الفصل الثاني والعشرون

1.2K 124 25
                                    

صدمه ودموع كاشلالات تنزل بدون شعور من عيون الجميع بينما اندفعت خديجه الي جسد سقراط الساقط ارضا وهيا تضع جسده علي قدمها وتهزه بهستيريه وتردف بانفعال". سقرااااط ونبي يا سقراط قوم متسبنيش يابني بالله عليك انت مشفتش حاجه حلوه في حياتك عشان تموت موته زي دي ابوس ايدك يا سقراط قوم قووووووم سقرراط. "

لتضرب خديجه علي وجهها بهستيريا بينما الجميع يشهدونها في حاله شلل عقلهم لم يستوعب بعد موت سقراط، موت هذا الطفل الذي كان لهم الصديق والاخ بينما هنا لم تحتمل تلك الصدمه لتسقط مغشيه عليها لتشهق ازيناير من ما يحدث ولكنها حولت انظارها الي حورس بشر وحقد لتركض له وهيا تضع يدها الاثنين علي كتفه وتهزه بانفعال وتردف بعصبيه. "لماذا، لماذا حورس ماذا فعل لك هذا الطفل لتقتله هكذا ماذا فعل لك يا وغد لقد قتلته."

بينما حورس كان يرمقها بجمود مرعب ليستمعوا جميعا الي صوت بكاء شهيقه عالي يكاد يجعل حيطان هذا القصر تبكي معه والذي لم يكن سوه حمزه الذي اندفع الي سقراط وهو يضربه بخفه علي وجهه ويقول بدموع وحسره. "سقراط، سقرلط هو انت مش بتتكلم ليه قوم وحيات امك ياخي مش انت كنت عايز تبقي ظابط زي عشان تساعد الناس وتحميهم قوم يا سقراط ابوس ايدك انت مش هتموت حرام عليك طب هتسيب حمزه لمين انا حمزه حبيبك قوم يا سقراط احنا هنرجع وانت هتيجي معانا."

ليصمتوا فجاه وهم يستمعوا الي صوت تاوه حاد يخرج من سقراط بضعف ليركض له شهب والجميع وهم يبكون بينما ذهبت فرح لتسند هنا وهيا تبكي بشده وتكاد تموت من وجع قلبها عليه بينما هو قال بالم ودموع طفل. "انا خلاص هموت بس بالله عليكم لما تروحوا قولوا لماما اني بحبها، بحبها ولله قولولها انها عندي كانت اغلي حد في حياتي وقولوا لسحر كمان انها كانت زي امي وانا بحبكم اوي علي فكره وانتم كنتم صحابي متنسونيش ونبي، ونبي افتكروني دائما."

لتسقط يد سقراط ارضا ومعها دموع وصراخ الجميع لتضرب جودي علي صدرها لفزع وهيا تصرخ ان يستيقظ بينما يقفوا الباقين يبكون كما لما يبكون من قبل ليسقط انطونيو ارضا وهو يبكي بشده ولا يصدق انه مات وتركهم ليتذكر مواقفه معه ونشيج بكائه يرتفع. "نهار اسود شرفي اتلوث في الطين الحقوني الواد انطونيو اللي بقول عليه غول طلع عيل فرفور."

"سقراط."

". اه سقراط يا شويه قذره ياله يابني ختهملي بالملايات علي البوكس جيل اخر زمن".

." تعالي ياختي تعالي يا اريانا شوفي اخوكي اللي بيشقط البيت في نص الصاله يعني حته ياريته اخدها في اي اوضه".

عشقتك من زمن اخرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن