السادس عشر

3.3K 79 0
                                    

تاج الفهدج2
|16|

دخلت سماح المكتب وهي بتبص لعشق ببرود:وانتي فكره أن فهد غبي لدرجه اللي اتخلي يحط ورق مهم ف مكتبه ؟!!
عشق بغضب: فهد اللي انتي مستقويه بي ع الكل ده وفرحانه بي هخليكي تتحصري ع روحه.
سماح باستهزاء لكلامها:ده لعاش لكان اللي يمس ابني قبل ماتفكري انك تضري بحاجة روحك هتكون بين ايديا ..
عشق بتحدي:هنشوف مين اللي هيعيط ف الآخر بس خليكي فكره زي ماقعدت ف قصرك غصب عنك هاخد منك كل حاجه وغصب عنك برضو ..
سابتها وخرجت من المكتب وسماح واقفه مكانها بتفكر ف كلامها بقلق ع فهد ...
_____________
"ف المستشفى"
تاج:مبروك ياحبيبتي زي القمر مشاء الله.
ورد: الله يبارك فيكي تاج
فهد :مبروك ياحسام مبروك ياأم فريده .
ورد بابتسامه بسيطة:الله يبارك فيك.
فهد:هننزل الكافتيريا تحت ونسيبكوا ع راحتكوا .
فهد خرج من الأوضه وهو بيبص لتاج بغضب لاحظوا سليم وحسام ف نزلوا ورا ..
ورد:لااقعدي بقا واحكيلنا ف اي أنا اول مره اشوف فهد بيبصلك كده
سيا:ده غير واحنا كمان جايين متكلموش مع بعض حرف ودي مش عاده فهد أن تاج تبقا معاه وميكلمهاش ولا يبصلها حته ف اي ..
قعدت تاج ع الكرسي:ولا حاجه زعلان علشان هخلف .
ورد بعدم فهم:تخلفي ازاي مش قصدي بس احنا عارفين انك ...كملت ورد كلمها بارتباك علشان مشاعر تاج:مش قصدي والله حاجه بس...
تاج بابتسامة:اتكلمي براحتك أنا كمان كنت فاكره زي كده اني مبخلفش.
ورد:أنا مش فاهمه حاجه خالص .!!!
سيا:انا كل اللي فاهمها لحد اللي عرفته امبارح ان فهد كان بيديكي حاجات تمنع الحمل اي اللي حصل بعد كده بقا؟!
شهقت ورد بفزع:ازاي بيديكي موانع حمل ؟!!!!
تاج بصتلهم الاتنين بهدوء وبدأت تحكلهم كل اللي حصل .

"تحت ف الكافتيريا"
حسام:انت غلطان من الاول يافهد مكنش ينفع قرار زي ده تاخده من غير موافقتها .
فهد:كنت خايف عليها وكنت عارف انها تصمم علشان تخلف واللي خايف منه حصل .
سليم:قصدك اي ؟!
فهد:تاج نفذت اللي ف دماغها غصب عني ومش بعيد ف اي لحظه القيها بتقولي أنها حامل .
حسام:معتقدتش أن ممكن حمل يحصل بعد الموانع اللي انت كنت بتدهلها .
فهد :كلمت الدكتور وقالي ممكن ميحصلش واحتمال يحصل
سليم :ولو حصل اي الحل.
فهد:مش هيحصل ولو حصل هيبقا ف تصرف تاني أنا مش هسيبها تضيع حياتها باايديها لمجرد أنها عايزه تسعدني بطفل .
فهد وقف بعصبيه وهو بياخد مفاتيح عربيته وسابهم ومشي .
حسام بترقب:ربنا يستر ف اللي جي ..
______
ورد:أنا شايفه أن فهد مغلطش ف حاجه هو بيحبك ومش هيتحمل أنه يشوفك بتتعرضي للخطر ويسيبك
سيا:ورد كلامها صح مش لازم ياتاج موضوع الخلفه ده انتي كده هتخسري نفسك ؛وبعدين ياستي انتي عندك تيام اهو زي القمر وولادي وولاد ورد ولادك وانتي اللي مربيهم لي تضيعي كل ده .
تاج بدموع:علشان احس بشعور الجنين ف بطني تحسي أن ف حته من جوزك ف بطنك تحافظي ع نفسك 9شهور علشان بيبي صغير جواكي مسئول منك علشان كل شهر تحسي أن بطنك بتكبر وأنه خلاص قرب يجي تتحملي الم الولاده والتعب علشان خاطر تجيبي روح تانيه لدنيا ..كل ده نفسي اجربه غريزه الامومه اللي عندي اقوي مني حتي لو هخسر روحي..فهد عوضني عن كل حاجه وانا معرفتش اعوضه بطفل صغير يشيل اسمه صليت ودعيت من ربنا كتير أنه يديني طفل واحد بس واحد مش عايزه غيره افرح بي قلب فهد ،وعلشان كده لو هخسر روحي هخلف البيبي اللي نفسي فيه.
ورد وسيا كانوا بيبصلها بحزن كبير لأنهم مقدرين شعورها كاامهات ...
______________
ف مكتب فاروق دخلت عشق ببرود وقعدت قدامه واتكلمت بثبات:هقتل فهد .
فاروق بنفاذ صبر :من الواضح انك مبتفهميش اني عمري ماهشارك ف حاجه زي دي .
عشق بسخريه:لي خايف عليه مثلا؟
فاروق:أنا مبكرهش ف حياتي قد فهد اتمني أنه يتعذب ميه مره بس كله الا اني اقتل
عشق بثبات:ع العموم يابيبي أنا مش جايه اخد رايك أنا ارويدي نفذت خلاص لاني مش هتحمل فهد يقف ف وشي كتير
اتنفض فاروق من مكانه :نفذتي اي؟!!! انتي قتلتي!!!
عشق :أنا مقتلتش أنا بعت واحد هو اللي هيخلص عليه بطلقه صغيره .
فاروق باانفعال:يانهارك اسود ازاي تتصرفي بدون علمي وتعملي كده ..وقفي كل حاجه فورا .
عشق:مش هينفع كلها دقايق وهتسمع خبر موته
فاروق كان خارج بسرعه من المكتب بس عشق شدته بسرعه من ايده ع جواه وقفلت الباب كويس .
عشق :لازم تهدأ بحالتك دي مينفعش تخرج من المكتب كده كل الشكوك هتكون حواليك ووقتها هيتاكدوا انك انت اللي عملت كده
بصلها فاروق بغضب وقعد وهو حاطط وشه مابين ايدي مش عايز يخسر اسمه وكل اللي بناء بسبب واحده زي عشق متهوره وعليه..
عشق ببرود:موته هيكون افضل طول مااهو موجود مش هنعرف نحط أيدينا حاجه خصوصا بعد ماعرفت أن مراته المصون تقدر تجبله وريث وياخد كل حاجه.
بصلها فاروق بذهول:وانتي عرفتي كل ده ازاي ؟
عشق بسخرية:ماهو حضرتك عاشق ولهان مش فاضي اللي احنا موجودين ف القصر علشانه ف لازم حد فينا يكون متابع كل حاجه بتحصل سوا ف القصر أو الشركه ....
فاروق بغضب :نخلص من اللي احنا ف ده وواعدك هندمك ع كلامك ده..
بصتله عشق بغموض وهي بتفكر تخلص منه بعد ما تخلص من فهد ....
________________
ف عربيه فهد كان سايق وتفكيره مع تاج لمح عربيه ماشيه ورا من لما خرج من المستشفى حاول يفلت منهم بالعربيه لانه مش معاه حراسه سابهم مع تاج وسيا ..بدأ يضرب عليه نار والوضع بقا اسوء فتح التابلوه وطلع سلاحه اللي ديما بيخلي معاه ف العربيه علشان لو حصل اي حاجه يكون مامن نفسه ..فضل يضرب علي نار عليهم وهو سايق لحد مالراجل صواب عليه وجت طلقه ف ايده وقعت المسدس بره ،فهد اتعصب وطلع فونه بسرعه وهو بيرن ع سعد ..
فهد :سعد تعالالي بسرعه ع طريق ****ف عربيه ف اتنين بيضربوه عليا نار ومش معايا حد من الحرس .
سعد بخوف :فهد باشا انت كويس متقلقش انا ع الطريق حالا..
فهد لسه هيرد العربيه بتاعته كانت اتقلبت والخط فصل ..
العربيه التانيه وقفت بعيد والراجل اتكلم ف الفون :حصل ياهانم .
_______
ف مكتب فاروق ..عشق وهي بتكلم ف الفون بسعاده:باقي فلوسك هتوصلك بعد ساعه .
قفلت وهي بتبص لفاروق :لازم نمشي علشان نلحق مجهز لعزاء ابن عمك لحد مايخلصوا إجراءات المستشفى علشان نبدا ناخد كل حاجه من عيلته.
فاروق:حصل؟!
عشق:اكيد سمعت المكالمه وعرفت أن خلاص فهد انتهاء .
خرجت من المكتب بدلع وابتسامتها مش عارفه تخبيها..فاروق كان واقف مكانه خايف من اللي جي وأنه ممكن يتهم ف قتله..
_________
الناس اتلمت ع عربيه فهد والعربيه بدأت تولع كان بيحاولوا يطلعوا لحد ماعربيات الحرس بتاعته جت سعد نزل بخوف وهو شايف العربيه بتولع جري بسرعه ومع الحرس وبيطلعوا فهد وخدوا بعيد بسرعه بعد لحظات كانت العربيه كلها موالعه ..
سعد بخوف حقيقي عليه:فهد باشا انت مينفعش تقع علشان خاطر عيلتك فتح عينك .
حازم المساعد لسعد :خلاص ياقائد قربنا ع المستشفى شوف النبض بتاعه ؟
سعد :النبض ضعيف حاول توصل اسرع ياحازم .
حازم كان بيسوق بسرعه عاليه جدا كان بيكسر اي اشاره المهم أنه يوصل المستشفى علشان حياه فهد..
___________
تاج:أنا من راي لحد ماولدتك ترجع تعالي القصر عندنا علشان نعرف نهتم بيكي وبفجر هانم.
ورد:تسلميلي ياتاج بس ماما بعد ساعه هتكون وصلت وانا كمان لازم اقعد ف الفيلا علشان لو حد جه .
تاج هزت راسها بتفهم وفتحت شنطتها وطلعت سلسله صغيره وحلق لفجر ..
ورد:تعبتك نفسك ياتاج دي بنتك ياحبيبتي مش مستهله كل كده.
تاج:اديكي قولتي بنتي يعني براحتي اجبلها اللي هي أنا عايزه .
حسام خبط ع الباب ودخل هو وسليم..
تاج:امال فهد فين؟!
سليم:مشي علشان الشركه وبلغني اني اوصلك القصر انتي وسيا
تاج بصت لسليم بقلق وسكتت ..جت ام ورد بلهفه كبيره وهي بتحضن ورد وبتسلم ع الكل ...
سيا:الست الوالده جت اهي اروح أنا بقا انام شويه علشان الحق اروحلك البيت قبل ماتخرجي من المستشفى علشان استقبل جانبك
ام ورد:تعبناكي معاكي ياحبيبتي
سيا:ولا تعب ولا حاجه دي اختي ..
قامت تاج وسيا علشان يمشوا ومعاهم سليم ..
حسام علشان يسب ام ورد تقعد معاها براحتها استاذن أنه هيوصلهم..
رن فون سليم برقم سعد :غريبه سعد بيرن عليا؟!
حسام:طب رد وشوف اي !!
سليم:ف حاجه ياسعد ؟
سعد:فهد باشا عمل حادثه بعد ماف ناس هجموا وف العمليات دلوقتي
سليم بفزع:انت بتقول اي ؟!!!أمته حصل كل ده فهد كان لسه معانا من شويه!!!!
تاج رجليها وقفت بعد ما سمعت اسم فهد جريت ع السليم بخوف .:ماله فهد ف اي سعد قالك اي فهد حصله حاجه ؟؟؟؟
سيا:اخويا حصله اي ياسليم؟؟؟
سليم بعد ماتمالك نفسه:هو كويس بس عمل حادثه صغيره
تاج الكلام نزل عليه زي الصعقه طلعت تجري بسرعه وهي مش عارفه هي رايحه فين وحسام وسليم وسيا بيجروا وراها
سيا:اهدي سليم بيقول أنه كويس
تاج بعياط:وديني لي ياسليم
ركبوا كلهم العربيه وسليم ساق ع مكان المستشفى اللي بلغه بيها سعد.

تاج الفهدج2*ابناء السيوفي*حيث تعيش القصص. اكتشف الآن