"Rissa..." Panggilan Afiera dibiar sepi. Sudah hampir setengah jam dia duk panggil panggil nama aku, tak reti nak tidur ke Afiera Kirana.
"Marissa kau dah tidur ke?" panggil Afiera lagi. Kini jarak antara Afiera dan Marissa semakin mendekat. Dia punya takut sampai kedudukan aku dah kat hujung hujung katil. Semakin aku buat jarak semakin dia mendekat. Rimas tahu. Aku pun penakut tapi kalau dah mengantuk peduli apa dengan hantu tu, dia nak buat aksi menakutkan ke apa buatlah yang penting aku tidur dulu.
"Fira! jauh sikit lah.. sikit lagi aku tidur kat lantai." perlahan saja suaraku. Nak marah lebih lebih dah tiada tenaga. Mata sudah memberat untuk diberi rehat setelah seharian memandu. Kalau fira tolak lagi sekali memang jadi nangka busuk lah aku malam ni.
"I cannot sleep."
Afiera melihat marissa yang sudah ingin ke alam mimpi. Handphone miliknya di ambil dari tepi bantal. Dah pukul 1.57 pagi? rasa ingin menangis bila tengok Marissa yang terpejam mata dengan tenang. Tengok dari gaya macam tidur mati. Tadi beria janji kata nanti tidur nak terlelap sama sama tapi kalini Marissa sudah jalan duluan.
Kipas dinding di lihat sepi.
Sunyi.
Takde orang nak pasang lagu dangdut ke malam malam gini. Takde lah tegang sangat.
Gong! gong! gong!
Afiera sudah terkaku dari baringnya. Badannya sudah berhenti bergerak. Nafas semakin laju mengepam ke seluruh badan. Perlahan lahan mendekatkan jarak ke arah Marissa. Tolong lah itu bukan petanda hantu yang diceritakan oleh opah dengan nek wan tadi. Bibir sudah terkumat kamit membaca doa pendinding.
"A'dzu bi kalimtillhit tmmti min ghadhabih, wa 'iqbih, wa syarri 'ibdih, wa min hamaztis syaythni wa an yahdhurn...."
Gong! Gong! Gong!
Sekali lagi Afiera mendengar bunyi lolongan anjing. Dia melihat ke arah tingkap yang langsirnya sudah berterbangan akibat terkena angin kipas. Bunyi lolongan anjing tadi dari arah tingkap dan suaranya agak dekat. Tapi kini berubah kepada bunyi lolongan anjing yang macam tengah menangis. Opah tolong!!!!!!!
Gong! Gong!!!!!!!!!
Dengan secara refleks Afiera menyorongkan diri ke arah Marissa dengan pantas sampailah mereka berdua terjatuh dari katil.
Buk!
"YA ALLAH AFIERA KIRANA!"
Marissa sudah sedia memegang dahi akibat jatuh dari katil tadi. Sakitnyaaa.
Jatuh pun muka yang terkena lantai dulu. Patah hidung mancung aku.
"Apani peluk peluk! Sesak aku!"
Aku menolak nolak tubuh Afiera yang sudah sedia melekat peluk aku. Dia punya pelukkan boleh berhenti nadi aku. Ketat sangat.
Afiera pejam mata.
"Risa aku takut, ada bunyi anjing.."
"Manada."
"Ada, tadi."
"Anjing je kan. Dah ketepi." Tolakku.
Afiera mengelengkan kepala.
"Taknak."
Gong! Gong!!
Bunyi gongongan anjing menyentak aku. Mataku terkedip kedip sebelum menepis rasa kurang enak itu dengan cepat. Kalau dilayankan perasaan takut tu memang lah akan takut.
"Ah! takde lah tu. Biasa lah anjing anjing tu nak text suara malam buta macam ni." jawabku tenang.
Rambut yang agak serabut aku cuba kemaskan. Macam pontianak la pulak.
YOU ARE READING
HELLO QASWAR
RomanceSTROBERI SERIES 1 Kepada hati, kenapa dia? "Hello- ingat saya lagi, tidak? Memandangkan saya dah jatuh hati terguling-guling dengan awak, why not kita exchange umber? Boleh calling-caling." NURYNMARISSA "Pardon? I don't even know who you are," - AL...