العشرين

3.1K 78 2
                                    

تاج الفهد ج2 ابناء السيوفي*
|20|

فهد:اسيا.
سليم بستغراب :اسيا مين يافهد؟
فهد بابتسامة بسيطه :اسيا بنتي هاتيها من فوق ياسيا عايز اشوفها.
سيا بسعاده:حاضر ياحبيبي ارتاح وهطلع اجبهلك حالا.

طلعت سيا وهي بتجري ع السلم ،وفهد قعد ع الكنبه بييبص للقصر اللي الحزن سيطروا عليه... نزلت سيا وحطتها ف ايدين فهد ع طول .
بصلها فهد بحنان وهي بتعيط:اي يا اسيا بتعيطي لي انتي جعانه ياقلب ابوكي .
ادخلت ورد:أنا رضتعها وغيرتلها من شويه اخواتها ناموا اللي هي شكلها هتطلع شقايه البنت دي
فهد بأمتنان:شكرا ياورد ع وقفتك جمب ولادي
ورد:متقولش كده دول ولادي برضو .
بصلها فهد بشكر ودخل اوضه مكتبه وهو شايل اسيا قعد بيها ع الكرسي اللي قدام مكتبه .
فهد:هحاول اعوضك انتي وأخواتك عن امكوا تعرفي أن هي اللي ختارت اسمك انتي وأخواتك بس برضو انتي جيتي علشان تعوضيني عن غيابها يعني من النهارده انتي مسئوله مني زي ماانا هكون مسؤل عليكي هننهون ع بعض هحكيلك كل حاجه عن حياتي ..رفعها فهد لفوق وهو بيبتسم ف وشها فا فتحت عيونها الزرقاء براحه لاول مره :بسم الله مشاء الله اللهم مبارك ،اي الحلاوه دي تعرفي نفس عيون والدتك ..ضمها فهد ف حضنه وهو طالع من اوضه المكتب:تعالي نطلع نشوف اخواتك علشان كده هيغيروا منك صح ..
سماح:رايح فين ياحبيبي ؟
فهد:بدور ع سيا أو ورد عايز اعرف الوالدين فين وكمان تيام؟
سماح:سيا وورد بيرتاحوا من يوم النهارده وولادك فوق مع المربيات ف جناح الاطفال
فهد:تمام عن اذن حضرتك.
سماح:مش محتاج حاجه يافهد ؟
لف فهد وبصلها : متقلقيش عليا ياامي انا كويس تاج خلاص راحت بس قدرت تعوضني با اسيا فتره وهعدي منها أن شاءالله.
سماح بدموع:ربنا يصبرك ويكرمك يابني ويفرح قلبك .
فهد كان طالع ع السلم وسامع دعاوي سماح وهو مبتسم ودموعه نازله من ع وشه وبيحمد ربنا أن أمه راضيه عليه وطول ماقلبها راضي عليه ربنا هيقف جمبه.

دخل جناح الاطفال وعيونه اتسحرت بجمال الاطفال اللي فيه فهد ماسك مسدس لعبه ومثبت فيروز ف الحيطه وبيلعبوا وفريده قاعده ف ركن بعيد وبترسم وفجر المربيه شايلها وبتلعب معاها وتيام قعد ف الأرض بيحبي ورا اللعبه وولاده نايمين ع السرير الكبير اللي ف جناح .
فهد بهمس:ربنا يبارك فيكم .
المربيه حطت فجر ف سريرها بعد مانامت واستاذنت من فهد طلعت من الجناح.
قرب فهد من السرير وهو بيبص ع الوالدين بشوق كبير: اكيد زعلانين علشان مشغول مع اختكوا وناسيكوا؟بس انتو برضو رجاله هتتحملوا إنما اختكوا بنت يعني لازم نخلي بالنا عليها ولا بس تعرفوا انتو التلاته احلا من بعض عيونكوا نفس اللون بتاع امكوا ربنا قاصد يعوضني بيكوا.
طلع فهد الصغير جمب السرير وهو بيبص ع اسيا: بقولك اي ياخالوا ؟
فهد:قول يافهد.
فهد وهو بيغمز بيعينه :هي الحته اللي ف حضنك دي تبقي مين ؟
فهد بصدمه:حته؟!!!
فهد الصغير:اها عيونه ملونه وعجباني
فهد الكبير:هقولك اي مانت أبوك سليم بقولك اي يلااا اسمعني كده وركز معايا بنتي ملكش دعوه بيها ولا تقربلها انت فاهم
فهد الصغير :ماهو اسمعني يا فهد باشا وركز انت معايا كده العيله دي مفهاش غير تلات بنات بس أولهم فيروز اختي وطبعا دي متنفعش خالص وفريده بت مايصه ملهاش غير ف الرسم وطول الوقت متشعبطه ف حضن ابوها يعني حتي لو عايز أشقطها مش هعرف فجر بقا زنانه كل مااقرب منها تقعد تعيط لحد مالناني تدخل تسكتها ف مفيش غير بنتك وكمان لون عيونها شدني اوي ليها .
فهد كان قاعد بيسمعه بتركيز وهو مصدوم :عارف انا مش مصدوم من ولا كلمه من دول عارف لي ياحبيب خالك؟
فهد بكبرياء:لي يابو الفهود
فهد:لانك تربيه سليم
فهد الصغير:غريبه ياخالوا رغم أن الكل بيقول أن شبهك
فهد:ماهو انت مخلط ياحبيبي ع الاتنين.
تجاهل فهد الصغير كلامه وهو بيبص ع الطفلين:المهم دلوقتي عرفني مين البشوات ؟!!
فهد : فيروز فريده تعالوا ياحبيابي علشان اعرفكوا ع الأفراد الجديدة اللي انضموا العيله.
جريوا البنات وهما بيضحكوا وبيحضنوا فهد شالهم حطهم ع السرير وقعدوا حواليا كلهم ..
فهد شال الطفل الكبير وهو بيعرفهم:ده عيسي فهد السيوفي
فيروز:ابنك ياخالوا صح ؟
فهد الصغير:اي الغباء ده ماهو بيقولك عيسي السيوفي يبقا شقطه؟!
فهد:ولد كلم أختك باادب
فريده:وطبعا اللي جمبه ده اخوه شبه اوي ياانكل فهد
فهد:اممم علشان هما تؤام
فهد:طب مانا وفيروز تؤام ومش شبه بعض
فريده:غبي علشان انت وفيروز توأم مختلف هي بنت وانت ولد
فيروز:سيبك منهم ياخالوا وقولي اسمه اي هو والبنوته دي ؟
فهد حط عيسي مكانه وشال الطفل الصغير:ده بقا ايوب فهد السيوفي الفرق بينه وبين عيسي دقيقه ،ودقيقه ياستي اسيا فهد السيوفي اصغر اخواتها
فريده:يعني عمتو تاج كان ف بطنها كل دول ؟!!!
اتنهد فهد بحزن عميق:اها ياحبيبتي ،ودلوقتي دول إخواتكم الصغيرين .
فهد: اخواتنا اي بس ياخالوا تف من بؤقك يراجل أن شاءالله هصاحب بنتك واتجوزها كمان
فهد بنفاذ صبر:عارف ياض انت محتاج تربيه من هنا ورايح متقعدش مع ابوك اخلاقك هتدهور اكتر ماهي متزفته
فيروز:طب ياخالوا احنا كده هنعرف مين عيسي ومين ايوب ازاي دول شبه بعض اوييي
فهد:بصي عيسي عيونه زرقاء بس لونها غامق شويه ايوب عيونه زرقاء بس فاتحه جدا زي اسيا .
فريده:طب وتيام اخوهم برضو؟
فهد الكبير: اها طبعا اخوهم وهو الكبير كمان .
فهد بفخر:أنا الكبير هنا متنساش ده ياخالوا
فهد بسخرية:واصمله محترم ياحبيب خالك .
ضحكوا الاطفال كلهم وفهد قام جاب تيام من الأرض وهو بيبوسه وبيحطوا ع السرير جمبهم وفجر صحيت من النوم وفهد خدها جمبهم فضلوا يلعبوا مع بعض لحد ماناموا كلهم وفهد ف النص وهما حواليهم.

تاج الفهدج2*ابناء السيوفي*حيث تعيش القصص. اكتشف الآن