K word wakker door het gepiep van mijn telefoon.
Ik kijk even op de wekker 09:45
Wie gaat me in vredesnaam appen op een vrije school dag?
Ik ontgrendel en bekijk van wie het is. 'Een gemist bericht van Moniek'
Ik open het gesprek en begin te lezen:
Hei Lisa,
Ik wil niet echt met je bemoeien maar als ik je ergens mee kan helpen moet je het echt tegen me zeggen.
In de klas zie ik hoe ze je pesten en ik zie je pijn.
De volgende keer als ze dat weer doen zeg ik er wat van.
Zelf word ik ook wel eens gepest dus ik weet hoe het is.
En Lisa? Trek je er niet al te veel van aan , ze weten niet beter.
Zelfs zijn ze zo onzeker dat ze stomme dingen zeggen om dat weg te stoppen. Hun lopen er voor weg maar wees sterker en slimmer dan hum en vecht voor je leven!
Naja als je wat kwijt wilt zeg je het maar ik dwing je tot niks want je hebt er natuurlijk wel veel vertrouwen voor nodig hebben. Wees zuinig op jezelf , je leeft met een rede!Pfoeee wat een bericht zeg.
Dit had ik nooit verwacht.
Lisa zit recht overeind in bed en kijkt onbegrijpelijk voor zich uit. Iemand die haar wilt helpen en die haar moed inspreekt en dat ze nog leeft met een rede.
Zelf had ik veel geschreven en getekend over de dood. Ik dacht dan waarom ik nog leefde met al die pijn. Ik wilde weg van die pijn maar waarschijnlijk moet je dus met de pijn meegaan? Hu? Nu snap ik er niks meer van en begin snel te typen naar Moniek.Uhmm hey Moniek, ik had dit nooit verwacht.
Maar moet ik met de pijn meegaan? Ik wil geen pijn. Ik vlucht er voor weg....Al snel reageer moniek :
Haha nee Lisa , je moet ervoor vechten. Later zal je weten waarvoor het nodig was. Alles heeft een rede. De negatieve dingen in het leven maar ook waarom jij leeft!
Nu moet ik gaan want ik ben al te laat voor de volgende les...Hu? School? Les? we waren toch vrij? Snel begin ik weer te typen.
IK: Moniek we zijn vrij hoor?
MONIEK: nee hoor , we hebben net al een uur les gehad.
IK: oh...ik ben gister gebeld door Sanne die zij dat we vrij waren
MONIEK: pffff flauw hoor zulke dingen. Moet ik zeggen dat je ziek bent?
IK: Jah is goed. Dankje !Ik staar weer voor me uit.
Wat een vieze vuile naai streek van die kut Sanne!
Ik pak me kussen en smijt hem naar de andere kant van mijn kamer.Net als ik mijn oortjes in wil doen om muziek
te luisteren gaat de telefoon.
"Hoi met li" ik word onderbroken door degene aan de andere kant van de telefoon.
"Jah hoi Lisa , ik weet dat je zo heet zo heb ik jezelf genoemd. Waarom ben jij niet op school? Als jij denkt te kunnen spijbelen heb je het fout!
Ik ben om half 4 thuis en dan ga ik koken voor de kids. Jij zoekt maar uit waar je eet ik hoef je vanavond even niet te zien!" en ze hangt op.
Ik zucht en sta met een verslagen blik voor me uit te staren.
Ze wilt me dus niet zien? Wat is dit voor moeder? Is dit normaal?
Ik besluit me fiets te pakken en weg te gaan.
JE LEEST
vechten voor het leven
Teen Fictiondit boek gaat over 'lisa'. Op school heeft ze het erg moeilijk en thuis gaat het ook steeds helemaal fout. Sinds de scheiding word ze thuis behandeld als een 'ding'. een soort boksvoorwerp.... Lisa probeert erachter te komen waarom ze zo word behand...