Mereka masih membalas tatapan. Rasa janggal masa tu tak terkata lagi dah. Dengan Hans yang terdiam kaku dan Tia yang muka sudah mula memerah menahan malu.
Bukannya dia tak tahu apa yang dia kata tadi. Terlajak perahu boleh diundur tapi terlajak kata, kahwin jelah apa susah.
"Err... maksud kita... kita nak Master Hans ajar kita haa." Lahh ingatkan apa tadi. Ingatkan dia memang nak Hans- eh! Apa ni?!!!!!! Awal lagi nak satukan dua ekor ni kan?
"Oh." Bunyi macam kecewa je si Hans ni hm. Ke memang ada sesuatu yang dia sembunyikan?
"... the answer is no. Cari orang lain. Aku busy."
"Alaaaa. Kenapa?" Tia sudah memuncung mulut. Mama dengan papa pun tak pernah say no dengan dia, ini kan pula Hans! Tak boleh jadi ni.
"Kan aku dah cakap aku busy. Aku banyak lagi nak kena siapkan. Lagipun Haydar kan ada untuk tengok and ajar kau, dia pun hebat juga."
"Tapi kita nak Master Hans, kita tak nak Master Haydar tu. Dah lah kuat bebel, nanti kalau dia ajar kita, mesti sakit telinga kita dengar dia cakap. Sebab tu lah kita nak Master Hans ajarkan. Boleh kan?" Matanya dikelip-kelipkan, effort kena ada, manalah tahu alang-alang tu abe beku kita cair kan.
"No! Keputusan aku muktamad!" Tangannya naik menghentak meja.
"No! Master Hans kena ajar kita juga. Kalau tak kita report dekat ayahanda." Kini kaki Tia pula menghentak lantai bilik lelaki itu. Dia nak protes, kita pun boleh. Tengok kaki lah!
Berkerut dahi Hans mendengar 'ayahanda'. Macam familiar tapi dimana ya... wait!
"Ayahanda? Kejap! Tu bapa aku tu!" Walaupun dia tahu beribu orang guna ayahanda, tapi entah kenapa hatinya yakin ayahandan yang dimaksudkan Tia ialah ayahandanya, Tan Sri Qays Iskander Lewis.
"Yelah. Ayahanda sendiri cakap....
Flashback*
"Tia... nanti Tia cakap je apa yang Tia nak. Anak-anak ayahanda mesti akan ikut. Okay?" Kepala gadis itu diusapnya persis ayah dan anak. Tia menepuk tangan gembira. Another bibik versi sado untuk Tia is comingggggggg.
Back to present*
"... haaa. Macam tulah. Jadinya kalau Master Hans tak nak juga, saya terpaksa lah bagitahu ayah..."
"Okay! Fine! Dah blah." Laju Hans memintasnya. Bukannya tak tahu kalau ayahandanya itu marah, sama macam perangainya juga. Bapa borek anak rintik katakan.
"Bila nak mula?" Tia sudah senyum suka. Finally! See? Ini Tia Ashlee Dato' Khalil okay. Semua yang dia nak pasti dia akan dapat.
"Kau lepak tepi tengok sekeliling dulu. Nanti aku datang. Dah sekarang keluar dari sini." Tangannya dilambai menghalau.
Rasa macam lama pula minah tu duduk dalam bilik. Risau pula nanti tiba-tiba Jais datang. Memang aku bayar denda jelah, tak nak aku kahwin sedangkan aku dengan dia tak buat apa-apa.
Ternaik bibir atas Tia. Punyalah tak reti cakap elok-elok, ni main halau macam Tia ni binatang. Tak apa tengok nanti, ini Tia Ashlee lah!
Tia mengibas rambutnya ke belakang sebelum menonong keluar dari bilik Hans. Sempat pinttu sengaja ditutupnya kuat, nampaklah tengah marah masa tu.
Hans melihatnya keluar itu pun tersandar ke kerusi sebelum matanya terpejam rapat. Apa lah dosa aku dah buat sampai ada sekor lagi bala ni. Cukup lah Haydar tu buat aku stress, ini tambah lagi seorang.
Perempuan pula tu, tapi... cute juga. Terukir senyuman di wajah Hans yang beku tadi. Alamak Miss Tia kita dah buat si dingin jadi suam.
Seusai tutupnya pintu, Tia berpaling memandang pintu kaku itu sebelum tangannya naik bercekak pinggang.
"Awak cakap dengan bos awak nanti... muka tu jangan macam singa je selalu. Nanti tak ada siapa suka baru tahu. Masa tu kita dah tak nak dah kat bos awak tu. Bwekk. Ingat tau cakap dengan dia." Tia menunding ke arah pintu yang sememangnya bukan benda hidup.
Haydar yang berdiri tidak jauh darinya itu pun jalan mendekati dengan kedua tangannya dimasukkan ke dalam poket.
"Kemain eh kau? So apa cerita tadi?"
"Master Haydar ni tak ada kerja lain ke? Asyik kacau kita je, tau lah kita ni cantik. Ke Master Haydar suka kita?" Kening Tia sengaja diangkat-angkat sambil senyuman nakal diberikannya.
"Excuse me? Kau bukan type aku lah, girl. Aku kan orang yang akan ajar kau nanti, mestilah aku akan sentiasa ada dengan kau."
"Itu arahan ayahanda dulu. Sekarang dah tukar. Master Haydar tak payah susah-susah ajar kita dah. Sekarang ni Master Hans yang akan ajar kita. So bye bye."
"Wait! Maksud kau? Ayahanda tak bagi notis apa-apa pun. Tak kan lah..."
"Ye. Kita yang paksa Master Hans untuk ajar kita. So what?!"
"Serious lah?! Wah!" Haydar menepuk tangan bangga dengan bekas anak buahnya walaupun belum lagi tapi dikira gitu lah eh.
"Kau orang pertama yang berani buat macam tu. And setahu aku, abang aku tu kalau dah buat keputusan, dia tak akan ubah. Walaupun ramai yang mendesak, tapi dengan kau... kau mandrem abang aku eh?"
"Excuse me? Kita tak guna mandrem mandrem okay! Kita guna teknik kasih sayang."
"Kasih sayang? Kau sayang abang aku ke? Kau suka dia eh?" Haydar mula merapatkan jarak wajah mereka. Sengaja ingin menguji sama ada gadis itu akan setia dengan abangnya atau pun...
Tiba-tiba, pintu bilik Hans dibuka dari dalam. Terlihat wajah terkejut Hans melihat keadaan Haydar bersama Tia. Tangan kanannya digenggam erat sehingga timbul urat-urat.
"Haydar! Ashlee!" Senyuman nakal Haydar tadi bertukar kaku usai mendengar jerkahan abangnya. Matilah kau Haydar!
Tia menolak dada Haydar menjauhinya sebelum matanya memandang Hans yang berada di belakangnya.
Tak jauh jarak antara mereka membuatkan Tia terundur ke belakang. Hans yang melihatnya seakan tidak stabil itu lantas menahan pinggangnya sebelum ditarik ke dalam dakapan.
"Ops! Bro! Sorry, aku gerak duluuuuu." Haydar terlebih dahulu berlari pergi. Dah dua kali dah kena tenung ngeri dengan Hans. Yang dia mampu harapkan ialah abangnya tak kejam. Kata adik beradik kan? Tak kan dia nak seksa adik dia kan?
"Errr... terima kasih, Master Hans. Kita..." Tia cuba menolaknya agar terlerai pelukan mereka tapi Hans malah menariknya lebih dekat.
Terdengar bunyi irama jantung Tia dan Hans yang serentak berdegup kencang. Tia naik mendongak memandang wajah Hans yang berkulit sawo matang itu. Sekali lagi, dirinya tak keruan. Perasaan apa ni?
Hans yang melihat wajah merah Tia itu pun tersenyum sinis sebelum mendekatkan mulutnya pada telinga Tia dan berkata,
"Watch me closely, Ashlee."
YOU ARE READING
MASTER HANS | COMPLETED
ActionLewis : Volume 1 HANS ISAAC LEWIS, kacukan britain, lelaki yang memiliki tali pinggang hitam dalam taekwondo, dan juga pemilik pusat latihan taekwondo yang terbesar di Malaysia. Tia Ashlee, gadis yang terlahir dari keluarga yang kaya, bersikap manja...