بارت طويل يا سكرات❤️
الام: وانا مش موافقه على الجوازه دي.اسر بصدمه :ليه يا ماما مش موافقه هي اسيا اذتيك في حاجه ولا انتي شوفتي منها حاجه وحشه ولا انتي اساسا كان لكي علاقه او صله بها قبل كده اديني سبب واحد يخليكي ترفضيها.
الام بغرور: انا مش عرفها ولا هي تعرفني بس خلي بالك اسيا مش بتحبك اسيا عملت كل ده علشان تقدر تتجوز واحد غني ينقلها من النقله اللي هي عايشاها ومن الفقر اللي هي عايشاه وتتنقل من الفقر للغني وانا عارفه الطبقه البسيطه، وتفكيرها لاني عاشرتهم قبل كده.
بس يوم ما ابني انا اسر السيوفي يتجوز ياخذ واحده من مستوانا، ياخذ واحده من طبقتنا واحده غنيه زينا مش واحده ما حصلتش الطبقه الوسطى حتى.
تيجي وتتجوزها وتقول لي بحبها، حب ايه وكلام فارغ ايه ، انت تاخذ واحده من مستواك واعلى من مستواك كمان.
تعليك ،وترفعك مش واحده اقل من مستواك تنزلك وتغسف بك الارض معروفه، الطبقات الغنيه بتاخذ الطبقات الغنيه اللي شكلها،وانت مش لايق على اسيا ولا اسيا لايقه عليك، وانا مش موافقه على الجواز وهو ده قرار النهائي، تيجي تاخذ واحده تاخذ هلا بنت خالتك ،على الاقل واحده من مستوانا.
اسر :ما كنتش اتوقع انك كده ابدا بس هاتوقع ايه منك دائما مغروره وشايفه الفلوس اهم حاجه، اذا كان يا ماما انت كنتي ربيتيني ابقى مغرور وان الفلوس تبقى اهم حاجه عندي بس، انا شيلت الفلوس خالص من دماغي، بس بقيت مغرور.
بس بفضل ربنا ثم اسيا ما بقتش مغرور ، على بس على العموم انا هاتجوز اسيا يعني هاتجوزها ،استحاله اسيبها ابدا.
وبالنسبه لهلا انتي وباري اختها اللي وصلتوها للمرحله دي، وخلتوها تبقى كده وحاطت امل ان انا هاتجوزها وانتم عارفين ان انا ما باحبهاش نهائي.
ولا عمري هحب احد ودائما عارفين ان انا كنت مغرور ،وكانت البنات كلها بتجري ورايا بس انا ما كنتش مهتم لحدؤ لان البنات اللي بترخص نفسها وبتجري وراء الشباب استحاله اي احد يبص لها، ولو اتجوزت هتاخذ واحد شكلها.
لكن البنت الثقيله في نفسها اللي ما بتجريش وراء احد ودائما في حالها المحترمه بجد اللي عمرها ما حطت الفلوس مبدا لقياس اي حاجهؤ اللي بتساعد الناس هي دي اللي تستحق ان هي تبقى ملكه اشيلها فوق راسي ، واحطها في قلبي وفي عيوني.
واسيا هي الوحيده اللي قدرت تمتلك قلبي وتغيرني ببساطتها وتواضعها بس هي ملكه قلبي، وبعدين انا ما ليش دعوه اذا كانت اسيا، فقيره او غنيه وما حدش بيختار ان هو يبقى غني او فقير او شكله حلو او وحش، لان ربنا خلقنا كده خلق الفقير وخلق الغني.
خلق الغني علشان الغني ،يدي الفقير كلنا اخوه ما فيش احد احسن من احد، وحاجه اخيره يا ماما ان الفقر ابتلاء من عند ربنا والغنى ابتلاء من عند ربنا ربنا بيشوف كل واحد هيقدر يستحمل الاختبار اللي هو وضعه فيه ولا لا هيقدر يصبر ولا لا.
أنت تقرأ
كبرياء آسيا وغرور أسر
ChickLitمقدمه ❤️ روايه كبرياء آسيا وغرور أسر احيانا نكون غافلين عما يدور حولنا لأننا نحتاج لي احد ينبهنا ويوقظنا من غفلتنا ليعلمنا الكثير ويعلمنا التواضع وان لاداعي للغرور . ولهذا الشخص الذي يمتلك قلبنا ليعلمنا معني الحب الحقيقي الذي سيغير حياتنا الذي...