sepertinya ada yg tidak beres.
"Benarkah ada darah?di..dimana?!"
Xiao zhan cuba mencapai baju belakangnya namun tidak dapat.yibo terus mengambil tangan xiaoz han dan meletakkan tangan itu tepat di tompokan darah yg speertinya sudah mengalir di baju putih xiao zhan.
"Disini.sepertinya darah itu sudah mengalir."
Yibo melepaskan kembali tangannya.
Xiao zhan menghidu tangannya dan mendapati bau darah di sana.
"Maaf merepotkan anda.benar benar kesalahan saya.maafkan saya.sila menjamu selera.saya pamit dulu."
Yibo mengangguk.dia hanya melihat xiaoz han yg mmbuka apron lalu menutupi belakangnya yg berdarah dan dengan langkah yg laju dia pergi ke belakang kaunter.
Yibo menjadi panasaran lagi.kenapa belakang xiao zhan berdarah?dan reaksi xiao zhan tadi sepertinya ada yg tidak kena.apa dia didera?atau dipaksa kerja oleh keluarganya?
Yibo hilang selera makan.lagipula dia tidak berani menunjukkan wajah aslinya kepada xiao zhan.dia ingin mengetahui banyak perkara mengenai xiao zhan lagi sebelum dia merapati pria itu dengan serius.
Yibo pun memanggil pelayan dan meminta untuk membungkus makanan itu.
...
"Haikuan,aku rasa ada yg tidak beres."
Haikuan yg sinuk menaip di laptop terus melihat ke arah yibo.
"Kenapa?"
Yibo pun menceritakan hal semasa dia berada di restoran tadi kepada haikuan.
"Berdarah?memangnya ada apa dengannya ?"
"Aku juga tidak tahu.itu yg membuatkan aku tertanya tanya.ku sangkakan hidupnya bahagia,namun sepertinya tidak."
Haikuan pun berfikir.yibo turut sama.
"Apa kita berdua mengintipnya pada hari esok.oh yah.aku punya rencana yg bagus."
Hsikuan mengangkat kening apabila mendengar kata kata yibo mengenai rencana baru itu.
"Apa dia?"
"Kesini...."
Haikuan duduk di sebelah yibo lalu yibo separuh berbisik ke telinga haikuan.haikuan hanya mendengarnya dan sesekali mengangguk.perbincangan mereka tidak begitu lama..
.....
Beberapa pengawal sibuk mengintip tentang aktiviti harian xiao zhan.haikuan juga turut sama.
Yibo juga turut ikut.Sudah 2 minggu mereka memerhati xiao zhan,namun tiada juga tanda tanda bahawa xiao zhan sipukul atau didera yg boleh menyebabkan belakangnya berdarah.
"Apa kau tidak salah lihat?"
"Benar,itu adalah darah."
Dan pada suatu hari,haikuan dan yibo melihat kawasan rumah sewa itu melalui sebuah rumah terbiar berhampiran dengan kawasan rumah sewa xiao zhan.mereka menggunakan teropong walaupun boleh dilihat dengan mata kasar kawasan rumah itu.
Haikuan segera memanggil yibo yg baru sampai pada petang itu.
"Yibo,kesini!segera!"
"Ada apa?"
"Ku rasa xiao zhan dalam bahaya.kemari,cepat!"
Yibo pun mengeluarkan teropongnya lalu melihat kawasan rumah sewa xiao zhan.
6 orang pria yg sepertinya kelihatan kurang menyenangkan itu berjalan dengan laju menuju ke pintu rumah sewa xiao zhan.mereka mengetuk pintu beberapa kali sehingga pintu itu terbuka dan mereka dapat dilhat xiao zhan yg speertinya ketakutan.
5 orang pria tadi masuk ke dalam rumah manakala seorang pria lagi mengawal di luar.
Tanpa dipinta yibo,haikuan terus memberi arahan kepada 4 orang pengawal yg memang sudah bersiap sedia di lantai bawah.
"Haikuan,spertinya kuta juga harus ke sana."
"Baiklah!"
Mereka berdua terus berlari dari tempat persembunyian lalu berlari menuju ke arah rumah sewa itu.
Setelah sampai di tangga,haikuan,yibo dan 4 org pengawal yg memang sudah dilatih itu terus berlari ke arah seorang pria yg mengawal di sana.
Para pengawal terus memukul pria tersebut sehingga pria itu ketakutan dan melarikan diri.
Yibo dapat mendengar suara xiao zhan yg menangis dan beberapa benda speerti besi dan kayu dihumban ke lantai.seorang pria sedang menendang xiao zhan sambil memarahi xiao zhan.
Yibo tidak tahan melihat xiao zhan diperlakukan seperti itu,dia terus masuk ke dalam bersama haikuan diikuti oleh pengawalnya.
"Oh,jadi kau memerangkap kami?budak kecil tiada guna!"
Satu sebatan mengenai di belakang xiao zhan.tanpa menunggu lama,4 pengawal tadi terus menyerang 5 orang pria itu.haikuan mencari benda yg mampu melawan para pria itu dan memberikannya kepada pengawal apabila mempunyai peluang.
Yibo terus berlari menuju ke arah xiao zhan,namun xiao zhan berteriak dan mengengsot ke dinding.tangan dan kakinya diikat dengan tali dan itu menyikarkan dia untuk bergerak.yibo faham apa yg dipikirkan xuao zhan,dia pun berhenti bergerak.
"Aku ingin membantumu,jangan takut."
Namun tetap sama,xiao zhan masih berteriak.
"Yibo,lari!!"
Yibo baru saja ingin melangkah ke depan,sebuah pasu keras di hentakkan di kepalanya sehingga membuatkan dia pitam seketika dan rebah terbaring di lantai......
~nantikan sambungan seterusnya~
YOU ARE READING
Mate Card[YIZHAN]
Fantasiwang yibo♤xiao zhan wang yibo adalah seorang yg amat setia kepada perempuan,namun dia mnjadi playboy setelah diputusin oleh kekasihnya.setrlah penat memegang gelaran mr playboy,wang yibo berniat pergi ke sebuah toko card yg special untuk mencari kek...