تاج الفهد ج2 ابناء السيوفي
|26|ف جناح فهد نصار ..
عيسي :قصر السيوفي ؟!!
فهد:اها يابني قصر أبوك وجدك
عيسي :ازاي لما ده قصر جدي اصلا !!
فهد :ده قصر جدك الكبير وقصر العيله،ابوك وجدك بنوا قصر غير ده
عيسي :ولي أنا معرفش حاجه عنه!!
فهد بسخرية:احنا منعرفش حاجات كتير مش دي بس ياعيسي
عيسي:انت كنت كبير وقت مااهلنا ماتوا اكيد فاكر حاجه
فهد قعد ع الكرسي ورجع رأسه لورا وهو مغمض عينيه وبيحاول يفتكر :كل اللي فكره أن ف يوم كان العيله كلها متجمعه وعمتي جميله ...
قطعه عيسي بذهول :عمتك انت ليك عمه؟
فهد:لا دي خالتك انت أخت مامتك تاج التؤام
اتصدم عيسي من كلام فهد :هي امي ليها تؤام ؟انت فاكر شكلهم طيب اي حاجه عنهم
فهد:اهدا وانا هحكيلك كل حاجه وع قد مااقدر هحاول افتكر
عيسي :طب نسأل فيروز هي تؤامك واكيد فكره حاجه.
فهد بص ف ساعتها :بص هو الوقت متأخر خلينا ناجل كلام لبكره علشان عندي ماموريه أنا وايوب
عيسي بإصرار :لا كل حاجه هعرفها النهارده وكويس أن عمتو ورد نايمه لأن كل ماحد فينا بيفتح الموضوع ده بتتعصب وبحس أنها مخبيه حاجه علينا .
فهد :حاضر ياعيسي ..هرن ع فيروز تيجي .تحت ف القصر ...
اسيا بستغراب :جميله مين يافاروق أنا اسيا ؟
فاروق بتوتر :مين قال جميله انا قصدي انتي جميله
اسيا بغباء:طب ماانا عارفه اني جميله اي الجديد فكيني بقا يكش نجوزك بدل ماانت بورت كده
فاروق :بورت !!!! هي حصلت يا اسيا .
اسيا:طب فكني وانا هصالحك
اتنهد فاروق بتعب :حاضر يااسياطلع ع السلم وهو بيفكها براحه علشان دماغها متتخبطش ف الارض ...قامت اسيا من ع الارض وهي بتفرد جسمها :اها ياعضمي اللي انكسر ع ايد ابن نصار .
فاروق :ربنا يستر الصبح من فهد لما يعرف ان أنا اللي فكيتك
اسيا:متخفش يافاروق وراك اسد ف ضهرك اجمد كده
حضنها فاروق بحنان وهي بيرتب ع ضهرها:انتي وأخواتك ضهري ف الدنيا يااسيا .
اسيا حضنتها أكتر :واحنا كلنا بنحبك ياعمي انت عوضتني عن ابونا .
فاروق غمض عيونه بندم:مفيش حد يعوض مكان فهد السيوفي يااسيا خليكي عارفه كده .باس جبينها بحب :تصبحي ع خير ياحبيبتي
طلع فاروق ع جناحه والندم بينهش ف قلبه ...فوق ف جناح فهد..
دخلت فيروز بنوم:ف اي احنا الفجر وعندنا شغل الصبح ؟!
عيسي:أنا آسف يافيروز بس انا لازم اعرف كل حاجه النهارده
ضمت حواجبها بستغراب:تعرف اي مش فاهمه ؟
فهد :عيسي عايز يااعرف كل اللي حصل لااهلنا او حتي اللي احنا فكرينه بما أننا كنا كبار ف الوقت ده
فيروز:طب ماهي عمتو ورد قالت إن كل اللي أنا وأنت فكرينه تهياوات وان اهلنا ماتوا ف حادثه وهما طالعين مصيف عائليه ؟!
فهد:لا يافيروز لو تهياوات مش هبقى انا وانتي اللي فكرين كده احنا سكتنا طول السنين دي بس خلاص عيسي كبر واحنا كبرنا ولازم نعرف الحقيقه كلها .
عيسي :ف حاجه احنا مفكرناش فيها
فيروز:حاجه اي ؟
عيسي :ازاي كل مره الذكره السنويه بتاعت اهلنا بتيجي ف شهر 2اللي هو اصلا شتا ازاي كانوا طالعين مصيف وف الوقت ده الدنيا بتكون مبهدله امطار وعواصف ومعتقدتش أن ابويا وأبوك او حتي ابو فريده هيتهوره أنهم يطلعوا مصيف ف وقت زي ده والعيله كلها معاهم ع الأقل كانوا هيروحوا تغير جوا لوحدهم!!!!
فهد:احنا زي ملاحظناش النقطه دي ؟
عيسي:اقعدوا بقا كده واحكوا كل اللي انتو فكرينه حتي لو حاجه صغيره وكمان جميله دي فين لما هي مش مدفونه اصلا معاهم ؟
فهد:بص ف يوم التجمع العائلي اللي جدتي سماح كانت بتعمله كل جمعه كان الكل موجود ف القصر حتي أهل ولدتك تاج ابوها وامها بس عمي زين كان مسافر علشان شركاته بره ف اليوم ده خرجت عمتي جميله من المطبخ وهي بتجري بفزع وبتقول ان ف ناس هجمت ع القصر وقتها ابويا وعمي حسام طلعوا ع سطح القصر ونزلوا قالوا إن القصر متحاصر بناس مسلاحين ..
كملت فيروز بتفكير:وقتها العيله كلها اتنفضت من مكانها بخوف لحد ماعمو فهد زعق ف كل الموجودين وأنهم ياخدوا كل الاطفال ويطلعوا من مكان تاني ف القصر بس الكل رفض لحد مابدوا الناس دي يقربوا من بوابات القصر الداخليه .
كمل فهد بسرحان وأكان عقله رجع باالزمن لورا وهو شايف سليم ابوه:خلي بالك من ولاد عمك وولدتك يافهد انت الراجل مكاني أنا وعمامك .
أنت تقرأ
تاج الفهدج2*ابناء السيوفي*
Randomديره الانتقامات لسه متقفلتش والشر مازال مستمر ف قصر السيوفي...